LOFF: Vi hører stadig at vi bør gå for så grovt som mulig når vi velger brød i butikkene. Loff gir deg ingenting annet enn tomme kalorier.
LOFF: Vi hører stadig at vi bør gå for så grovt som mulig når vi velger brød i butikkene. Loff gir deg ingenting annet enn tomme kalorier.
Mat Uten Næring

6 matvarer kroppen ikke trenger

Tilfører kun tomme kalorier og ingen næring.

KK.NO: Det er mye vi skal passe på når det kommer til kostholdet vårt, og det er nok lett å bli litt slitne av å skulle passe på antall proteiner, hvor mye fett og hvor mye sukker mat får i seg. 

Men med noen matvarer er det faktisk ganske enkelt. Med unntak av for smakens skyld, kan de bare kuttes helt ut uten at kroppen din går glipp av noen næringsstoffer. Du har rett og slett ikke noe bruk for dem. 

Ikke bare gir de lite næring per kalori, men selv om disse matvarene ikke gir noe særlig varig metthetsfølelse, vil de vil jo fylle magen litt, hvilket igjen fører til at du spiser mindre av matvarer kroppen faktisk trenger. 

LES OGSÅ: 5 nye måter å bruke jordbær på

Velg grovt

Du har hørt det før. Men viktigheten av å velge grove produkter blir påpekt igjen og igjen. Du bør alltid velge grovest, og sjekke pakken før du kjøper. 

- Velg så grovt som mulig, og sjekk grovhetsskalaen, sier Maylin Lykken, som er Ernæringsrådgiver ved Aktiv Helse i Hønefoss, ovenfor Kk.no.  

Ellers er gode tips å bytte ut usunn snacks med frukt og grønt, lage mer mat fra bunnen, samt at mange ifølge Lykken kan velge magrere kjøtt oftere.

Ønsker du å kutte ut matvarene kroppen ikke er tjent med? Her er en liten liste over produkter du trygt kan droppe:

1. Godteri

Relativt åpenbart, men mens vi kan trøste oss med at sjokolade tross alt inneholder både kakao som jo faktisk er sunt, og proteiner, består godteri av typen vingummi stort sett av sukker, gelatin og smak- og fargestoff.  

GODTERI: Gelegodteri er fullt av sukker og tilsetningsstoffer og tilfører ikke kroppen noe som er bra. Foto: Scanpix
GODTERI: Gelegodteri er fullt av sukker og tilsetningsstoffer og tilfører ikke kroppen noe som er bra. Foto: Scanpix Vis mer

- Det er jo ikke noe annet enn sukker. Det er laget av en smørje som trykkes ut i former, og inneholder mye rart av kunstige fargestoffer, og ikke noe du trenger, sier Lykken 

2. Potetgull

Potetgull inneholder som kjent mye fett og lite næring.

Heldigvis er det mange alternativer til godsakene. Dessuten legger Lykken vekt på at det selvsagt kommer an på hvor ofte du spiser slikt.   

- Men gode alternativer er for eksempel oppkutta grønnsaker eller en smoothie der du bruker banan eller eple for å få en søtere smak, foreslår hun.  

- Dipp og grønnsaker er super snacks og Lykke foreslår kesam, lettrømme eller yoghurt naturell sammen med en halv pose holiday mix.

- Istedenfor potetgull kan du lage eplechips. Da kutter du opp epleskiver og har dem i ovnen på rundt 100 grader i 45 minutter på hver side. Ellers har det jo blitt veldig populært å lage chips av rotgrønnsaker, og om du popper popkorn selv har du kontroll på hva slags fett du bruker. 

LES OGSÅ: Snacksen som hjelper deg å holde sommerformen

Blueberry Smoothie In Glass (Blåbärssmoothie i glas, närbild.) Foto: Bildhuset / TT NYHETSBYRÅN
Blueberry Smoothie In Glass (Blåbärssmoothie i glas, närbild.) Foto: Bildhuset / TT NYHETSBYRÅN Vis mer

3. Lys pasta

Her kommer det både an på hvilken pasta du velger og hvordan du spiser den. Lys pasta i seg selv er ikke gunstig for kroppen. Den inneholder raske karbohydrater, gir rask blodsukkerstigning og lite annet, som proteiner og fiber. 

- Man spiser jo sjeldent pasta alene og det er stor forskjell på om du spiser det sammen med magert kjøtt og salat og om du spiser pasta alene med ketchup, sier Lykken.  

Med pasta som tilbehør til kjøtt og grønnsaker vil du få i deg både proteiner, fiber og viktige vitaminer og mineraler, men pastaen i seg selv er det altså lite vits i å få i seg. 

Er du veldig glad i pasta bør du absolutt velge en grovere type, spesielt om du helst spiser den alene. 

LES OGSÅ: 3 knallgode burgere helt uten kjøtt

PASTA: Spiser du pasta med mye annet av magert kjøtt og grønnsaker, trenger ikke måltidet bli så altfor usunt, men spiser du pastaen alene er det lite i den som gjør kroppen glad. Foto: Scanpix
PASTA: Spiser du pasta med mye annet av magert kjøtt og grønnsaker, trenger ikke måltidet bli så altfor usunt, men spiser du pastaen alene er det lite i den som gjør kroppen glad. Foto: Scanpix Vis mer

4. Loff

De fleste lærte vel tidlig at loff ikke er næringsrik mat. 

- Dette er bare tom energi, og loff er jo kanskje det som er mest omdiskutert av slike matvarer, sier Lykke. 

- Loff passer med rekene, men ikke så mye annet. Velg grovt brød og sjekk grovhetsskalaen på posen. Pass på å også sjekke prosentskalaen og velg så grovt som mulig – både til hverdag og helg. 

LES OGSÅ: Middag på 30 minutter

5. Kjeks

Søt kjeks inneholder stort sett bare hvetemel, sukker, fett, lite protein og fiber.

- Disse gir rask blodsukkerstigning, som - når blodsukkeret faller igjen, kan gjøre at du får lyst på mer. Da kan det gå på bekostning av andre matvarer som er bra for deg, påpeker Lykken. 

I tillegg til dette vil de tomme kaloriene du får i deg, i form av rafinert hvetemel, sukker og fett faktisk ta av næringsstoffene du allerede har i kroppen, har ernæringsfysiolog Silje Bjørnstad tidligere forklart Kk.no. 

- Raffinerte hvite kalorier er i tillegg raffinert fri for plantestoffer vitaminer og mineraler som forbrukes når karbohydrater forbrennes til energi i cellene dine. Kjeksene må altså stjele slike næringsstoffer fra kroppen din for å forbrennes, og tapper deg for verdifull næring.

HVIT RIS: Du bør styre unna den hvite risen til fordel for en grovere type. Foto: Scanpix
HVIT RIS: Du bør styre unna den hvite risen til fordel for en grovere type. Foto: Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Slik gjør du pommes fritesen sunnere

6. Hvit ris 

Hvit ris spiser kanskje mange av oss oftere enn vi burde. Denne bør absolutt byttes ut med typer som villris eller naturris. Dessuten er faktisk quinoa, bulgur og blomkål gode alternativer. 

Kk.no har tidligere skrevet om at hvit ris kan øke sjansen for diabetes type 2, øker blodsukkeret, og tilfører lite næringsstoffer. 

- Hvit ris er strippa for alt annet enn tom energi, sier Lykken.

LES OGSÅ: Bytt ut risen med dette

 

Til forsiden