GÅTT OPP? Det trenger ikke bety at du har lagt på deg fett. Foto: Scanpix
GÅTT OPP? Det trenger ikke bety at du har lagt på deg fett. Foto: Scanpix Vis mer

Grunner Til At Du Har Lagt På Deg

6 grunner til at du veier mer i dag

Det er ikke sikkert du faktisk har lagt på deg.

KK.NO: Tyr du ofte til badevekta når du er usikker på hvordan det står til med kroppen? Da har du kanskje opplevd at svarene du får her kan variere veldig. Og kanskje synes du én kosedag med litt ekstra utskeielser viser seg litt vel godt dagen derpå? 

Er du opptatt av å holde vekten, eller prøver du å gå ned noen kilo, kan dette være veldig frustrerende, spesielt når du spiser sunt, trener og føler du gjør alt riktig.

Men du kan nok i så fall slappe av, for det er mange andre grunner til at vektnåla svinger enn at fettprosenten nødvendigvis har gått opp.

Vann i kroppen

En av de viktigste faktorene er mengden vann kroppen din holder på. 

- Dette kan for kvinner variere som følge av trening, menstruasjon, mengden væske inntatt og type matvarer. Det er viktig å huske at dette ikke er fettvev og at man derfor alltid må ta vektmålinger med flere klyper salt.

Over tid holder væskebalansen seg ganske stabil, men ikke glem at det er normalt at det svinger, forteller foredragsholdet, PT i Webcoaching.no og forfatter Martin Norum.  

KAN SVINGE: Er du bekymret for hvor vektnåla peker? Det er helt vanlig at vekta svinger.  Foto: Scanpix
KAN SVINGE: Er du bekymret for hvor vektnåla peker? Det er helt vanlig at vekta svinger. Foto: Scanpix Vis mer

Her er seks grunner til at den vekten viser noe helt annet enn det den gjorde i går:

LES OGSÅ: Så ofte kan du bleke håret

1. Du stresser

Anders Kvarme er ernæringsfysiolog og muskelterapeut ved Klinikk for Alle i Asker. Han forteller at mange av hans pasienter er opptatt av nettopp dette med vannvekt og hvorfor vekta svinger. En av faktorene som bidrar her er stress. 

- Mange mennesker stresser mer enn de burde, og over tid kan dette gjøre at binyrene skiller ut hormonet kortisol, som skilles ut ved langvarig stress. Dette kan gjøre at vi binder mer vann i kroppen, forteller han. 

Ifølge Martin Norum har både fysisk stress, som store treningsmengder, og psykisk stress en innvirkning på kortisolnivået i kroppen. 

LES OGSÅ: Sandalene som redder sommeren

2. Du nærmer deg eller har mensen

- Noen ganger kan kvinner gjennom menstrasjonssyklus binde mer vann grunnet hormonelle endringer, dette vil være svært individuelt, forteller Kvarme. 

For du har kanskje merket at du veier mer uken før du får mensen? Det er helt vanlig og har ingenting med hva du har spist å gjøre. Hvor mye vann du binder varierer altså veldig fra person til person.

Noen vil gå opp flere kilo hver måned, mens andre har samme vekta uansett hvilken uke i måneden vi er i.

LES OGSÅ: Mensenmytene du ikke skal tro på

3. Du har spist mer karbohydrater enn vanlig

STRESSA? Det kan være svare på hvorfor vekta har økt. Foto: Scanpix
STRESSA? Det kan være svare på hvorfor vekta har økt. Foto: Scanpix Vis mer

Er du vant med å spise lite karbohydrater vil det synes på vekten om du en dag koser deg ekstra mye med kaker og godteri, eller spiser brød til frokost og pasta til middag.

Heller ikke dette har med at du har lagt på deg fett å gjøre, kan Kvarme fortelle.

- Kroppen har sitt eget lager av karbohydrater som kalles glukogen. Dette er lagret i både lever og muskulatur. Det er ca 150 gram glukogenlager i leveren og 1-2 prosent av vekten til muskulaturen din vil være glukogen.

Hvert gram glukogen du har i kroppen vil binde til seg 2,8 gram vann, forklarer han, og når glukogenlagrene er fylt opp kan dette altså ha en relativt stor innvirkning på tallet du ser på badevekten, om du ikke er vant med å spise mye karbohydrater. 

- Ved lengre tids kaloriunderskudd og følgelig mindre lager, vil da en sprekk med mer mat enn normalt gi økt glukogenlager. Lagrer man da for eksempel 300 gram karbohydrat, vil det bli ca 1 kilo kroppsvekt i økning over natten. Dette er selvfølgelig midlertidig og vil bli borte når glukogenlagerene brukes opp.

LES OGSÅ: Disse gir deg et skikkelig boost!

4. Du har spist mer salt enn vanlig 

Du har sikkert hørt at man skal ha i seg salt om sommeren for å ikke bli dehydrert når solen står på som verst? Salt binder vann, og har du vanligvis et kosthold der du passer på saltinntaket, kan en dag med et litt annet kosthold gi svingninger på vekta. 

I tillegg vil aktiviteten i nyrene våre ha innvirkning på hvor mye salt som skilles ut. 

- Salt skilles ut i nyrene, og normale daglige variasjoner i nyreaktivitet vil også gi en variasjon i hvor mye salt som skilles ut. Siden salt binder vann svært godt, vil dette følgelig også gi endring i vannvekt.

LES OGSÅ: Slik får du glød som Kate Bosworth

BINDER VANN: Både salt og karbohydrater binder vann i kroppen, og dermed går vekta opp.  Foto: Scanpix
BINDER VANN: Både salt og karbohydrater binder vann i kroppen, og dermed går vekta opp. Foto: Scanpix Vis mer

5. Du har problemer med fordøyelsen

Når du spiser, og når på dagen du velger å veie deg har også mye å si. Veier du deg på kvelden vil du følgelig veie mer, ettersom du har hatt en hel dag på deg til å fylle opp med både mat og drikke. 

- Det vil også være variasjoner etter hvordan tarmsystemet fordøyer maten. Spiser man et stort måltid sent på kvelden, vil mye av maten fortsatt være i tarmsystemet morgenen etter. Ved forstoppelse vil vekten også øke naturlig av økt tarmfylling.

LES OGSÅ: Har du problemer med snorking? 

6. Du har begynt å trene

Når du nettopp har begynt å trene er det vanlig å gå litt opp i vekt før det etterhvert jevner seg ut. Grunnen til det kan enkelt og greit være at du spiser mer i starten av en treningsfase, eller at du blir sterkere, hvilket jo er bra. 

Beautiful Fit Woman Doing Barbell Squats In The Gym Foto: Fotolia
Beautiful Fit Woman Doing Barbell Squats In The Gym Foto: Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Maten som redder håret 

- Dette kan forklares i flere ledd, men dreier seg i hovedsak om at man ved påbegynt fast trening ofte får bedre appetitt, hvilket kan gjøre at man enten bevisst eller ubevisst øker energiinntaket litt mer enn hva det vanligvis er, forklarer Norum. 

- Etter hvert som man har vent seg til mer styrketrening vil imidlertid ofte appetitten avta og man finner en mer passende balanse mellom energibruk og inntak, hvilket stabiliserer vekten.

Og så til det aller mest beroligende punktet av alle: Muskler veier mer enn fett. Ifølge Martin Norum kan du gå opp mellom en og tre kilo muskler iløpet av de første 12 ukene når du trener styrke. 

I løpet av et år kan du gå opp så mye som seks kilo muskelmasse. Det høres kanskje litt mye ut, men med vanlig trening vil du sannsynlig ikke komme helt hit.

- Det er masse studier som har sett på akkurat dette, og en av de mest anerkjente forskerne på området, Stuart Philips, mener at at svaret er maksimalt ca. seks kilo muskelmasse i løpet av ett år for kvinner. De fleste vil imidlertid ikke oppnå dette, og behøver ikke være redde for å legge på seg masse muskelmasse. Man rekker fint å stoppe i tide dersom man skulle engste seg over for rask progresjon, noe jeg vil kalle et luksusproblem, sier han. 

Moralen er altså å ikke stole helt på badevekta. Føler du at du holder på mye vann kan det være lurt å se på punktene over, og finne ut hva som er årsaken, om du synes det er plagsomt. 

- Stress ned, spis mindre ferdigmat og junk som har både mye dårlige karbohydrater og salt, forsøk å redusere kaffe, sov mer, råder Kvarme. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: