Energi

8 av 10 nordmenn sliter nå

Det er verst mellom klokken 15 og 18.

Foto: Image SourceAll Over Press
Foto: Image SourceAll Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hele 8 av 10 opplever energimangel i vinterhalvåret. Enten i perioden oktober-desember eller januar-mars.12 prosent føler seg slappe i begge tidsrommene – det vil si helt fra oktober til mars.Det viser en ny undersøkelse TNS Gallup har utført i Norge på vegne av Pepsi og energidrikken SOBE Pure Rush. Flesteparten mangler energi på ettermiddagen, mellom klokka 15 og 18. Mange føler seg også trøtte tidlig på dagen, mellom klokka 7 og 11.Ta testen: Er du en slappfisk?Kvinner og unge er trøttestKvinner føler seg generelt mindre opplagte enn menn. Mens hele 15 prosent av mennene oppgir at de ikke mangler energi, gjør kun 9 prosent av kvinnene det samme.Mer overraskende er det gjerne å se at yngre ser ut til å slite mer med energimangel enn eldre. Kun 8 prosent av unge mellom 15-29 år svarer at de ikke har energimangel, mot hele 16 prosent av deltakerne i aldersgruppa 60+.50 tips som gir deg mer energiHar sex for mer energiBlant drikkevarer som kan få opp energien, foretrekker de fleste av oss vann (51 prosent) og/eller kaffe (46 prosent). Mange tyr også til fysiske aktiviteter for å heve energinivåene, som en spasertur (31 prosent), trening (21 prosent) - ja, til og med sex (2 prosent)!998 personer deltok i undersøkelsen.22 tips som får deg til å våkneEnkle energitipsHer følger 5 gode, enkle råd som kan hjelpe deg med å få opp energien i hverdagen:1. Få i deg drikkeÅ drikke vann er den beste måten du kan tilføye kroppen din veske. Selv en mild dehydrering kan få blodet til å tykne og hjertet til å slå hardere for å kunne pumpe blodet rundt i kroppen din. 2. Lytt til musikk Få opp energien ved å lytte til raske rytmer. Hører du på musikk med et høyt tempo vil gjerne hjerterytmen, pustingen og sirkulasjonen øke.3. Pust riktigStress og en dårlig holdning er to av grunnene til at pusten vår ikke når hele veien ned i lungene våre. Å puste med magen er den enkleste veien å booste energien din når som helst, hvor som helst. 4. Spis regelmessigEt jevnt blodsukker sikrer også et jevnt energinivå. Husk derfor å spise noe hver fjerde time – minst. Det kan også hjelpe deg med å gå ned i vekt.5. Beveg degFysisk aktivitet klarner hodet og får i gang blodsirkulasjonen. Å sitte stille i timevis er noe av det verste du kan gjøre for kroppen din. Slik får du tilbake energien

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer