GOJI, ACAI OG CHIA - SUPERMAT: Både chiafrø og bærene acai og goji kalles for supermat, men hvor sunt er det egentlig? Foto: Scanpix/NTB
GOJI, ACAI OG CHIA - SUPERMAT: Både chiafrø og bærene acai og goji kalles for supermat, men hvor sunt er det egentlig? Foto: Scanpix/NTB
Gojibær

Acai, chia og goji – supermat, eller myte?

Har et unikt innhold av næringsstoffer.

KK.NO: «Supermat» er en betegnelse du garantert har hørt om. Det har nemlig blitt svært trendy å spise sunt. Eller skal vi kanskje si supersunt. 

Men hva betyr det egentlig at noe er «supermat»?

– Supermat er ikke noe definert vitenskapelig begrep av fagfolk, men det pleier å omfatte mat som har ekstraordinært gode helseegenskaper på grunn av sitt unike innhold av næringsstoffer, sier ernæringsfysiolog i Bama, Gunn Helene Arsky til KK.no. 

Mange klassifiserer vanlig mat som brokkoli, blåbær, druer, havre, bygg, grønn te, vin og grønnkål som supermat. Og hun er enig i at slike matvarer er veldig sunne, men dette er ikke det eneste som kalles for supermat.

Både chiafrø og bærene acai og goji faller inn under denne kategorien – tre matvarer som har blitt svært populære de siste årene. Så hvor sunne er egentlig disse tre?

LES OGSÅ: Supermaten du bør spise nå

Acai – proppfull av antioksidanter

Acai er et bær som er relativt nytt og eksotisk for oss her til lands, og det er nok mye takket være det høye innholdet av antioksidanter at bæret har blitt veldig populært. 

– Det er gjort svært få studier av bærets effekt på mennesker. Det man vet er fra reagensglass-studier og noen få dyrestudier. Da ser acai ut til å kunne være bra for hjertet og nyttig i kampen mot leukemi og betennelser som er relatert til kroniske lidelser, forklarer Arsky.. 

ACAI: Det er vanskelig å få tak i friske acaibær her i Norge, men du kan få tak i frysetørket pulver som har bevart et høyt innhold av antioksidanter. Foto: Scanpix/NTB
ACAI: Det er vanskelig å få tak i friske acaibær her i Norge, men du kan få tak i frysetørket pulver som har bevart et høyt innhold av antioksidanter. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

Det er ikke dokumentert noen slankende effekt på mennesker, men acai er likevel naturlig fattig på sukker. Noe som også gjør bærene ganske syrlige, og ikke spesielt gode i smaken.

På grunn av det høye innholdet av antioksidanter, er acai likevel noe ernæringseksperten mener du kan få inn i kosten dersom du klarer å få tak i det. 

– Det er ikke så lett. Du får ikke tak i acai som friske bær. De er altfor skjøre og må fryses i form av fruktkjøtt eller juice rett etter plukking. Du kan også få tak i frysetørket pulver, sier ernæringsfysiologen. 

Begge disse produktene har bevart et høyt innhold av antioksidanter, men det vites lite om hvor mye av dette som blir tilgjengelig for kroppen. 

– Acai inneholder ikke bare antioksidanter. Det inneholder også noe omega-3-fett, protein, litt kostfiber og noen mineraler. Samt fytokjemikalier, en gruppe stoffer vi ikke vet nok om, men som er spennende, forteller hun.

Når det er sagt inneholder bærene faktisk også ganske mye fett. En del av dette er mettet fett, som ikke er så veldig gunstig i store mengder. 

Chiafrø – mye sunne fettsyrer

De små chiafrøene er «barnet» til plantene, og er derfor godt utstyrt med opplagsnæring slik at de kan klare seg selv fra de faller i jorden til de er en levedyktig plante.

Disse næringsstoffene kan vi dra nytte av når vi spiser chiafrø. 

LES OGSÅ: Superbærene du bør prøve

CHIA: Chiafrø er generelt rike på sunt, umettet fett, men vær obs på at de også er svært kaloririke. Foto: Scanpix/NTB
CHIA: Chiafrø er generelt rike på sunt, umettet fett, men vær obs på at de også er svært kaloririke. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

– Chiafrø er generelt rike på sunt, umettet fett – den typen fett som er bra for hjertet og blodårene. De er også fiberrike, og det betyr en sunnere fordøyelse med mindre forstoppelse og hemorroider, forteller Arsky og legger til:

– Chiafrø er svært proteinrike, og derfor er de yndet kost for vegetarianere. Chiafrøene er også svært rike på omega-3, i tillegg inneholder de mange antioksidanter. 

Bruk gjerne frø i maten, men også her bør du unngå å overdrive mengdene – for de er kaloririke. Maks dose chiafrø er 15 gram per dag, sier myndighetene. Dette er en felles grense for EU/EØS.

Gojibær – ekstremt rik på vitamin A

Gojibæret vokser på busker i Kina, og der bruker de gojibærene både rå, kokte og tørkede. I Norge får vi kun tak i tørkede gojibær, eller gojibærjuice, men i juicen er andelen goji veldig lav. 

– De tørre gojibærene minner om rosiner i smaken og konsistensen, bare enda mer aromatiske. Og du trenger ikke mange bærene for å få i deg «godsakene», sier hun.

LES OGSÅ: Frokosten som lager seg selv

GOJI: Tørkede gojibær minner om rosiner i smaken og konsistensen, bare enda mer aromatiske. Og de er proppfulle av helsebringende næringsstoffer. Foto: Scanpix/NTB
GOJI: Tørkede gojibær minner om rosiner i smaken og konsistensen, bare enda mer aromatiske. Og de er proppfulle av helsebringende næringsstoffer. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

På samme måte som for acaibæret, er det antioksidantinnholdet i gojibærene som får æren for alle de mulige positive helseeffektene. Men denne effekten deler gojibæret altså med mange andre bær og frukter. I tillegg er gojibæret ekstremt rikt på vitamin A i form av betakaroten og andre karotenoider. 

– Disse stoffene har dokumenterte helseeffekter: De styrker immunsystemet, de beskytter øyecellene og sikrer et godt syn, og de kan forebygge hjertesykdom, forteller Arsky og legger til: 

– Det gjøres også forskning for å se om gojibæret kan ha en positiv innvirkning på hjernen, spesielt med tanke på forebygging av aldersrelaterte sykdommer som Alzheimers. De foreløpige resultatene er lovende, men det er for tidlig å si noe helt sikkert.  

Til forsiden