SUKKER: Det finnes mange myter og sannheter om sukker. Derfor har vi tatt for oss syv av dem. Kanskje du har latt deg lure av et par av dem? Foto: gosphotodesign - Fotolia
SUKKER: Det finnes mange myter og sannheter om sukker. Derfor har vi tatt for oss syv av dem. Kanskje du har latt deg lure av et par av dem? Foto: gosphotodesign - Fotolia
Myter Og Sannheter Om Sukker

7 myter og sannheter om sukker

Sjekk om du har latt deg lure.

Er du en av dem som er svært lei av de mange mytene som svirrer rundt der ute om sukker?

Det er vi også, og i den anledning har vi i KK.no sammen med SomeBody.no, tatt for oss syv myter og sannheter om sukker.

LES OGSÅ: Alt du bør vite om sukker

1. Sukker gjør barn hyperaktive

Dette kommer kanskje som en overraskelse for mange, men det har seg faktisk slik at flertallet av forskningstudier på området viser at dette er en myte.

Likevel er det mange som har en opplevelse av at dette stemmer, og ettersom barn faktisk ikke trenger alt sukkeret de får i barneselskaper eller i hverdagen, er det helt greit om denne myten får leve litt til.

2. Sukker forårsaker ugunstig blodsukkerstigning og diabetes type 2

Det stemmer, men dette er vel å merke et spørsmål om mengde. Sukkerrike måltider trigger bukspyttkjertelen til høy utskillelse av insulin, og over tid kan dette gå utover cellenes evne til å bruke insulinet.

Dette fører til det vi kaller insulinresistens eller diabetes type 2. Med en insulinresistens vil sukker hope seg opp i blodet i stedet for å tas opp i kroppen.

FRUKTSUKKER: Fruktsukker er ikke usunt og man bør derfor ikke kutte ut å spise frukt dersom man slanker seg. Det er også viktig å huske at frukt inneholder så utrolig mye mer enn bare fruktose.
FRUKTSUKKER: Fruktsukker er ikke usunt og man bør derfor ikke kutte ut å spise frukt dersom man slanker seg. Det er også viktig å huske at frukt inneholder så utrolig mye mer enn bare fruktose. Vis mer

LES OGSÅ: Ikke spis mer sukker enn dette

3. Fruktose fra frukt er ikke bra dersom du slanker deg

Feil! Ikke bare må du spise svært mye frukt for å komme opp i et betydelig kalorioverskudd, men man skal ikke glemme at en frukt inneholder så utrolig mye mer enn bare fruktose.

Fiber i frukten er godt for fordøyelsen og reduserer blodsukkerstigningen, i tillegg til viktige vitaminer og mineraler som ikke skal undervurderes. Se på helheten i både frukten, måltidet og kostholdet og nyt frukten – som reduserer risiko for utallige sykdommer.

4. Økologisk sukker er bedre enn vanlig sukker

For miljøet er svaret på dette ja, men kroppen merker ingen forskjell på hva du velger her – og det til tross for at det ofte markedsføres som et sunnere alternativ.

5. Sukker er årsaken til overvekt i vårt samfunn

En sannhet med modifikasjoner. Det er for enkelt å skylde på sukker isolert sett i et komplisert problem -  hvor blant annet også fysisk aktivitet og en endret tilgang til mat spiller en stor rolle.

Overvekt er et resultat av at man forbrenner mindre enn man spiser, enten dette kommer fra sukker, fett eller protein. Å fjerne fullstendig én av disse enkeltfaktorene fra et kosthold trenger derfor ikke å være løsningen på problemet, men tvert imot gjøre det unødvendig vanskelig å følge et balansert kosthold man kan trives med over tid.

OVERVEKT: Ja, overvekt kan skyldes et høyt inntak sudkker, men til syvende og sist er overvekt er et resultat av at man forbrenner mindre enn man spiser, enten dette kommer fra sukker, fett eller protein. Foto: Bubbles Photolibrary / Alamy/All Over Press
OVERVEKT: Ja, overvekt kan skyldes et høyt inntak sudkker, men til syvende og sist er overvekt er et resultat av at man forbrenner mindre enn man spiser, enten dette kommer fra sukker, fett eller protein. Foto: Bubbles Photolibrary / Alamy/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Sukkeret du ikke merker at du får i deg

6. Honning er sunnere enn sukker

Nja, noen ser på honning som mindre raffinert og mer «naturlig» enn vanlig hvitt sukker, men det man må være klar over er at det inneholder både sukker og kalorier, og du skal derfor ikke overdrive inntaket av honning.

En teskje honning inneholder 23 kalorier og 6 gram sukker, sammenlignet med en strøken teskje hvitt sukker som inneholder 16 kalorier og 4 gram sukker.

En teskje honning inneholder altså flere kalorier enn en teskje sukker, men siden honning er såpass søtt trenger man mindre mengder for å få samme søtsmaken som ved bruk av sukker, og det vil derfor være sunnere i lengden.

HONNING: En teskje honning inneholder flere kalorier enn en teskje sukker, men siden honning er såpass søtt trenger man mindre mengder for å få samme søtsmaken som ved bruk av sukker, og det vil derfor være sunnere i lengden. Foto: andriigorulko - Fotolia
HONNING: En teskje honning inneholder flere kalorier enn en teskje sukker, men siden honning er såpass søtt trenger man mindre mengder for å få samme søtsmaken som ved bruk av sukker, og det vil derfor være sunnere i lengden. Foto: andriigorulko - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Er du blitt hekta på sukker?

7. Man blir avhengig av sukker

Overraskende nok spiser vi på årsbasis omtrent den samme mengden sukker som vi gjorde for 50 år siden. Selv om man ikke skulle tro det ut ifra all praten om vårt overforbruk av sukker. Men måten vi inntar sukkeret har endret seg kraftig.

I dag stammer vårt sukkerinntak hovedsakelig fra brusflasker og godteriposer, mens det tidligere stammet fra sylte- og baketradisjonen.

På starten av 1980-tallet blomstret diskusjonene rundt sukkerets konsekvens opp. Vi ble oppmerksomme på at sukker gir store svingninger i blodsukkeret vårt (riktig), at sukker hemmer vår evne til å forbrenne fett (riktig). Og at sukker gjør oss avhengige - sukkersuget tar overhånd i sinn og kropp.

- Hjernen må ha glukose for å fungere og glukose er en sukkerart. Vi har et senter i hjernen som utløser belønningshormoner (endorfiner) når vi inntar sukker. Belønningssystemet i hjernen påvirkes også av andre stimuli, blant annet hard trening og sex som er mer sunt.

- Hvis man kan snakke om å være avhengig av lystfølelse er sukker også avhengighetsdannende, men man må kalle det en psykologisk avhengighet, har Preben Vestergaard Hansen, som er kandidat i human ernæring, tidligere fortalt til KK.no.

Til forsiden