RYKENDE FERSK: Det er ingenting som smaker så godt som ferske bakervarer, og dersom du elsker bakst er det nesten for ille å ikke kunne unne seg litt hver dag. Men kutter du ut sukker og hvitt mel så kan du faktisk det. Foto: fotogal - Fotolia
RYKENDE FERSK: Det er ingenting som smaker så godt som ferske bakervarer, og dersom du elsker bakst er det nesten for ille å ikke kunne unne seg litt hver dag. Men kutter du ut sukker og hvitt mel så kan du faktisk det. Foto: fotogal - Fotolia
Bakst

Baksten du kan spise hver dag

Du trenger ikke vente til neste helg.

KK.NO: Det er ingenting som er så fristende som lukten av nystekte brød, rundstykker og kanelsnurrer. Og hadde det ikke vært deilig om du bare kunne gi etter for fristelsen så ofte du ville?

Dessverre er det slik at store mengder sukker og hvitt mel ikke er særlig gunstig å få i seg for ofte. Det kan nemlig få usunne konsekvenser for blodsukkeret, og i verste fall føre til diabetes type 2. Og her er vanlige hveteboller noe av det verste.

- Boller er kake og bør spises i moderate mengder. En bolle i ny og ne er ikke skadelig hverken for det ene eller det andre, men daglig inntak av boller er ikke så lurt, har trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe, uttalt i en tidligere artikkel på KK.no.

Og særlig advarer hun mot boller med ekstra fyll, som sjokolade og krem, som selvfølgelig er enda mer energirikt.

Men når du vet hva du skal unngå blir det litt lettere å ta sunne valg. Og det aller beste er å ta seg av bakingen selv. Så til alle dere med en forkjærlighet for bakervarer; det går an å spise bakst hver dag så lenge du velger riktig.

LES OGSÅ: Trikset som gjør baksten luftig

Velg grovere mel

Mange bakervarer inneholder altså mye hvitt mel, men ved å bytte ut deler av hvetemelet med andre meltyper blir baksten straks litt sunnere.

Prøv å velge grovere mel slik at du får i deg mer av de gode karbohydratene, og mer fiber. Mat som inneholder mye fiber er nemlig kalorifattig og gjør at du beholder metthetsfølelsen lengre, og er i tillegg godt for fordøyelsen.

– Bytt ut deler eller alt hvetemelet med havremel. Med havremel kan du for eksempel lage saftige og fiberrike muffins, som er like gode til frokost som til kveldskosen. Hvis butikken nær deg ikke har havremel kan du lage det lett selv ved å male havregryn til mel i en blender, sier matbloggeren Stine Haslestad til KK.no.

Hun driver matbloggen Bakekona, og er meget opptatt av en sunn livsstil, men sier likevel ikke nei til å spise dessert hver dag. Og hun sitter med mange gode tips til hvordan du kan lage søte og deilige bakervarer, uten at det skal gå på bekostning av helsa.

BYTT UT MELET: Bytter du ut det vanlig, siktede hvetemelet med grovere varianter, får du i deg sunnere næringsstoffer gjennom baktsten. Foto: tomtraubert - Fotolia
BYTT UT MELET: Bytter du ut det vanlig, siktede hvetemelet med grovere varianter, får du i deg sunnere næringsstoffer gjennom baktsten. Foto: tomtraubert - Fotolia Vis mer

– Tilsett bær for en frisk variant, eller tilsett litt kakao eller sjokoladebiter for en sjokoladevariant. Jeg bytter også ut mye eller alt av hvetemelet med fullkornsmel i alt fra pannekaker og brownies, til kaker, forteller hun.

Også bloggeren Linda Marie Stuhaug har noen forslag til hvordan du kan unngå hvetemelet. Hun er personlig trener ved Spenst Førde og blogger om sin lidenskap for sunn mat og trening.

– Det er et stort utvalg av meltyper som kan erstatte hvetemel. Havregryn, havremel, peanøttmel, mandelmel, sesam-mel, kokosmel, og proteinpulver i forskjellige smaker for å nevne noen. Mange av disse er glutenfrie og proteinrike, som gjør baksten sunnere, sier hun til KK.no

SUNNERE BAKST: Bytt ut hvetemelet med grovere mel og bruk andre søtningsmidler i stedet for sukker. Vips - så er baksten litt sunnere, enten det er muffins, brød eller rundstykker Et annet lurt triks er å tilsette litt grønnsaker i deigen. Foto: Fotolia
SUNNERE BAKST: Bytt ut hvetemelet med grovere mel og bruk andre søtningsmidler i stedet for sukker. Vips - så er baksten litt sunnere, enten det er muffins, brød eller rundstykker Et annet lurt triks er å tilsette litt grønnsaker i deigen. Foto: Fotolia Vis mer

Bytt ut sukkeret med noe sunnere

Sukker er også en av de store synderne i kostholdet vårt, og dette finner man mye av i bakervarer. Heldigvis går det an å få perfekt bakst, helt uten sukker. Det finnes nemlig flere gode erstatninger for sukker som kan gi baksten den gode smaken, uten at det går ut over helsa.

– For å gjøre baksten sunnere må du først og fremst finne et alternativ til sukker. Vanlig hvitt sukker kan byttes ut med naturlige søtninger som ulike sukrinvarianter, eller steviapulver og steviadråper. Disse naturlige søtningsstoffene påvirker ikke blodsukkeret og kan også brukes av diabetikere, eller lavkarbo-tilhengere, sier Stuhaug.

Søtningsstoffet stevia er et godt alternativ, og kan erstatte sukker i de fleste oppskrifter, men også kokosnøttsukker og honning er gode valg. Også Haslestad bytter ut sukkeret med andre alternativer.

– Når jeg baker bruker jeg som regel sukrin eller sukrin gold i stedet for sukker. Sukrin er en naturlig sukkererstatning uten kalorier. På den måten kan nesten hvilken som helst bakst bli til noe du kan nyte med bedre samvittighet, forteller Haslestad.

Men hun har også et annet finurlig triks:

– En overmoden banan som du moser kan også hjelpe til å redusere eller erstatte sukkermengden i muffins, pannekaker, vafler og kaker. Den har en naturlig sødme og gjør baksten ekstra saftig, forklarer hun.

 

BÆR: hvorfor ikke bruke bær i baksten? Om de er tørkede eller ferske spiller ingen rolle, det vil garantert gjøre baksten litt ekstra smakfull og frisk. Foto: fahrwasser - Fotolia
BÆR: hvorfor ikke bruke bær i baksten? Om de er tørkede eller ferske spiller ingen rolle, det vil garantert gjøre baksten litt ekstra smakfull og frisk. Foto: fahrwasser - Fotolia Vis mer

Fra bananlapper til søtpotetkake

Ja, bakervarer kan være både godt og fristende, men det må altså ikke være så fryktelig usunt som du kanskje tror.

Haslestad er lidenskapelig opptatt av sunn mat, og på bloggen hennes finner du oppskrifter på alt fra grove polarbrød og bananlapper, til proteinrike kjeks på bare ti kalorier, for å nevne noe. Men baking kan fort ta litt tid, derfor er hun tilhenger av bakst som er raskt og enkelt å lage. Her er scones en av hennes personlige favoritter.

– En gjenganger er en oppskrift på fiberrike, proteinrike og søte scones, som lages på ca 20 minutter. De er saftige, mettende og kan lages om til skoleboller, kanelsnurrer eller som vanlige rosinboller, sier hun.

Linda Marie Stuhaug har også mange oppskrifter på gode bakevarer man kan unne seg i hverdagen, og selv om hun er aller mest glad i konfekter og desserter vil hun absolutt anbefale at du prøver hennes oppskrift på næringsrik søtpotetkake med sjokoladebiter.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Til forsiden