Slanking

Åtte tips til en slankere kropp

Start med små forandringer istedenfor å presse deg gjennom tøffe dietter.

GJØR SMÅ OG ENKLE FORANDRINGER: Du trenger ikke sulte deg for å gå ned i vekt. Finn heller noen små foradringer du kan leve med, og gjør dem til en del av hverdagen.  Foto: Colourbox.com
GJØR SMÅ OG ENKLE FORANDRINGER: Du trenger ikke sulte deg for å gå ned i vekt. Finn heller noen små foradringer du kan leve med, og gjør dem til en del av hverdagen. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Vektnedgang kan være en utfordring.En diett som ikke passer til deg kan gjøre at du alltid er sulten, og sprekker over noen usle cheesburgere. For mye eller feil trening kan ikke bare ødelegge motivasjonen din, men det kan også føre til alvorlige skader. En god start for å gå ned i vekt, er å begynne i det små istedenfor å presse seg gjennom raske dietter du ikke klarer å gjennomføre.- Hvis du kan se forandringen, kan du klare å gå ned. Ikke prøv alle tipsene på en gang, men start med de små utfordringene og gå løs på flere etter hvert, forteller John Jakicic, direktør for fysisk aktivitet og vektkontroll ved University of Pittsburgh til Prevention.com.Disse 8 tipsene vil garantert få deg i gang. LES OGSÅ: Er det lurt og bli lett fort?1. Vei deg en gang om dagenÅ veie seg er generelt ikke noe morsomt. Men prøv å kom deg på vekten hver morgen. Forskere ved University of Minnesota fulgte 1800 mennesker på diett. De som gikk på vekten hver dag gikk ned dobbelt så mye som dem som veide seg en gang i uken. Årsaken er ganske enkelt; Desto oftere du veier deg, desto lettere er det å slutte med det som eventuelt ødelegger planen din. Vekten kan variere noe fra dag til dag, men hvis vekten din øker med mer enn to prosent, må du gi opp desserten. Pass imidlertid på hvor du plasserer badevekten, siden den kan sabotere deg.LES OGSÅ: Dette sier munnen om helsa di2. Kort ned TV-tittingen til to timer om dagenMange timer foran tv-skjermen vil si mange timer uten at du rører på deg. En tidligere studie viste at de som ser på tv mer enn to timer om dagen, får også i seg 7 prosent mer kilokalorier i løpet av dagen. I tillegg kan over fire timer faktisk øke risikoen for hjertesykdommer. Bytt ut tv-tittingen med noen andre aktiviteter du liker å drive med, slik at det ikke blir like attraktivt å sitte foran skjermen. 3. Finn noen å gjøre det sammen medDet meste er faktisk bedre når man er to. Forskning har vist at de som regelmessig dro på motivasjonsmøter hadde større sannsynlighet for og lykkes med vektnedgang. Finn noen som skal gå ned i vekt selv, eller noen som kan være med og støtte deg. Selskap under treningsøkten eller samtaler om kosthold vil bidra til at du blir mer motivert til å holde planen din. 4. Ta 5000 ekstra skritt om dagenDet er vanlig å gå omkring 5000 skritt om dagen. Å doble dette tallet har store helsegevinster for kroppen din. Det øker nivået av godt kolesterol i blodet ditt, senker blodtrykket og senker tallet på badevekten. Å gå mye bidrar også til å senke kroppsfettet, som bidrar til smalere midje og lår. Skaff deg en skritteller som viser deg om du klarer 5000 ekstra skritt om dagen, eller sats på omkring 50 minutter ekstra gange hver dag. Det høres ut som mye, men bare å bytte ut heisen med trappen eller gå rundt hver gang du snakker i telefonen kan gi deg 5000 skritt ekstra.LES OGSÅ: Lettbrus kan gjøre deg feit5. Sov 7 timer hver nattHvis du sover for lite synker også nivået av hormonene som kontrollerer appetitten, og dermed blir du mer og oftere sulten. En tidligere studie viste at kvinner som sov kun fire timer om natten hadde 234 prosent større sannsynlighet for å bli overvektig. Nøkkeltallet for de fleste er syv timer om natten, så kom deg i seng litt tidligere. Har du problemer med å sove? Kanskje disse tipsene hjelper deg. 6. Drikk åtte glass vann om dagenVann kan bidra til å øke kroppens stoffskifte. Forskere i Tyskland fastslo at to glass vann økte forbrenningen med 30 prosent. Årsaken til at det er så bra å drikke mye vann kommer av at det ikke er noen kalorier for kroppen og ta opp, men mange blir brukt. Å øke inntaket av vann kan faktisk bidra til at du går ned fire kilo i løpet av et år. Prøv å ta et glass før du skal spise eller drikke noe søtt. LES OGSÅ: Funker dietten din, egentlig?7. Hold deg til en åtte timers arbeidsdagEn studie gjort ved universitetet i Helsinki av 7000 personer viste at de som hadde lagt på seg mest i løpet av de siste årene, var de som hadde jobbet overtid. Årsaken er mest sannsynlig at mye arbeid gir mindre tid til et bra kosthold og trening.Lag deg rutiner på arbeidsdagen slik at du kan fortsatt har tid til å lage en ordentlig middag og få mosjon i løpet av kvelden. Hvis det fortsatt blir vanskelig, finnes det løsninger for å få litt mosjon inn i hverdagen. 8. Pass den glykemiske indeksenDen glykemiske indeksen forteller oss hvor mye blodsukkeret stiger når vi inntar karbohydrater og sukker. Det er ikke slik at du skal styre unna karbohydratene helt, men det er likevel bra å begrense seg. Tidligere studier har vist at de som spiser mat som ligger høyt på den glykemiske skalaen veier betydelig mer enn de som ikke gjør det. Skalaen ligger fra 0 til 100, hvor 100 tilsvarer hvit loff. Går du ned 10 peng på skalaen kan det tilsvare omtrent 5 kilo i vekttap.LES OGSÅ: Dette er det beste potetgullet

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer