PROTEINRIKE GRØNNSAKER: Rosenkål, erter og spinat er proteinrike grønnsaker som du bør spise mer av.  Foto: Fotolia
PROTEINRIKE GRØNNSAKER: Rosenkål, erter og spinat er proteinrike grønnsaker som du bør spise mer av. Foto: Fotolia Vis mer

Proteinrike Grønnsaker

6 grønnsaker med høyt proteininnhold

Perfekt for deg som er lei av eller har kuttet ned på inntaket av kjøtt, fugl eller fisk.

KK.NO: Som du sikkert vet er protein et helt essensielt næringsstoff for menneskekroppen, da det sørger for å bygge opp og vedlikeholde musklene og skjelettet vårt, samtidig som det også frakter næringsstoffer rundt i kroppen.

Proteiner finnes i matvarer fra både dyr (animalsk protein) og planter (vegetabilsk protein). Animalsk protein inneholder mer av de essensielle aminosyrene enn vegetabilsk protein, og det sies derfor at de er av bedre kvalitet.

I tillegg har animalsk protein også høyere biotilgjengelighet, det vil si at det tas lettere opp i kroppen enn vegetabilske protein. 

Derfor er det aller beste er å kombinere animalske og vegetabilske proteiner, slik at den totale proteinkvaliteten på matvaren økes.

Ønsker du å spise litt mindre kjøtt, fugl eller fisk, og litt mer grønnsaker kan du likevel få i deg godt med protein via grønnsaker. Du må bare spise litt mer av dem. 

Sjekk hvilke grønnsaker du bør prioritere: 

LES OGSÅ: 7 matvarer du bør spise hver dag

1. Erter

Den mye elskede og hatede erten, som strengt tatt ikke er en grønnsak, men en belgfrukt, har et høyt innhold av både fiber og protein – 100 gram inneholder 3,5 gram protein og 2,9 gram fiber, skriver helsenettstedet healthworks.my.

Dette betyr at erter metter godt, samtidig som den er ypperlig mat for den som ønsker å gå ned i vekt uten å gå rundt med sultfølelse hele tiden. Erter er dessuten topp mat for å holde blodsukkeret stabilt.

ERTER: Erter metter godt da de har et høyt innhold av fiber og protein.  Foto: daffodilred - Fotolia
ERTER: Erter metter godt da de har et høyt innhold av fiber og protein. Foto: daffodilred - Fotolia Vis mer

I tillegg til dette er erter en svært god kilde til vitamin A, C, K og B1, folat og mangan. Du får også i deg en god del fosfor, sink og jern om du spiser erter.

2. Spinat

Den gamle tegneseriehelten Skipper'n var nok ikke på bærtur da han slo et slag for
spinaten.

Spinat er nemlig kongen blant bladgrønnsaker når det gjelder næringsinnhold, og inneholder langt mer kalsium, jern, kalium og protein enn sine slektninger – 100 gram inneholder 2,6 gram protein.

I tillegg til dette er spinat også rik på lutein, et karotenoid som beskytter mot grå stær og annen øyesykdom.

Lutein har også vist seg å hjelpe arterieveggene til å «riste av seg» kolesterol, så har du høyt nivå av det dårlige kolesterolet er spinat noe du absolutt bør inkludere i kosten.

SPINAT: Spinat er kongen blant bladgrønnsaker når det gjelder næringsinnhold.  Foto: HandmadePictures - Fotolia
SPINAT: Spinat er kongen blant bladgrønnsaker når det gjelder næringsinnhold. Foto: HandmadePictures - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Slik lurer du mer grønnsaker inn i juicen

3. Poteter 

Overraskende nok er også den beryktede poteten en god kilde til protein. En middels stor en inneholder faktisk tre gram.

En annen godsak du finner i poteten, eller i skallet dens, er C-vitamin. Denne viktige antioksidanten bidrar blant annet til oppbygging og vedlikehold av bindevevet i kroppen.

Ferske og ukokte poteter inneholder en god mengde C-vitamin – rundt 29 milligram i en stor potet, som tilsvarer halvparten av det du bør få i deg daglig.

4. Brokkoli

Brokkoli går for å være blant de aller sunneste grønnsakene som finnes, og har lenge vært regnet som supermat da den er full av vitaminer, jern, kostfiber og protein – 3,2 gram per 100 gram.

I tillegg er brokkoli rik på en rekke antioksidanter, som det er viktig at vi får i oss mye av. Disse kan nemlig bidra til å redusere risikoen for å utvikle livsstilssykdommer

BROKKOLI: Brokkolien er regnet som supermat da den er full av vitaminer, jern, kostfiber og protein.  Foto: bit24 - Fotolia
BROKKOLI: Brokkolien er regnet som supermat da den er full av vitaminer, jern, kostfiber og protein. Foto: bit24 - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Derfor bør du spise «grove» grønnsaker

5. Rosenkål

Rosenkål er for mange en av julens viktigste grønnsaker. Dette er fordi den særegne kombinasjonen av sødme og bitterhet gjør at den passer perfekt til julemiddagene.

Men det er ingen grunn til å begrense bruken av rosenkål til jul. Den smaker akkurat like godt året rundt til for eksempel vilt, kalkun og fisk – ja, faktisk til det aller meste.

Rosenkål er en av våre mest næringsrike grønnsaker, og den er særlig rik på C-vitamin, kalium, fiber og protein. Spiser du 100 gram rosenkål får du i deg hele 5,1 gram protein.

6. Mais

Ja, maiskorn inneholder en del kilokalorier og karbohydrater per 100 gram, men det finnes fortsatt mange gode grunner til å spise denne gule matvaren.

Ifølge Bama er mais en god kilde til kostfiber på grunn av skallet rundt hvert enkelt korn. I tillegg får du i deg blant annet B-vitaminer, C-vitamin, magnesium og kalium når du spiser de gule kornene.

Når det kommer til proteinene, inneholder 100 gram mais 3,2 gram protein.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: