STRESS: Vet du hva som virkelig er viktig for deg i livet ditt? Stressmestring handler blant annet om å prioritere og velge bort. Foto: Shutterstock / g-stockstudio
STRESS: Vet du hva som virkelig er viktig for deg i livet ditt? Stressmestring handler blant annet om å prioritere og velge bort. Foto: Shutterstock / g-stockstudio
Stress Ned

6 råd som GARANTERT hjelper mot stress

Slutt med multitaskingen, er bare ett av ekspertens råd.

KK.NO: De fleste har kjent på hverdagsstresset, og mange har opplevd at det topper seg og rett og slett blir for mye.

Men, visste du at stress faktisk er en av de store helsefarene i dag? Ja, stress kan til og med være verre enn å røyke, pluss gjøre stor skade på utseendet ditt

På tide å slutte med stressingen kanskje? JA, sier vi!

Birgitte Sally er psykoterapeut og forfatter av flere bøker om psykologi og personlig kommunikasjon.

Her deler hun sine seks tips til hvordan du kan få hjelp til å velge bort det minst viktige i livet ditt, og på den måten slippe stresset som bare gjør deg dårlig:

LES OGSÅ: Fulgte drømmen og reiste

1. Hva er det gode liv?

DET GODE LIV: Livet ditt blir enklere hvis du finner ut av hva som gjør deg glad, slik at du kan bruke tid på det som betyr noe for deg – og ikke alt det andre. Foto: Scanpix
DET GODE LIV: Livet ditt blir enklere hvis du finner ut av hva som gjør deg glad, slik at du kan bruke tid på det som betyr noe for deg – og ikke alt det andre. Foto: Scanpix Vis mer

Livet ditt blir enklere hvis du finner ut av hva som gjør deg glad, slik at du kan bruke tid på det som betyr noe for deg – og ikke alt det andre.

For å trives må du oppleve positive følelser, engasjement, mening, prestere og ha gode relasjoner. Det er individuelt hva som får oss til å oppleve de fem elementene, men det er normalt for alle mennesker å ha disse behovene.

Noe annet som får deg til å trives, er at du setter deg noen mål og jobber med å nå dem. Men uansett hva du drømmer om, og hvor mange mål du setter deg, er det viktig å huske på at det er mye som ligger utenfor din kontroll. Aksepter det, og aksepter at vi som mennesker ikke alltid er perfekte: Ved å akseptere deg selv og livet som det er, blir tilværelsen lettere for deg.

Selvfølgelig må du fremdeles lære av dine feil, og ønske og drømme om forandring; men du må også se ting i øynene akkurat som de er, og oppføre deg ordentlig overfor deg selv og menneskene rundt deg.

LES OGSÅ: Er du i ferd med å bli utbrent?

2. Finn dine virkelige verdier

For å få et enklere liv, må du finne ut hvilke grunnleggende verdier du har i livet ditt: Det gir deg nemlig en ledestjerne i livet, og du unngår å gjøre bomturer. Tenk over hvordan dine grunnleggende verdier kommer til uttrykk gjennom de forskjellige rollene du spiller i livet, både privat og på arbeidsplassen.

Det handler om å finne balanse i rollene, slik at de stemmer overens med verdiene dine. Er du den som alltid påtar deg rollen som arbeidshest på jobben, mens du i virkeligheten heller vil være mer sammen med barna dine, så må du kanskje si nei til en ny, spennende jobboppgave og dermed omdefinere rollen din som arbeidshest.

STRESS NED: For mye stress kan gjøre oss fysisk syke. Foto: © Free Imagination
STRESS NED: For mye stress kan gjøre oss fysisk syke. Foto: © Free Imagination Vis mer

Når vi velger noe, er det dessverre ofte de nære relasjonene og noe som er grunnleggende viktig for oss, som ryker. Å aktivt velge bort noe, er å ta ansvar for livet ditt og konsekvensene av beslutningene dine. Når du lever etter kjerneverdiene dine, blir du mer bevisst på hva du må velge bort.

LES OGSÅ: Velg bort gjøremål i julestresset

3. Dropp multitasking

Gjør arbeidslivet ditt enklere ved å skape grobunn for konsentrasjon og fordypelse, slik at du ikke blir unødig forstyrret. Oppskriften er å velge bort multitasking. Multitasking hemmer nemlig konsentrasjonen, og det er fort gjort å gjøre en masse oppgaver halvveis. Evinnelig multi­tasking fører til stress og utbrenthet.

Måten å unngå det på er blant annet å sjekke alle de nye e-postene dine på én gang, velge én oppgave om gangen, holde orden på skrivebordet ditt og kjenne etter før du svarer på en forespørsel.

Du kan også minimere avbrytelser og forstyrrelser ved å jobbe målrettet med oppmerksomheten gjennom små mindfulnessøvelser, for eksempel der du lytter til pusten din i ett minutt. Denne øvelsen kan du gjøre når du venter på bussen, sitter foran pc-en eller skal hente et barn i barnehagen.

LES OGSÅ: Dropp mobilen om morgenen

4. Stå støtt i deg selv

Hvis du vil ha et enklere liv, gjelder det å stå støtt i deg selv – også når det stormer. Livet blir nemlig enklere når du på bakgrunn av verdiene dine selv tar stilling til om noe er greit, for da unngår du å tenke på hva andre måtte tenke, mene og føle om deg.

Mennesker som er tydelige og står støtt i seg selv, skaper trygghet hos andre fordi man vet hvor man har dem, også selv om man er uenig. Følelser kan noen ganger ta utrolig mye plass og hindre mange i å kommunisere hensiktsmessig. Du kan øve deg på å ha en vennlig og klar kommunikasjon, noe som betyr at du gir beskjed om hva du tenker, og hva du ikke kan stå inne for.

Opplever du sterke følelser, skal du ikke nødvendigvis handle ut fra disse følelsene. Som tommelfingerregel skal du forsøke å komme deg ut av følelsen før du handler. Hvis du for eksempel eksploderer av raseri, vil kollegene dine sannsynligvis trekke seg unna. Skulle du komme til å si noe dumt, gjelder regelen «ingen er perfekt» i alle relasjoner.

LES OGSÅ: Dette gjør forelskelse med deg

PUST MED MAGEN: Stress kan få mange ringvirkninger, og det er viktig å ta symptomene på alvor. Foto: Shutterstock / Adam Gregor
PUST MED MAGEN: Stress kan få mange ringvirkninger, og det er viktig å ta symptomene på alvor. Foto: Shutterstock / Adam Gregor Vis mer

5. Bli kvitt tidstyvene

Livet ditt blir enklere hvis du blir bevisst på hvordan du bruker tiden din, og får luket ut unødvendige tidstyver og for mange gjøremål. Det gjelder å være tidsrealist fremfor tidsoptimist.

For å kunne leve opp til dine personlige mål og verdier i hverdagen, må du ta en nærmere titt på din evne til å beregne tid. Mange av oss er urealistiske tidsoptimister og kan lære å se for oss en sak i sin helhet før vi beregner et tidsforbruk.

Du kan bli mer bevisst på hvordan du bruker tiden din, for eksempel ved å se på de overordnede målene og gjøremålslistene dine. Her kan det være aktiviteter som du helt eller delvis kan velge bort, for eksempel møter på jobben eller sosiale medier og tv. Og når du har fått mer tid, må du passe på at du ikke bare legger en masse nye aktiviteter inn i den frigjorte tiden.

LES OGSÅ: Gi slipp på perfeksjonismen

6. Sett deg langsiktige mål

For å få et enklere liv, må du få hele regnestykket til å gå opp og ha prioritert alle dine ønsker og viktige mål. Du vil få plass til alt det du er kommet frem til på de fem første trinnene: Du må se på hvordan du oppnår de tingene du ønsker i livet i ditt.

Det er ikke sikkert du kan få til alt du ønsker deg, og det kan være vanskelig å hele tiden skulle velge bort når du jo egentlig vil ha i pose og sekk. Men det er verdt det: Hvis du ikke velger bort, blir det vanskelig å trives når presset blir for stort.

Du må ta fritiden like alvorlig som arbeidstiden. Den konkrete planen må justeres fortløpende og legges inn i kalenderen på den måten som gir best mening for deg. De personlige målene må brytes ned fra langsiktige til mer kortsiktige mål, for til sist å resultere i en konkret handlingsplan.

For å få innarbeidet en ny måte å leve på, kan det være en god idé å innføre daglige eller i hvert fall jevnlige rutiner.

For å oppnå denne innsikten kan du blant annet lage en handlingsplan over livet ditt, der du setter deg både kortsiktige og langsiktige mål.

Birgitte Sally er psykoterapeut og forfatter av flere bøker om psykologi og personlig kommunikasjon. Rådene i denne artikkelen er fra hennes bok «Vælg fra – og bliv bedre til at vælge det rigtige til». Artikkelen har også vært publisert i KK 47.

Til forsiden