MATBYTTER: Hva med å bytte ut brødet med grillet aubergine?  Foto: Fotolia
MATBYTTER: Hva med å bytte ut brødet med grillet aubergine? Foto: Fotolia
Sunne Matbytter

7 matbytter du gjør lurt i

Perfekt for deg som ønsker en litt sunnere middag.

KK.NO: Har du lyst til å spise litt sunnere fremover, men er usikker på hva du skal kutte ut fra kostholdet ditt?

Kanskje noen av disse matbyttetene er noe for deg?

LES OGSÅ: 5 «usunne» matvarer som faktisk er sunne

1. Bytt ut tacolefsene med salatblader

Hvordan pleier samvittigheten din å være etter at du har stappet i deg fredagstacoen? God eller dårlig?

En tacolefse full av kjøttdeig, rømme og masse ost er ikke spesielt sunt eller næringsrikt. Bytter du derimot ut én ingrediens eller to, kan fredagstacoen bli til rene helsekosten!

Et godt tips er å bytte ut tacolefsene med salatblader - dette smaker akkurat like godt, samtidig som det er mye sunnere.

Du kan for eksempel bruke hele blader av hjertesalat. Disse er passe store, smaker friskt og er knasende sprø. I tillegg er hjertesalat rik på A-vitamin, C-vitamin og B-vitaminet folat, noe som er topp for helsa.

HJERTESALAT: Dersom du ønsker å gjøre tacoen litt sunnere kan du bytte ut lefsene med hjertesalat. Foto: nblxer - Fotolia
HJERTESALAT: Dersom du ønsker å gjøre tacoen litt sunnere kan du bytte ut lefsene med hjertesalat. Foto: nblxer - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Knallgode burgere helt uten rødt kjøtt

2. Bytt ut hamburgerbrød med portobellosopp

Hamburgere kan være en sunn middag dersom du velger de som inneholder mye kjøtt og ikke altfor mye salt, fett og kalorier. Det mest usunne med et typisk hamburger måltid er ofte ikke hamburgerne i seg selv, men tilbehøret vi har til– og da spesielt hamburgerbrødene.

Dersom du ønsker å gjøre middagen litt sunnere kan du prøve å bytte ut hamburgerbrødene med portobellosopp, skriver Greatist.com.

PORTOBELLOSOPP: Dette er en fullvoksen aromasopp med en fyldig og markant smak som passer utmerket til hamburgere. Foto: esben468635 - Fotolia
PORTOBELLOSOPP: Dette er en fullvoksen aromasopp med en fyldig og markant smak som passer utmerket til hamburgere. Foto: esben468635 - Fotolia Vis mer

Dette er en fullvoksen aromasopp, brun sjampinjong, med en fyldig og markant smak alle soppelskere vil like. Stek soppens «hatt» på ovnen eller grillen før servering, og nyt en sunn og god middag!

3. Bytt ut brød med aubergine

Er du glad i bruschetta? Hva med å bytte ut brødet med aubergine neste gang du serverer den italienske klassikeren?

Rå aubergine har en litt bitter smak, men ikke la deg skremme av den grunn. Med litt salt trekker du ut den bitre smaken, og auberginen er klar for en runde i panna eller på grillen.

Vær imidlertid klar over at aubergine har et svampaktig fruktkjøtt som trekker til seg væske veldig lett.  Når du steker den, bør du derfor være litt forsiktig med mengden fett: tar du i altfor mye blir auberginen myk og dryppende av olje.

BRUSCHETTA AV AUBERGINE: Er du glad i bruschetta? Hva med å bytte ut brødet med aubergine? Foto: svariophoto - Fotolia
BRUSCHETTA AV AUBERGINE: Er du glad i bruschetta? Hva med å bytte ut brødet med aubergine? Foto: svariophoto - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Derfor bør du spise aubergine

4. Bytt ut pommes frites med gulrot-fries 

Pommes frites, french fries, chips - kjært barn har mange navn. Og det er få som ikke liker denne varianten av poteter. Men har du tenkt på at det går an å lage gulrot-fries?

Ikke bare smaker de veldig godt, men de har også høyere næringsverdi enn potet-fries, fordi gulroten inneholder fiber og betakaroten, og er dessuten kalorifattig.

Slik gjør du:

  • Skrell gulrøttene og skjær dem opp i lange strimler.
  • Legg dem på bakepapir i en ildfast form, og dekk dem med et tynt lag matolje. Krydre med salt, pepper og eventuelt urter, paprikapulver og så videre.
  • Stek i 20 minutter i ovnen på 200 grader.
  • Rund av med fem minutter på grilleffekt i ovnen. Da får du gylne og fine gulrot-fries.
     
POMMES FRITES AV GRØNNSAKER: Hva med å lage pommes frites av gulrøtter eller søtpotet? Foto: fotogal - Fotolia
POMMES FRITES AV GRØNNSAKER: Hva med å lage pommes frites av gulrøtter eller søtpotet? Foto: fotogal - Fotolia Vis mer

Å lage fries av søtpotet smaker også veldig godt. Oppskriften finner du her!

5. Bytt ut pasta med shirataki nudler

Etter at lavkarbo ble det «nye store» på kostholdsfronten, har pasta og andre karbohydratrike matvarer blitt et mye omdiskutert emne.

Ønsker du å kutte ned på karbohydratinntaket ditt, men klarer deg ikke uten pasta? Da kan du prøve shirataki nudler som nesten ikke inneholder karbohydrater eller kalorier.

SUNNERE PASTA: Shirataki nudler inneholder nesten ikke karbohydrater eller kalorier. Foto: rezko - Fotolia
SUNNERE PASTA: Shirataki nudler inneholder nesten ikke karbohydrater eller kalorier. Foto: rezko - Fotolia Vis mer

De gjennomsiktige nudlene er laget av den asiatiske konjac-roten og inneholder mye av det svært løselige kortfibret kalt glucomannan, som ifølge forskning skal kunne bidra til å senke det dårlige kolesterolet, triglyserider, og stabilisere blodsukkeret.

6. Bytt ut pizzadeigen med blomkål

Har du lyst til å prøve en spennende vri på lørdagspizzaen? Da anbefaler vi deg å lage bunnen av blomkål.

Ikke bare er denne pizzaen mager og kalorifattig, den er også kjempesunn og full av grønnsaker. Her finner du oppskriften på hjemmelaget blomkålpizza!

7. Bytt ut pannekaker med havregrynpannekaker

Pannekaker er utvilsomt godt og kanskje skulle du gjerne spist det hver dag. Men kombinasjonen av hvetemel, sukker og fett er dessverre ikke så sunn når det blir for ofte.

Heldigvis finnes det mange måter du kan gjøre pannekakene både sunnere og mer næringsrike på, uten at det trenger å gå på bekostning av smaken.

For eksempel kan du bruke havregryn i pannekakene, da blir de både litt grovere og litt mer næringsrike - men husk at pannekakene trenger litt hvetemel for å henge sammen, så det er lurt å bare bytte ut halvparten av hvetemelet.

Hvis du synes det høres slitsomt ut å skulle lete gjennom en jungel av oppskrifter kan du ta en titt på disse oppskriftene!

Til forsiden