SYV TIMER ER NOK: Ifølge Jim Horne, professor ved Loughborough University Sleep Research Centre, er åtte timer søvn om natten for mye.  Foto: Colourbox
SYV TIMER ER NOK: Ifølge Jim Horne, professor ved Loughborough University Sleep Research Centre, er åtte timer søvn om natten for mye. Foto: Colourbox Vis mer

Søvn

Åtte timer = for mye søvn

Mer enn syv timer per natt øker tretthetsfølelsen.

Det er en kjent sak at mangel på søvn kan være skadelig for helsen din og har en enorm innvirkning både på humør, livskvalitet, produktivitet og arbeidsevne.

Nøyaktig hvor mye søvn du trenger varierer fra person til person, og kvaliteten på søvnen er ofte minst like viktig som antall timer.

Føler du deg uthvilt på jobben, har du antagelig fått nok hvile på puta i løpet av natten, og mens noen klarer seg med seks timer, trenger andre ni timer eller mer.

Ekspertene anbefaler imidlertid at du får cirka syv timer søvn hver natt, og det er dette som er regnet som det gjennomsnittelige behovet.

Det å ikke få nok søvn om nettene er et svært vanlig problem for mange, særlig etter hvert som du blir eldre. Og vi i KK.no har tidligere skrevet flere artikler med tips og råd til hva du skal gjøre dersom du sliter med å sovne, eller dersom du våkner opp i løpet av natten.

Les mer om søvnproblemer på Lommelegen.no

Forskning viser imidlertid at det å få for mye søvn også kan ha negative innvirkninger på helsen din, skriver Daily Mail på sin helsenettside (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Gjør dette før du legger deg

Åtte timer gjør deg mer trøtt

- Teorien om at du bør få åtte timer sammenhengende søvn hver natt er en «moderne konvensjon» som faktisk kan føre til at du føler deg enda mer trøtt, sier Jim Horne, professor ved Loughborough University Sleep Research Centre:

- Vi mennesker har med tiden utviklet veldig fleksible søvnrutiner og søvnen er blitt mye mer fragmentert – som for eksempel i form av høneblunder på dagen. Disse kan faktisk være svært lønnsomme.

LES OGSÅ: Så ofte bør dyna di vaskes

Høneblund er like effektivt

Ifølge Horne kan en kort høneblund på mellom fire og 15 minutter én gang om dagen være like effektivt som å sove én time ekstra om natten.

Likevel bør du være obs på at du ikke overdriver høneblundene. Lengre søvnperioder før natten vil nemlig nesten konsekvent svekke sjansene dine for en god natts søvn.

Ifølge Horne var det vanlig at vi delte opp søvnperiodene våre også i gamledager.

- For flere hundre år siden sov folk som regel to timer tidlig på ettermiddagen, før de spiste middag og var sosiale med venner og familie. Deretter la de seg rundt midnatt og fikk mellom tre til fire timers uforstyrret søvn, før bønnestundene begynte rundt klokken fire. Deretter sov de noen timer til solen stod opp. Dette tilsvarer rundt syv timer per dag, forklarer Horne:

- Teorien om at det å våkne opp midt på natten er ille kan også bli destruktiv for søvnkvaliteten vår. Si for eksempel at du våkner klokken 03.00 og ligger der og blir stresset fordi du ikke får sove. Det er faktisk mye verre enn om du står opp og gjør noe annet avslappende, som å lese, frem til kroppen din sier fra at du er trøtt igjen. Hadde hulemannen sovet gjennom hele natten hadde han jo blitt spist levende.

LES OGSÅ: Få mest mulig ut av søvnen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: