Tips

9 tips for bedre sex

Slapp sengegymnastikk? Få opp pulsen med disse enkle grepene.

Hverdagssexen er timet, tilrettelagt og fort overstått ifølge ny, britisk undersøkelse. Gjelder det samme for nordmenn? Stem lenger ned i saken og si din mening i forumet nederst. Foto: Image Source
Hverdagssexen er timet, tilrettelagt og fort overstått ifølge ny, britisk undersøkelse. Gjelder det samme for nordmenn? Stem lenger ned i saken og si din mening i forumet nederst. Foto: Image Source Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det skjer i de beste forhold. Plutselig har hverdagen innhentet dere og stjålet lysten og overskuddet til sex.

Ta testen: Hvor bra er sexlivet ditt?

Helsenettstedet Prevention har tatt tak i dette fenomenet. Her er ni tips som kan få fart på sakene igjen.

1. Gå deg en tur

Forskning viser at jo bedre formen din er, dess mer har du lyst på sex. I en medisinsk studie på kvinner mellom 45 og 55 år, utført ved universitetet i Vermont, ble det påvist en direkte sammenheng mellom seksuell tilfredsstillelse og treningsmengde.

  • Hvor lysten er du? TEST HER!

  • 2. Bestill en massasjetime

    Eller få kjæresten til å massere deg. Får du stresset ned er det lettere å vekke lysten. I tillegg vil hudkontakt øke frigjøringen av lysthormonet oxytocin i kroppen. Jo mer oxytocin i systemet, jo mer lysten vil du føle deg.

  • Ta sexlivet til nye høyder

  • 3. Les noe som pirrer deg

    Dropp realityserien eller nyhetene på tv og les sexy litteratur i stedet. Det kan kickstarte lysten hos deg. Sørg bare for at partneren er innen rekkevidde når blodet bruser mest.

  • Dette tenner oss

  • 4. Finn roen

    Jo lettere du kan få hvilepuls, jo lettere er det å bli tent. I en studie målte kanadiske og israelske forskere den seksuelle reaksjonen til 24 kvinner som fikk se en erotisk film. Deretter ble kvinnene sendt på meditasjonskurs, før de igjen ble vist filmen. Kvinnene ble markant mer tent ved andre visning. Forskerne mener det skyldes at meditasjonstreningen endret måten kvinnenes hjerner fungerte på, slik at de lettere kunne skru på «tenningsknappen».

  • 6 uker til bedre sex

  • 5. Ta vitaminene dine

    Er du for slapp og sliten til å føle deg sexy. Det kan være at du ikke får i deg alle vitaminer og mineraler du trenger. Både for lite folat og for lite jern i kroppen kan gjøre deg tom for energi. Tar du en multivitamintablett hver dag kan slike plager unngås.

    6. Få opp pulsen

    Du har kanskje merket at det er vanskelig å få sove rett etter at du har trent? Det er fordi blodet pulserer og nervesystemet går for full etter treningsøkten. Det skal dermed ikke mye til for å tenne deg seksuelt, så benytt anledningen.

    7. Sjekk medisinene dine

    Noen typer medisiner er lystdrepere. Antidepressive midler og hormonpreparater kan ha denne effekten. Har du begynt på nye medisiner og merker at lysten daler bør du ta det opp med legen din. Det kan hende andre medisintyper passer bedre for deg.

    8. Gjør det enkelt

    Hvis du mener sex alltid skal være spesiell begivenhet dere elsker vilt og uhemmet i timevis, må du også regne med at det blir en sjelden begivenhet. De færreste har tid til å dyrke sex på den måten stadig vekk. En undersøkelse gjort ved Behrend College i USA viser at folk flest foretrekker at samleiet varer mellom sju og tretten minutter.

  • Stressa? Prøv kjapp sex

  • 9. Bare gjør det

    Selv om ikke lysten er på topp i utgangspunktet vil den mest sannsynlig melde seg om du går i gang med en seksuell aktivitet. Og skulle du likevel ikke få lyst, er det bare å holde opp. Sex trenger ikke være så høytidelig. Du kan ikke forvente at den skal arte seg som fyrverkeri hver gang, men kroppen fungere slik at jo oftere vi har sex, jo oftere vil vi også ha lyst.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer