<strong>DU TRENGER IKKE SULTE:</strong> Finn den gode metthetsfølelsen - på en sunn måte. Foto: Getty Images/iStockphoto
DU TRENGER IKKE SULTE: Finn den gode metthetsfølelsen - på en sunn måte. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Kalorier

8 triks som holder deg mett

Du trenger slett ikke gå sur og sulten for å holde vekten.

Publisert
Sist oppdatert
Alltid fysen? Da kan det hende du rett og slett ikke får i deg den riktige maten, på riktig måte. Det er unødvendig å gå rundt med matsug hele tiden.

Disse åtte tipsene kan hjelpe deg til å finne den gode metthetsfølelsen.

1. Spis hver 3-4 time

Da synker ikke blodsukkeret ditt så lavt at du føler deg utsultet og stapper innpå alt du ser.

2. Fråts i fiber og vann

Mat med høyt fiber- og væskeinnhold gjør deg god og mett med få kalorier.

LES OGSÅ: Juks deg fibersunn

3. Spis proteiner, fiber og fett

Til hvert måltid. Denne kombinasjonen av næringsstoffer gir kroppen din hva den trenger, og sørger for at metthetsfølelsen sitter lenge.

Spiser du for eksempel bare salat uten dressing går det ikke lang tid før du er sulten igjen.

LES OGSÅ: Hva vet du om fett?

4. Vent før du forsyner deg igjen

La det gå 20 minutter før du forsyner deg på nytt eller velger en ny rett til måltidet. Det er tiden det tar for hjernen å oppfatte at kroppen er mett.

Dersom du spiser ute er det lurt å gå til en annen restaurant for å innta desserten.
Sjansen er stor for at du faktisk ikke har lyst på dessert når du kommer til det nye stedet.

LES OGSÅ: 7 middager under 500 kalorier

5. Unngå mat utenom måltidene

Vi er programmert til å reagere på lukten og synet av mat, med den følge at vi får lyst til å spise den.

Å ha lyst på mat er ikke det samme som å være sulten, eller å ha behov for mat. Så lukk skapdørene i kjøkkenet og se en annen vei når du passerer bakeriet.

LES OGSÅ: - Drikk et glass melk til frokost

6. Rør på deg

Noen overspisere mangler til en viss grad evnen til å føle fysisk velvære, hvilket innebærer at de må ha mer mat enn andre for å bli tilfredsstilt. Forskning viser imidlertid at trening øker hjernens evne til å registrere kjemiske stoffer som gir velvære.

LES OGSÅ: 7 tankegrep som flytter vektnåla

7. Ta tak i bekymringene

Ikke bruk mat som trøst når du har en dårlig periode. Finn andre ting å gjøre som får deg til å føle deg vel; være sammen med venner, se film, gå på konsert eller hva det måtte være du liker å gjøre.

Det aller beste er selvsagt at du prøver å gjøre noe med årsaken til bekymringene, framfor å fjerne ubehaget de gir med andre ting.

8. Gå og legg deg

Forskning viser at det er en sammenheng mellom søvnmangel og overvekt. Når du får nok søvn bevarer du balansen i hormonene som kontrollerer appetitten.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer