MMMMM. En god natts søvn er innen rekkevidde. Sjekk tipsene i artikkelen. Foto: Thinkstock
MMMMM. En god natts søvn er innen rekkevidde. Sjekk tipsene i artikkelen. Foto: Thinkstock
Søvn

7 tips som gir deg en god natts søvn

Har Jon Blund latt deg i stikken? Slik lokker du ham tilbake.

Stress, bekymringer, dårlige rutiner, den mørke årstiden. Det er nok av søvntyver som forstyrrer nattefreden. Men det går an å lure dem litt.

Det velrenommerte helsemagasinet Health har konsultert de beste søvnekspertene USA kan by på, og her har vi samlet de beste tipsene som kan bidra til å gi deg en god natts søvn.

LES OGSÅ: 6-8 timers søvn er perfekt

Kutt koffeinet tidligere

At det ikke er smart å helle i seg en kanne kaffe rett før sengetid er du etter all sannsynlighet allerede klar over. Men kaffekoppen etter middag kan også sabotere nattesøvnen din.

For å være på den sikre siden bør du la være å drikke koffeinholdige drikker etter klokka to på dagen.

Og det er langt fra bare kaffe som inneholder koffein. Den store koppen med te du koser deg med i sofaen på kvelden inneholder koffein - det samme gjør cola og en rekke andre brusdrikker.

LES OGSÅ: Slik kutter du ut colaen

SØVNMAT. Litt yoghurt med müsli, og også banan, inneholder stoffer som gjør deg trøtt. Foto: Colourbox
SØVNMAT. Litt yoghurt med müsli, og også banan, inneholder stoffer som gjør deg trøtt. Foto: Colourbox Vis mer

Spis deg søvnig

Et megamåltid rett før du køyer kan kanskje få deg til å omtrent besvime på puta, men selve søvnen forstyrres når du har store mengder mat i magen.

Velg heller et lett måltid på kvelden - og her er for eksempel kylling med tomatsaus og litt parmesan et godt valg. Det inneholder nemlig en søvnvennlig kombinasjon av protein og tryptofan - en aminosyre som omdannes til det søvnfremmende stoffet serotonin i kroppen.

Synes du det blir mye med et kjøttmåltid på kveldstid kan cottage cheese med banan eller yoghurt med müsli gjøre samme nytten.

Artikkelen fortsetter under bildet.






Drikk vin til middag - ikke senere

Jo, alkohol kan gjøre deg trøtt, men den gir deg ingen god natts søvn.

Så er du glad i et glass vin eller to av og til bør du nyte det til middagen. Da er alkoholeffekten gått over når du skal sove.

LES OGSÅ: Sjekk hvilken effekt alkohol har på kroppen din - time for time

Ta kveldsbadet tidligere

Liker du å slappe av i badekaret før du legger deg? Det kan gjøre det vanskeligere å sovne.

Alt som øker kroppstemperaturen din før sengetid er ikke søvnfremmende. Så hvorfor ikke ta det badet når du kommer hjem fra jobb - heller enn en halvtime på sofaen?

Strekk deg etter søvnen

Enkle og avslappende yogaøvelser kan bidra til å klargjøre kroppen for natten.

Prøv gjerne dette: Ligg på ryggen med fotsålene mot hverandre og spredte knær. La armene dine hvile langs siden av kroppen, vend håndflatene oppover.

Ha skuldrene bakover. Slapp av, lukk øynene og pust godt inn gjennom nesen mens du teller til fire. Pust ut mens du teller ned til fire.

Fortsett med dette i ti minutter, eller så lenge du føler er nødvendig for å kjenne deg helt avslappet.

LES OGSÅ: – Ikke pust gjennom munnen

Demp lyset

Et helt mørkt rom gir deg den beste søvnen etter at du er kommet i seng, men dempet belysning før den tid bidrar til å gjøre kroppen søvnklar.

Har du dimmere på lampene i hjemmet ditt bør du bruke dem i timen før du skal køye. Også om du liker å lese på senga bør lyset være så svakt som mulig uten at du overanstrenger øynene dine.

Skru av smarttelefonen

Å ligge og taste på en lyssterk innretning er ikke søvnframkallende. Det er det heller ikke å svare på jobbmail eller sjekke siste oppdateringer på Facebook eller Instagram.

LES OGSÅ: Skru ned lyset på mobilen

Skru varsellyder av, også vibrasjon. Bruker du telefonen som vekkerklokke? Skaff deg heller en ordentlig en, så har du ikke lenger noen unnskyldning for å ha telefonen på nattbordet.

LES OGSÅ: Mobilen forstyrrer nattesøvnen din
Til forsiden