B-MENNESKE: Man kan trene seg opp til å bli litt mer A-menneske, men ikke 100 prosent.  Foto: NTB Scanpix
B-MENNESKE: Man kan trene seg opp til å bli litt mer A-menneske, men ikke 100 prosent. Foto: NTB Scanpix
Lite Søvn

B-mennesker kan få dårligere helse

Har økt risiko for livsstilssykdommer og psykiske lidelser.

KK.NO: Er du et b-menneske? Da er det kanskje lite du ønsker deg mer enn fleksitid? For det er faktisk ganske vanskelig å leve i samfunnet vi lever i nå som b-menneske, ifølge den danske søvnveilederen Mikael Rasmussen ved Center for Helse og Trivsel i København.

Forskjellen på et a-menneske og et b-menneske er at mens a-mennesker lever med en biologiske klokke med rundt 23 timer i døgnet, har b-menneskers biologiske klokke mellom 25 og 27 timer i døgnet. 

LES OGSÅ: Våkner du ofte midt på natten? 

Tjener mindre enn a-menneskene

GENETISK: Om du er et a- eller b-menneske bestemmes av gener, men du vil sannsynligvis bli nærmere og nærmere et a-menneske med årene. Foto: Scanpix
GENETISK: Om du er et a- eller b-menneske bestemmes av gener, men du vil sannsynligvis bli nærmere og nærmere et a-menneske med årene. Foto: Scanpix Vis mer

Dermed vil b-menneskene være senere oppe og sove lenger. Det passer ikke så godt i samfunnet vårt i dag. 

- B-mennesker har større sjanse for depresjon og de har større sjanse for hjerte- og karsykdommer. Det er fordi de får mindre søvn, og også mindre lys enn a-menneskene, forteller Rasmussen til KK.no. 

En dansk studie gjort ved Rockwool Fondens Forskningsenhed, har dessuten vist at b-mennesker faktisk tjener syv prosent mindre enn a-mennesker. 

- Dette er jo fordi de ikke er på sitt beste i arbeidstiden. B-mennesker kan gjerne begynne å jobbe i firetiden de, men da går man heller hjem. 

Det er imidlertid ikke alle som befinner seg i den ene eller den andre enden av skalaen. De fleste befinner seg nærmere midten. 

LES OGSÅ: Pust deg i søvn

Genetisk betinget

Men kan du trene deg opp til å bli et a-menneske? 

TJENER MINDRE: Fordi samfunnet er så tilpasset a-mennesker, tjener b-mennesker faktisk mindre, viser dansk undersøkelse. Foto: Scanpix
TJENER MINDRE: Fordi samfunnet er så tilpasset a-mennesker, tjener b-mennesker faktisk mindre, viser dansk undersøkelse. Foto: Scanpix Vis mer

Ifølge søvneksperten er det genetisk betinget hvorvidt du er et a- eller b-menneske, og du kan dermed ikke endre det helt. Lyset i tunnelen er at du faktisk vil komme nærmere og nærmere et a-menneske jo eldre du er, og at du selvsagt kan jobbe litt med døgnrytmen din. 

- Det er genetisk bestemt om du er et a-menneske eller et b-menneske. Mens et a-menneske vil legge seg i 10-tiden om kvelden, vil det ikke fungere for b-menneske å legge seg før over midnatt. 

- Skal du som b-menneske tilpasse deg et a-rytme vil det være en konstant kamp, og du må være veldig disiplinert. Mens a-mennesket legger seg i 10-tiden har b-menneske det best klokken 11 om kvelden. 

LES OGSÅ: Lite søvn kan doble risikoen for hjerteproblemer

Ikke legg deg for tidlig

Løsningen er altså å bruke den friheten du har til å bestemme døgnrytmen din selv, og tilpasse arbeidsdagen. Men det er selvsagt noen ting du kan gjøre for å endre litt på det. Etter en lang ferie, eller en periode med lange morgener, er løsningen å sakte, men sikkert omstille seg. 

IKKE LIGG VÅKEN I SENGEN: Stå heller opp og vent til du er ordentlig trøtt før du legger deg igjen. Foto: Scanpix
IKKE LIGG VÅKEN I SENGEN: Stå heller opp og vent til du er ordentlig trøtt før du legger deg igjen. Foto: Scanpix Vis mer

- Har du for eksempel hatt ferie, begynner du en uke før du skal tilbake på jobb, og legger deg 15 minutter tidligere hver dag. Fortsett med det til du er der du skal være med dørgnrytmen din.

Sliter du med innsovningen til vanlig, er det to viktige tips du bør ta med deg. Begge kan kanskje høres ut som de vil virke mot sin hensikt, men dette er viktig for at det skal bli naturlig for kroppen din å legge seg tidligere. 

LES OGSÅ: Dette gjør lite søvn med ansiktet ditt

- Ikke legg deg for tidlig. Du må ikke ligge i mange timer og ikke få sove. Får du ikke sove må du stå opp, og så må du vente til du er klar til å legge deg, sier Rasmussen. 

Dette blant annet for at kroppen din skal vende seg til at sengen er til å sove i. 

Stå opp til samme tid 

Tips to er å alltid stå opp til samme tid, uansett om det er helg eller hverdag, og uansett når du la deg kvelden før. 

- Det aller viktigste er å stå opp samtidig hver dag. Da vil kroppen synkroniseres og du vil etter hvert ha endret døgnrytmen, så du sovner tidligere.

- Kjenn etter hva som er ditt søvnbehov og prøv å legge deg så du får de timene du trenger. Noen trenger bare seks timer, mens noen trenger ni timer, så dette må du kjenne etter selv. Det er noe av det aller beste du kan gjøre for kroppen din. 

Det som er viktig å huske på er at du trenger ikke ligge og stresse for at du ikke får nok søvn akkurat i en omstillingsperiode. Dette vil kroppen hente inn igjen.

Til forsiden