SALT: Vi nordmenn spiser i gjennomsnitt 10 gram salt daglig. Dette er det dobbelte av det som er anbefalt.  Foto: Daniel Täger - Fotolia
SALT: Vi nordmenn spiser i gjennomsnitt 10 gram salt daglig. Dette er det dobbelte av det som er anbefalt. Foto: Daniel Täger - Fotolia Vis mer

Salt

5 tips for å kutte saltinntaket

Vet du hvor skadelig det faktisk er?

KK.NO: Mange er klar over at et høyt saltinntak kan medføre helserisiko. Likevel er det få som er oppmerksom på eget inntak.

Dette er fryktelig dumt da vi nordmenn spiser i gjennomsnitt 10 gram salt daglig - altså dobbelt så mye som er anbefalt.

LES OGSÅ: Visste du dette om salt?

Økt risiko for hjerte- og karsykdommer

Årsaken til at du bør redusere saltinntaket ditt er først og fremst fordi natriumet i saltet øker risikoen for høyt blodtrykk, som igjen høyner risikoen for hjerte- og karsykdom.

Høyt blodtrykk har skylden for 50 prosent av alle tilfellene av hjertekrampe og hjerteinfarkt, og 60 prosent av alle hjerneslag,

Andre mulige konsekvenser av å spise for mye salt er kreft i magesekken, benskjørhet og nyresten, samt overvekt og diabetes.

SÅ LITE BØR DU FÅ I DEG: Til venstre ser du inntaket til nordmenn nå - til høyre ser du det helsemyndighetene anbefaler - altså fem gram. Foto: KK
SÅ LITE BØR DU FÅ I DEG: Til venstre ser du inntaket til nordmenn nå - til høyre ser du det helsemyndighetene anbefaler - altså fem gram. Foto: KK Vis mer

LES OGSÅ: Velger du «riktig» salt? 

Bearbeidede matvarer er synderne

Dersom du ønsker å kutte ned på saltinntaket ditt er det ikke saltet du har på omeletten eller biffen du bør droppe.

Henriette Walaas Lindvig, som er klinisk ernæringsfysiolog, har tidligere fortalt at nærmere 60 til 70 prosent av saltinntaket vårt kommer fra bearbeidet mat eller ferdigretter.

– Hel- og halvfabrikata er de verste varene når det gjelder saltinntaket til nordmenn, samt restaurantmat og take-away. Middagshermetikk, suppeposer, ferdiglagede retter, røkt mat, saltet/syltet/speket/gravet/ferdigstekt/grillet mat er typiske eksempler på saltholdige matvarer.

Velger du fabrikkert mat bør du se etter natrium innholdet per 100 gram vare. Dette kan måles på følgende måte:

  • Høyt saltinnhold: 0,5 g natrium eller mer per 100 gram vare
  • Middels saltinnhold: 0,1-0,5 g natrium per 100 gram vare
  • Lavt saltinnhold: 0,1 g natrium eller mindre per 100 gram vare
     
BORDSALT: Du skulle kanskje tro at bordsaltet er den største synderen når det kommer til inntak av salt, men faktisk stemmer ikke dette.  Foto: Fotolia
BORDSALT: Du skulle kanskje tro at bordsaltet er den største synderen når det kommer til inntak av salt, men faktisk stemmer ikke dette. Foto: Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Så mye salt er det i frokosten din

Reduser saltinntaket ditt

Å lese ingredienslisten før du kjøper en matvare kan være en fin måte å få kontroll på saltinntaket ditt. I tillegg gjør du lurt i gå for renere råvarer.

For eksempel kan du velge kokt skinke over salami og vanlig agurk over sylteagurk. Det er heller ikke dumt å velge renere kornprodukter, og bake ditt eget brød eller knekkebrød.

Ved å ta slike valg vil du også få en del tilleggsgevinster. Å gå for renere matvarer vil gi kroppen din mindre fett, mindre sukker, og generelt færre kalorier.

Slik reduserer du saltinntaket ditt:

  • Unngå ferdigmat og halvfabrikata så godt det går. Lag maten selv, og vær forsiktig med salting.
  • Bruk mineralsalt fremfor vanlig bordsalt hvis du må bruke salt.
  • Reduser saltbruken gradvis, slik at smaksløkene venner seg til mindre saltsmak.
  • Erstatt salt med andre krydder som pepper, oregano, timian og chili.
  • Lime- eller sitronsaft i mat fremhever de andre smakene, omtrent slik salt gjør.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: