Fyll

7 gode råd for dagen derpå

Tømmermenn er ingen spøk. Heldigvis finnes det mange mirakelkurer i kjøleskapet ditt.

Det er heldigvis ikke vanskelig å komme på rett spor igjen.
Det er heldigvis ikke vanskelig å komme på rett spor igjen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert




«Ikke drikk dagen før dagen derpå», lyder rådet fra forfatteren William F. Buckley. Et godt råd i og for seg, men det hjelper lite når skaden først er skjedd.

Skallebank, kvalme og kviseutbrudd hører gjerne med til den beryktede dagen derpå. Men dersom apoteket føles flere lysår unna, hvorfor ikke lete etter mirakelkuren i kjøleskapet eller fruktfatet ditt?

Kort sagt er det tre overordnede ting som gjelder både før, under og etter moroa - og det er: spis mat, drikk vann og få i deg frukt og grønnsaker. Fyll på med mat og drikke som inneholder A-, B- og C-vitaminer, magnesium, kalsium og sink.

  • Ille med promille

  • 1. Egg

    Er du desperat etter noe salt og stekt dagen derpå, hold deg i det minste til egg. De inneholder aminosyrer som bryter ned stoffene i kroppen din og løsner litt på bakrusens klamme grep.

    - Egg er rike på A – og D-vitaminer. Klarer du ikke å avstå fra noe stekt dagen derpå, da er to speilegg å anbefale. Bruk solsikkeolje i stedet for smør til stekingen, sier ernæringsfysiolog Lisa Milles til magasinet Red.

    Når bør eggene spises? Dagen derpå.

    2. Bananer

    En kveld med mye alkohol bryter ned mange av kroppens vitaminlagre, men noen bananer gir påfyll av vitamin C. Lite fett, men mye fruktsukker er dessuten med på stabilisere blodsukkeret.

    - Bananer er fulle av kalium, som holder kroppsvæsken i balanse, og magnesium som holder blodsukkernivået stabilt, sier helsespaltist, Susan Clark.

    Når bør bananene spises? Før du legger deg, eller morgenen etter.

    3. Urtete

    Får du ikke ned en eneste matbit? Å nippe til frisk urtete er langt bedre enn ingenting. Ingefær og lakrisplante er for eksempel med på å fikse væskebalansen i kroppen.

    - Lakrisplanten roer ned urolige mager, sier apoteker Andrew Chevallier.

    Når bør urteteen inntas? Ja, takk - begge deler. Både før du legger deg og når du står opp.

    4. Vannmelon

    Tørr i munnen og bomull i hodet? Sleng noen skiver vannmelon i blenderen og lag en oppfriskende melonjuice. En fruktsmoothie er med på å bryte ned giftstoffer, fylle på vitaminlagrene og fikse væskebalansen.

    - Vannmelon inneholder næringsrike antioksidanter, som vitamin C. Frøene er proppfulle av sink, selen og vitamin E, sier ernæringsfysiolog Patrick Holford til Red.

    Når bør du få i deg melon? Om morgenen dagen derpå.

    Andre drikkeforslag:
  • Vann slår aldri feil.
  • Farris inneholder mineraler.
  • Brus kan kvikke deg opp.
  • Melk er næringsrikt og godt for magen.ta
  • Suppe/buljong er næringsrikt-
  • Kaffe trekker blodårene sammen igjen.
  • Alkohol fungerer for noen, men hold deg i så fall til den ene reperasjons-ølen. Må du starte dagen derpå med å reparere bør du ta alkoholvanene dine opp til vurdering.

    5. Melkesyretabletter

    Skal du feste flere ganger på kort tid? Melkesyretabletter fås reseptfritt på apoteket og hjelper leveren med å bryte ned alkohol.

    - Å spise noen melkesyretabletter gjør deg litt bedre rustet til å drikke alkohol, sier ernæringsfysiolog Charlotte Watts til Red.

    Når bør du innta melkesyretabletter? Ta to 300 mg tabletter om dagen og doble fdosen de dagene du fester hardt. Husk at du alltid må rådføre deg på apoteket eller med lege ør du bruker medisin.

    6. Vitamin B

    For mange drinker bryter ned kroppens B-vitaminreserver, fordi leveren bruker vitaminene til å bryte ned alkoholen. Dette kan gjøre deg søvnig.

    - Å få påfyll av vitamin B gjennom vitamintilskudd er en god idé før du drar ut. Det sørger også for en god natts søvn hvis du tar det når du legger deg, sier ernæringsfysiolog Ian Marber til Red.

    Når bør du ta vitaminene? Tidlig på kvelden, før du legger deg, eller påfølgende morgen sammen med en paracetamol eller annen smertestillinde som er skånsom mot magen.

    7. Artiskokker

    Dersom drikkingen etterfølges av kraftig mat, sørg for å få i deg noe som hjelper kroppen med å håndtere denne fråtsingen.

    - Artiskokker er rensende, detoxerende og rike på cynarin, et kjemisk stoff som hjelper fordøyelsesystemet med å komme i gang, sier legen Michael van Straten.

    Når bør du spise artiskokkene? Under, eller rett etter inntak av alkohol og kraftig mat.

  • Frisk på fest
  • Gravide tier om alkohol
  • Null alkohol til gravide
  • Fylla gjør deg kjedelig
  • Ukeplan for et sunnere liv
  • Festlig føde på vorspiel
  • Mer lommepenger, mer fyll
  • KK-blogg: Ett glass til?

  • Kvalme, hodepine, kviseutbrudd, trøtthet, tiltaksløshet og sandpapir i munnen. Dagen derpå er ikke til å spøke med. Foto: Colourbox
    Kvalme, hodepine, kviseutbrudd, trøtthet, tiltaksløshet og sandpapir i munnen. Dagen derpå er ikke til å spøke med. Foto: Colourbox Vis mer
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer