STRESSKONTROLL: I våre travle liv handler mye om å klare å kontrollere stress.  Foto: Alliance - Fotolia
STRESSKONTROLL: I våre travle liv handler mye om å klare å kontrollere stress. Foto: Alliance - Fotolia
Stress

6 tips som reduserer stress

Å leve som «supermenneske» kan gjøre deg syk.

KK.NO: «Vi får ta det igjen når alt roer seg. Neste uke tror jeg er bedre. Muligens».

Høres det kjent ut?

Har du også gang på gang utsatt avtaler fordi du har følt deg så stressa det ikke har vært tid?

For KK’s coach og faste skribent Christine Otterstad var dette situasjonen for to år siden.

Inntil hun erkjente dette:  

- Jeg forsøkte å leve opp til mine egne forventninger som supermenneske, noe som begynte å gjøre meg sliten, og veldig stresset. Å leve som et supermenneske går faktisk bra overraskende lenge. Mange lever slik et helt liv. Men stress over tid kan gjøre deg syk.

FÅ DET BEDRE: KKs livscoach Christine gir oss kloke råd om hvordan vi får det enda bedre med oss selv og våre nærmeste. Foto: Astrid Waller/All Over Press Norway
FÅ DET BEDRE: KKs livscoach Christine gir oss kloke råd om hvordan vi får det enda bedre med oss selv og våre nærmeste. Foto: Astrid Waller/All Over Press Norway Vis mer

Etter å ha tatt det Otterstad kaller «noen ganske store stressgrep», oppdaget hun at det ikke var vanskelig i det hele tatt å rydde rom for de små pausene i hverdagen.

Med utgangspunkt i nyere forskning publisert i Harvard Business Review, viser hun deg (lenger nede i saken) hvordan du på en enkel måte kan ta kontroll over ditt eget stress.

Punktene er lette å integrere i hverdagen og vil kunne gi resultater innen kort tid.

LES OGSÅ: Derfor er stress så skadelig

Seks tips til hvordan du kan stresse ned

1.  Kjenn etter hva kroppen din prøver å fortelle deg. Svetter du, er du stiv i nakken, har du en uro i kroppen? Identifiser hvor stresset sitter i kroppen, slik at du kan gjøre konkrete tiltak.

2. Kan du tenke annerledes? Ofte føler vi oss stresset bare vi tenker på stress. Stress er et negativt ladet ord som ofte utløser negative følelser i kroppen. «Omdøp» hele stresset. Tenk på stress på en annen måte. Hva med å tenke at du er ressurssterk eller får mye gjort? Tilnærmingen til selve stressopplevelsen er viktig. Du velger selv hvordan du vil oppleve verden – også stress.

3. Snakk rolig og behagelig til deg selv. Ofte snakker vi fort og hektisk når vi er stresset. Gjør det motsatte. Ro ned deg selv med stemmen din.

I SALG NÅ: Denne saken kan også leses i sin helhet i KK05, som er i salg fra fredag 30. januar
I SALG NÅ: Denne saken kan også leses i sin helhet i KK05, som er i salg fra fredag 30. januar Vis mer

4. Pust er undervurdert! Pust dypt inn mens du teller til tre, og ut mens du gjør det samme. Rolig pust vil også roe ned kroppen.

5. Snakk med noen.  Å si ting høyt har overraskende stor effekt. Fortell til en god venn hvordan du har det. Sett ord på det, da vil du sannsynligvis få andre perspektiver på stresset ditt.

6. To do-lister.. Lag deg en liste over hva du MÅ gjøre og hva du strengt tatt kan kutte. Ofte oppdager vi at det er svært få ting vi MÅ her i livet. Listen vil også rydde opp i hodet ditt og gi deg litt mer struktur. Et ryddig hode er et roligere hode.

Spørsmål, tips eller tanker? Send dem til christine.otterstad@kk.no eller som sms med kodeord KKCOACH til 1901 (kr 1 per sms).

Alle henvendelser behandles fortrolig.

 

 

 

 

Til forsiden