Grønnsaker

Asparges er en vitaminbombe

Og den tar kun tre minutter å tilberede.

LITT VARME GJØR SUSEN: Det går fint an å spise asparges rå, men det beste er å koke eller dampe den lett - i maks tre minutter.  Foto: Getty Images/Ron Chapple Studios RF
LITT VARME GJØR SUSEN: Det går fint an å spise asparges rå, men det beste er å koke eller dampe den lett - i maks tre minutter. Foto: Getty Images/Ron Chapple Studios RF Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Mennesker har spist asparges siden tidenes morgen, og foruten å være svært næringsrik har grønnsaken også rykte på seg for å være lystframkallende.

Noe av bakgrunnen for statusen som afrodisiakum kan rett og slett handle om den falloslignende formen asparges har.

Imidlertid inneholder den også vitamin E, som skal kunne stimulere produksjonen av kjønnhormoner.

TA TESTEN: Hvor sunt er kostholdet ditt?

Mer enn bare sex

Asparges er en utmerket kilde til folsyre, kalium, fiber, tiamin, vitamin A, vitamin B6, og vitamin C.

I tillegg er grønnsaken kalorifattig, så det er bare å dytte innpå.

LES OGSÅ: Slik velger du de beste grønnsakene

Rå og dampende

Det går fint an å spise asparges rå, men det beste er å koke eller dampe den lett - i maks tre minutter.

PRØV DISSE GODSAKENE:
  • Asparges med dijonsennep
  • Erterisotto med asparges
  • Krabbesalat med asparges
  • Sommerfuglpasta med asparges
  • Aspargesrisotto

  • Den vanligste aspargestypen er grønn, men det finnes også hvit asparges. Denne typen er vanskeligere å dyrke, og anses derfor som mer eksklusiv. Lilla asparges er mindre, og har en mer fruktig smak.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer