NED I VEKT MED PIZZA OG POTETER: Jepp, det er fullt mulig, ifølge ernæringsfysiolog Kari Bugge. Foto: All Over Press
NED I VEKT MED PIZZA OG POTETER: Jepp, det er fullt mulig, ifølge ernæringsfysiolog Kari Bugge. Foto: All Over Press Vis mer

Ned I Vekt

5 «usunne» matvarer som faktisk er sunne

Har fått et ufortjent dårlig rykte, mener ernæringsfysiolog.

KK.NO: Ønsker du å gå ned i vekt, vet du sikkert at det er enkelte matvarer du bør være forsiktig med.

Men noen matvarer har fått rykte som nei-mat, uten egentlig helt å fortjene det, ifølge ernæringsfysiolog og fagsjef Kari Bugge i Grete Roede AS.

Her er fem matvarer du kan spise, og likevel gå ned i vekt.

LES OGSÅ: Ned i vekt på to uker

1. Potet

Den spilte opprinnelig hovedrollen i det norske kostholdet, men de senere årene har poteten fått mye av skylden for at vi stadig blir tykkere.

TA EN POTET: Den er ikke så farlig som enkelte hevder. Foto: All Over Press
TA EN POTET: Den er ikke så farlig som enkelte hevder. Foto: All Over Press Vis mer

Mye av grunnen til dette, er at potet har en høy glykemisk indeks (GI), noe som gjør at den påvirker blodsukkeret mer enn mat med lav GI.

- Men, det er ikke matvarens GI som i seg selv avgjør om en matvare er sunn eller ikke, sier Bugge.

En kokt potet inneholder bare 80 kalorier og 0,1 gram fett. I tillegg har den et høyere innhold av kostfiber, samt flere vitaminer og mineralstoffer, blant annet kalium og jern enn vanlig ris og pasta.

Bugge mener derfor at du fint kan spise poteter til middag og likevel gå ned i vekt.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise poteter

2. Pizza

Den italienske nasjonalskatten har blitt en av våre favoritter når vi skal kose oss og som du sikkert vet, så kan den være ganske kaloririk.

Men, laget «riktig» kan du fint spise pizza til middag og likevel gå ned i vekt.

- Ha masse grønnsaker ved siden av pizzaen, og på selve pizzaen anbefales det å ha skinke, som inneholder mindre fett enn både pølser, kjøttdeig og bacon, sier Bugge.

Med en bunn av sammalt hvete får du i deg fullkorn. Tomatsausen er full av antioksidanten lykopen, betakaroten og vitamin C.

- Fyll på med ekstra tomatsaus og masse grønnsaker, sier ernæringsfysiologen.

LES OGSÅ: Slik blir pizzaen sunnere

SUNNERE PIZZA: Bak den med sammalt hvete og velg magert kjøtt framfor for eksempel pepperoni. Foto: All Over Press
SUNNERE PIZZA: Bak den med sammalt hvete og velg magert kjøtt framfor for eksempel pepperoni. Foto: All Over Press Vis mer

3. Müsliblanding

De er blitt kalt skjulte sukkerbomber og kan også være det, men ikke nødvendigvis.

I tillegg kan de gi deg påfyll av nyttige vitaminer og mineraler.

- Müsliblanding kan gi oss en rekke vitaminer og mineraler, også de som mange av oss ikke får i oss nok av: vitamin D, vitamin E, magnesium og kalsium, sier Bugge.

Hun forteller at det første på ingredienslisten bør være fullkorn, som sammalt hvete eller havregryn.

Sukkeret på ingredienslisten bør ikke være mer enn 8-10 gram.

LES OGSÅ: Magefettet er lettest å bli kvitt

4. Muffins

Det sier seg selv at vi ikke kan spise massevis av muffins og gå ned i vekt. Men, det er stor forskjell på muffins.

- Muffins kjøpt i butikk inneholder for eksempel mye sukker, har lav næringsverdi og kan inneholde over 300 kcal per 100 gram, sier Bugge.

Men, baker du muffins selv, kan du fint spise det jevnlig og likevel gå ned i vekt.

Sjekk denne oppskriften!

Legg til sunne ingredienser og begrens de mindre sunne. Bak dem med for eksempel epler, gulrot eller blåbær og bytt litt av hvetemelet ut med sammalt hvete.

LES OGSÅ: Flere sunne desserter

EKSTRA KOS: Ved å være bevisst på hva kaffen og muffinsen inneholder, kan du fint nyte begge deler og likevel gå ned i vekt. Foto: All Over Press
EKSTRA KOS: Ved å være bevisst på hva kaffen og muffinsen inneholder, kan du fint nyte begge deler og likevel gå ned i vekt. Foto: All Over Press Vis mer

5. Kaffe latte

Du har kanskje hørt det før, å drikke en stor kaffe latte med helmelk hver dag kan føre til en vektøkning på 10 kilo i året.

Det betyr ikke at du må holde deg langt unna latten.

- Du kan fint slanke deg, samtidig som du drikker en kaffe latte hver dag, sier Bugge.

Sørg for at du bruker lettmelk og ikke helmelk, og dropp sukker og sirup, så blir den straks mindre kaloririk.

I tillegg vil melken i latten gi deg påfyll et viktig næringsstoff.

Melk er den viktigste kilden til kalsium, et mineral nesten halvparten av oss får for lite av.

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop