SPIS HVA DU VIL FEM DAGER I UKEN: Den nye trenddietten, som heter 5:2, har fokus på at du kan spise hva du vil fem dager i uken så lenge du faster de to resterende dagene. Les hva ernæringsfysiologen mener lenger ned i saken. Foto: Getty Images
SPIS HVA DU VIL FEM DAGER I UKEN: Den nye trenddietten, som heter 5:2, har fokus på at du kan spise hva du vil fem dager i uken så lenge du faster de to resterende dagene. Les hva ernæringsfysiologen mener lenger ned i saken. Foto: Getty Images
Diett

5:2 er den nye trenddietten

Lar deg faktisk spise akkurat hva du vil fem dager i uken. Men du må ofre noe!

Det dukker stadig opp nye trenddietter.

Og enkelte av dem er helt klart mer motiverende enn andre - for eksempel finnes det enkelte slanketips du simpelthen vil elske!

Blant de nyeste trenddiettene finner du «5:2-dietten», som hevdes å være enklere å følge enn mange andre kurer og dietter.

LES OGSÅ: De fire sunneste bær- og fruktsortene

Spis hva du vil - fast to dager i uken

5:2-dietten går ut på at du kan spise omtrent hva du vil fem dager i uken, mot at du «faster» - eller ikke spiser mer enn tre små måltider to dager i uken.

De to dagene du «faster» vil du begrense kaloriinntaket til én fjerdedel.

Dagen etter kan du glemme alt som handler om kaloriinntak og spise hva du vil. På den måten vil ikke dietten handle om alt det som er «forbudt».

Ifølge Kate Harrison, som er forfatteren av boken «5:2 Diet Book», vil disse dagene med lavt kaloriinntak kombinert med dagene du kan spise hva du vil, forandre forbrenningen i kroppen - uten at du føler deg svimmel eller skrubbsulten.

– Jeg får et balansert kosthold og trenger ikke å få dårlig samvittighet over å drikke en halv flaske virkelig god rødvin eller en diger porsjon frokost til brunsj på en søndag. Så lenge jeg passer godt på matvanene mine to dager i uken, vet jeg at jeg resten av tiden kan tillate meg å nyte litt av det jeg elsker – og fortsatt gå ned i vekt, sier hun.

Etter at hun begynte på dietten kan hun fortelle at hun har gått ned over ni kilo, uten at hun har gitt avkall på maten hun elsker mest: ost, sjokolade og en cocktail i ny og ne.

LES OGSÅ: Ikke begynn med slankingen

Mindre kalorier gir vektnedgang - uansett diett

Anette Skarpaas, som er klinisk ernæringsfysiolog, kan imidlertid fortelle at denne dietten fungerer akkurat som alle andre dietter.

– Alle dietter virker dersom man følger dem. Uansett hvilken måte man velger for å spise mindre kalorier enn kroppen trenger, så vil resultatet være at du går ned i vekt, sier hun til KK.

Hun påpeker at det som gjør en diett god, blant annet avhenger av:

  • Om du klarer å følge den.
  • Om den inneholder næringsstoffene kroppen trenger.
  • Om det er mulig å holde vekta (følge dietten/deler av dietten) også etter oppnådd ønsket vektreduksjon.

  • LES OGSÅ: Har du et normalt forhold til mat?

    Livsstilsendringer vil være mest effektivt

    I tillegg er det avgjørende at du liker maten og livsstilen dietten krever.

    – Siden du med 5:2-dietten kan spise den maten du vil i normale mengder, er det et godt utgangspunkt for ikke å gå lei. De fem dagene du kan spise som vanlig med 5:2, kan du absolutt få i deg næringsstoffene du trenger ved for eksempel å spise fisk/kjøtt, frukt, grønnsaker, grovt brød, meieriprodukter og sunne oljer. Gjør du det, er det mest sannsynlig ikke skadelig å spise lite i to dager, sier Skarpaas.

    Om det er mulig å holde vekta også etter oppnådd ønsket vektreduksjon med 5:2, kommer an på hvor greit du synes det går.

    Hun kan fortelle at vedlikehold av vektreduksjon er like utfordrende som det å gå ned i vekt. Du jobber mot alle signalene kroppen gir om å spise mer, og du vet ikke akkurat hvor mye du kan spise for å unngå å gå opp eller ned, sier ernæringsfysiologen.

    – Dette er nok lettere om du har oppnådd vektreduksjonen ved å spise litt mindre hver dag og trene mer. Da har du du fått en ny livsstil, og du har tilegnet deg vaner som er en stor fordel når du skal jobbe med å stabilisere vekten, sier ernæringsfysiologen.
    Selv pleier Skarpaas å anbefale å redusere inntaket med 500 kcal per dag. Da vil du gå ned en halv kilo per uke.

    LES OGSÅ: Føles magen helt sprengt?

    Tekst: Kate Harrison og Benedicte Wessel-Holst

    Du kan lese hele saken om den nye trenddietten i KK 34.undefined
    Til forsiden