Er du glad i brød til lunsj, burde du ikke følge kosthold som kutter mye ned på karbohydrater.  Foto: Colourbox.com
Er du glad i brød til lunsj, burde du ikke følge kosthold som kutter mye ned på karbohydrater. Foto: Colourbox.com Vis mer

Ned I Vekt

Avslør slankemytene

Du kan ikke spise etter kl. 20. Det er bare én av mange misforståelser.

Du jobber for harde livet med å gå ned de ekstra kiloene, men vekta står bom stille - eller går til og med oppover. Kan det være fordi du stoler fullt og helt på mange slanketips, som egentlig bare er en drøss med myter og usannheter?

Her skal vi klarne opp i misforståelser og gi deg ti sannheter om slanking, og hvem vet, kanskje veien til idealvekten blir litt kortere etter du har lest dette?

Den første myten du kan legge vekk, er den om å ikke spise noe etter klokken 20, skriver lege Nancy Snyderman i magasinet Time.


Matmengden som teller

Det spiller ingen rolle når på dagen du spiser. Det som har noe å si for om du går opp eller ned i vekt eller står på stedet hvil, er det totale matinntaket du har i løpet av dagen. I tillegg er fysisk aktivitet avgjørende.

Om du spiser for mye mat, enten det er på morgenen eller på kvelden, vil kroppen lagre de overflødige kaloriene som fett.

Så neste gang du skal lage deg kveldsmat, tenk på hvor mye du allerede har spist i løpet av dagen, og la det avgjøre om det blir et eple eller en brødskive med pålegg.

Les også: Ikke spis opp maten din

Desserten som middag

Er du svak for ostekaken på Deli de Luca, eller hva med Ben and Jerry-iskrem? Du skal selvfølgelig unne deg selv dette en sjelden gang, men ikke la det bli en vane. En idé er å spise favorittdesserten din til middag en gang i blant, og på den måten bli mindre fristet til å fråtse i deg småbiter av søtsaker hver dag, råder Snyderman.

Bytt ut kyllinggryten med iskremen og kaken, men husk at denne metoden bare er noe du unner deg en sjelden gang! Dette kan bidra til at det blir enklere å kontrollere vekten på lang sikt.

Slank med krem og sjokolade

Flytende kalorier

Når du regner ut kaloriinntaket i løpet av en dag, tar du med det du har fått i deg av drikke? Husk at brusen, smoothien og kaffe latten har nok av kalorier de også, og kanskje flere enn du tror.

Drikker du deg tjukk?

Hvis du drikker 1 liter brus om dagen, gir det cirka 500 kalorier ekstra, som tilvarer en quarter pounder osteburger, 4-5 brødskiver med syltetøy, 7 epler eller 6 knekkebrød med kalkunpålegg, ifølge Lommelegen.

En smoothie kan faktisk også være rene kaloribomben, og komme opp i over 500 kalorier. En kaffe latte med h-melk kan inneholde rundt 195 kalorier.

Les på DinSide Helse: Hvilken smoothies er sunnest?

Husk også at margaritaen som smaker så godt i sommervarmen, har over 500 kalorier.

Hjernen ser ikke ut til å registrere flytende kalorier på samme måte som de som kommer fra maten. Den sender derfor ikke alltid ut «nå er jeg mett»-signaler slik den gjør når du spiser. Hvis du er på slanker’n, bør du styre unna flytende kalorier. Hold deg til vann eller annen drikke med lavt kaloriinnhold.

Ikke slank ungene

Om barna dine veier noen kilo for mye, skal du ikke sette dem på slankekur. Hjelp dem heller med å ta sunnere valg i matveien, sørg for at de trener eller beveger seg mer og bruker mindre tid på TV og dataspill. Tilby dem mer frukt og grønnsaker og fullkorn og mindre søtsaker.

På den måten kan du forhåpentlig bremse vektøkningen, samtidig som barna vokser i høyden. Barn går gjennom store forandringer når de vokser, og bør ikke følge et kosthold med få kalorier. De trenger masse næringsstoffer.

Les også: Når mor er på slanker’n

Lettbrus kan gjøre deg feit

De som drikker så lite som en flaske lettbrus om dagen, går ikke ned i vekt. Det er også mer sannsynlig at de med tiden blir overvektige, sammenliknet med de som drikker vanlig brus eller ikke noe brus i det hele tatt. Det viser en studie på over 600 personer, gjort ved University of Texas Health Science Center.

Hvordan kan dette skje? Det har ingen forskere forklaringen på, men noen tror at kunstige søtningsstoffer, til og med bare karamellfargestoffet i enkelte brustyper, kan forvirre sultsignalene i hjernen. Hjernen får en slags belønning gjennom drikken, og lysten på mer søtt øker. Jo mer kunstige søtningsstoffer du får i deg, jo mer søtt har du lyst på.

Ned i vekt i kaldt vær

De fleste klager over at vekta øker om vinteren. Men sannheten er vel bare at vi er mindre aktive når det er kaldt ute?

Fakta er at stoffskiftet gasser opp når det er kaldt ute, for å holde kroppen varm. Det betyr at kaloriforbruket i løpet av en dag, går opp.

Jojo-slanking og stoffskiftet

Mange tror at jojo-slanking klusser til stoffskiftet. Ifølge lege Nancy Snyderman gjør den ikke det. Selv om ekstreme lavkaloridietter senker stoffskiftet, er det bare midlertidig, ifølge nye studier.

Her er diettene fra helvete

Kanadiske forskere har sett på 52 overvektige kvinner som har gått gjennom x-antall slankekurer i løpet av 18 år. De målte hvilestoffskiftet til kvinnene og sammenliknet tallene med det forventede stoffskiftet basert på alder, vekt og høyde. Resultatet var at det var ingen forskjell. Med andre ord vil ikke jojo- slanking skade deg, men vil heller ikke gi noen varige forandringer.

Kan spise rødt kjøtt

Du må ikke styre helt unna rød kjøtt selv om du er på slanker’n. Selv om rødt kjøtt kan ha høye fettverdier, kan du velge magrere deler som inneholder langt mindre fett og kalorier, eller skjær vekk det synlige fettet.

Blodig biff + rødvin = sunt

Slanking funker

Du har prøvd deg på x-antall slankekurer, og har kanskje begynt å gi opp håpet. Men det er faktisk mulig å gå ned i vekt, ved å følge så å si enhver slankebok og slankekur. Men sørg for at dietten matcher livsstilen din, hvis ikke er du dømt til å mislykkes. Du må følge noe du kan leve med!

Hvis du for eksempel bare må ha brød til lunsj, vil du slite med en diett som innebærer få karbohydrater. Og elsker du olivenolje, er middelhavsdietten sikkert bedre for deg enn en diett med fettrestriksjoner. Prøv deg fram!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: