Foto: All Over PressAll Over Press
Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

Mageøvelser

8 triks for flatere mage

Du trenger ikke ta hundre situps om dagen. Vi gir deg knepene som virker.

Publisert
Vil du ha flatere mage uten å jukse er det flere ting du kan gjøre også utover å trene. Her er noen gode tips:

1. Ro deg ned

For mye stress kan gjøre magen din større. Når du stresser øker kroppens nivå av hormonet kortisol, som ser ut til å ha den effekten at det dirigerer fett mot midjen.

  • Ta testen: Hvor stresset er du?
  • Førstehjelp mot stress
  • 10 tips for å unngå kronisk stress



  • 2. Drikk mindre alkohol

    Også alkohol øker kortisolnivået, hvilket igjen kan gi økt fettlag rundt livet.

  • Hvorfor drikker du som en mann?
  • Derfor blir kvinner fulle
  • Vi drikker mer øl enn juice
  • Fylla gjør deg kjedelig


  • 3. Stump røyken


    Mange mener sigaretter bidrar til å holde vekten nede, men det viser seg at røykere har en tendens til å ha mer magefett enn andre. Årsaken er igjen stresshormonet kortisol, som øker i mengde også ved røyking. Når folk slutter å røyke blir fettansamlingene rundt livet mindre i forhold til fettfordelingen på resten av kroppen.

  • Gjør det slutt med røyken
  • Hjelp mot røyksuget
  • Dette skjer når du slutter


  • 4. Spis mer fiber

    Det forhindrer at du får forstoppelse og «bulemage».

  • Her er maten som gjør magen flat
  • Juks deg fibersunn


  • 5. Få i deg nok væske


    Det hjelper mot vannansamling i kroppen, som kan oppstå for eksempel når du er premenstruell. Når du tilfører kroppen væske bidrar det til å «skylle ut» overflødig vannansamling. Vær bare bevisst på hva du drikker for å slukke tørsten. Mange av kaloriene vi får i oss unødig kommer i flytende form.

  • Ta testen: Går du i drikkefella?

  • 6. Få opp pulsen

    All verdens mageøvelser gir deg ikke synlig flatere mage hvis du i tillegg ikke sørger for å forbrenne fettet som skjule de fine magemusklene dine.

  • Treningen som gir maks forbrenning
  • Slik får du drømmemagen
  • Ikke glem kondisen

  • 7. Gjør de riktige mageøvelsene

    De gammedagse situps-ene gjør ikke susen når du skal stramme opp magen. Du trenger øvelser som virker på kjernemuskulaturen i midjeområdet. Prøv noen av øvelsene under.

  • 8 øvelser for kjernemusklene
  • Styrk kjernen din
  • Bildespesial: 6 øvelser som gir flatere mage


  • 8. Ha god holdning

  • Å være bevisst på hvordan du beveger deg, sitter og står gjør mye for hvordan magen din ser ut. Her er noen tips:
  • Rett deg opp. Tenk deg at det går en snor fra toppen av hodet ditt, som drar deg litt opp mot taket. Strekker du kroppen når du står og går ser du automatisk slankere ut.
  • Sitt som en dronning. Dytt korsryggen fram, skuldrene bakover og hev haken. Ha hele rumpa på stolen og plant fotsålene godt i gulvet.
  • Styrk skuldrene. Et sterkt skulderparti gjør at du ikke luter, noe som understreker en rund mage.
  • Bygg brystet. Når du har sterke muskler på overkroppen er det lettere å innta en rak og fin holdning. da strekker du også magen, slik at den framstår flatere.
  • Styrk ryggen. Det er også med på å gi deg god holdning, og dermed ser magen flatere ut. Har du sterk rygg blir det også lettere å gjøre mageøvelser, og få større effekt av dem.

  • Styrk deg slank
  • Se Jills treningsvideo: Tren hele kroppen med strikk
  • Slik får du stramme singlet-armer

  • Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer