Det har tidligere sagt at man skal drikke moderate mengder kaffe. Men er du av typen som drikker mye, så har det sine fordeler også.  Foto: All Over Press
Det har tidligere sagt at man skal drikke moderate mengder kaffe. Men er du av typen som drikker mye, så har det sine fordeler også. Foto: All Over Press Vis mer

Kaffe

8 gode grunner til å drikke kaffe

Kan blant annet redusere risikoen for kreft og alzheimer.

Den er din beste venn om morgenen, og bare duften kan få deg opp av sengen og vekke deg til live. Den gjør seg godt med en sjokoladebit eller bare til kos, enten det er café latte, cappuccino eller espresso.

Ja, disse edle dråpene med kaffe gjør godt i mange anledninger, men nå viser det seg også at mange av ingrediensene gir deg noen fordeler, skriver AllWomenstalk.com. Syv fordeler faktisk.

Les også: Øl eller hvitvin?

Syv tips som

For til tross for at en kopp mindre ville spart deg for noen kalorier er det vanskelig å styre unna. Men hvis samvittigheten gnager kan du alltids tenke på disse fordelene den varme koppen med herlighet gir deg, eller kan hjelpe deg med.

Kaffe beskytter leveren

Galleblæren blir stimulert av koffeinen i kaffen. Dette kan bidra til å minske risikoen for gallestein utvikler seg. Gallestein har mindre sannsynlighet for å utvikle seg hos folk som er stordrikkere av kaffe.

Gallestein skyldes at et enzym i leveren bygger seg opp, og koffein bidrar til å holde nivået av dette enzymet nede.

Les også: Tidspunktene du bør notere deg

Senker risikoen for parkinson

Det er ganske mange som rammes av denne nevrologiske sykdommen. Årsaken kommer av et tap av nerveceller, og kaffe, te eller andre drikker som inneholder koffein kan bidra til å redusere antall nerveceller som forsvinner.

Risikoen for å få parkinson øker med alderen, og skyldes også i stor grad gener. Symptomene kan komme allerede i 50-års alderen.

Kan redusere risikoen for kreft

Den hjelper ikke mot alle typer kreft, men koffein og klorogensyre kan bidra til å senke risikoen for livmorkreft hos kvinner.

De som drikker mye kaffe bidrar også til å senke risikoen for kreft i leveren. Topper du det med et eple om dagen, vil du senke risikoen ytterligere.

Les også: P-piller kan gjøre deg mer sjalu

Kan bedre Jetlag

Jetlag, eller døgnvillhet om du vil, oppstår når kroppens normale rytme blir ustabil. Kroppen kan vanligvis vite når det er på tide å stå opp og legge seg, men du reiser over lange strekninger med fly kan kroppen raskt miste rytmen.

For å komme deg inn igjen i rytmen kan en kopp kaffe være det du trenger. Den hjelper ikke mot selve jetlaget, men den kan hjelpe deg til å holde våken de ekstra timene slik at du kommer inn i rytmen igjen. Husk også å slokke lyset når du først legger seg, og du kan i tillegg stabilisere vekten din.

Ikke sovn bak rattet

Kanskje det er du som skal stå for kjøringen hjem til jul? Eller det er du som har ansvaret for å holde sjåføren våken under den lange kjøreturen? Uansett er det viktig at du ikke er trøtt.

Kjøp deg en kjempekopp med kaffe langs veien og du holder deg mer våken bak rattet, eller til å skravle mer enn nok til å holde en annen sjåfør våken.

Hvis du er veldig sliten må du selvfølgelig heller stoppe og sove i 15 minutter, som vegvesenet anbefaler.

Les også: hvilken leppepomade er best?

Forhindre diabetes type 2

Er du en kaffedranker både ved frokost, lunsj middag og kvelds er det bevist at kaffe kan bidra til å redusere risikoen for diabetes type 2.

Dette er den formen for diabetes som er mest utbredt i verden, og som ofte kommer senere i livet. Studier på dette viser at det er klorogensyren som bidrar til dette og derfor kan til og med koffeinfri kaffe hjelpe.

Alzheimers og demens

Kaffe kan også bidra til å esnke risikoen for alzheimers og demens. Dette ble gjort klart i en studie som ble utført i Sverige over 20 år. Deltakerne ble fulgt over to tiår hvor inntaket deres av kaffe ble nøye målt.

Deltakerne som drakk fem kopper om dagen sank risikoen for å få alzheimers eller demens med hele 65 prosent.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: