SUNT BETYR IKKE MAGERT: Olivenolje kommer rikitgnok veldig godt ut i de fleste studier når det kommer til helsefordeler, men oljen inneholder også en del kalorier. Ifølge eksperten kan det derfor være lurt å begrense mengdene noe.  Foto: Getty Images
SUNT BETYR IKKE MAGERT: Olivenolje kommer rikitgnok veldig godt ut i de fleste studier når det kommer til helsefordeler, men oljen inneholder også en del kalorier. Ifølge eksperten kan det derfor være lurt å begrense mengdene noe. Foto: Getty ImagesVis mer

Olje

Bare én spiseskje inneholder 100 kcal

Mange tenker ikke over at olivenolje er rent fett.

Fett er noe de fleste av oss har et forhold til, men det er ikke slik at du bør unngå alt som har fett i seg for å holde kroppen slank og helsa på topp.

Det finnes, som kjent, enkelte varianter fett du bør sky som pesten, men flere typer fett kan også være riktig så bra for kroppen din.

For eksempel viser studier at fettet du finner i fisk, kan bidra til å holde hjernen frisk. En annen god kilde til sunt (enumettet) fett er olivenolje - som forskning blant annet har vist at kan redusere kolesterolnivået i kroppen.

Det enumettede fettet i olivenoljen er altså bedre enn mange andre fettstoffer. Likevel bør du ikke pøse på med olje i salaten eller stekepannen din.

LES OGSÅ: Så mye er 2000 kalorier - ditt dagsbehov

– Sunt betyr ikke nødvendigvis magert

Det mange antagelig ikke er klar over, er nemlig at slik olje også inneholder mye kalorier - faktisk nærmere 100 kilokalorier i bare én spiseskje.

– Olivenolje er jo rent fett, sier Jeanette Roede, ernæringsekspert og kommunikasjonssjef i Grete Roede AS.

Hun kan bekrefte at olivenolje inneholder nærmere 100 kilokalorier i bare én spiseskje - tilsvarende for eksempel et glass tørr hvitvin.

– Det er ikke sånn at sunt og magert nødvendigvis er det samme. Noe kan godt være sunt, men det kan likevel være lurt å begrense mengdene - akkurat som med avokado eller nøtter, forteller Roede.

Til tross for de sunne fettsyrene i oljen, inneholder den nemlig masse energi og kalorier.

– Hvis du spiser for mye av det, vil du legge på deg, sier ernæringseksperten, og understreker at du ikke trenger mye for å få den sunne effekten.

MER ENN BARE KALORIER: Men til tross for at olivenolje inneholder mye kalorier, har det også sine fordeler - blant annet er det bra for hjertet.  Foto: Thinkstock.com
MER ENN BARE KALORIER: Men til tross for at olivenolje inneholder mye kalorier, har det også sine fordeler - blant annet er det bra for hjertet. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Likevel en god kilde til sunt fett

Ifølge Næringsinnhold.no inneholder vanlig olivenolje 895 kilokalorier per 100 gram.

I samme mengde finner du imidlertid masse sunt fett, nærmere bestemt 73.7 gram enumettet fett og 7.3 gram flerumettet fett.

Forvirret over de forskjellige typene fett? Her kan du lese mer om både mettet fett, enumettet fett og flerumettet fett.






– Mengene av olivenolje er ofte så små at at kaloriene ikke spiller noen rolle, og det er uansett bedre å velge planteoljer som er sunnere enn kilder til det mettede fetter, sier Roede.

Når det kommer til dressinger og lignende, kan hun fortelle at det kan være lurt å begrense mengden av olje og heller bruke mer eddik - for eksempel balsamico, hvis du ønsker å gå ned i vekt.

Når det gjelder stekning egner ikke olivenolje seg så godt, men både druekjerneolje, rapsolje, solsikkeolje og soyaolje inneholder like mye kalorier. For smakens skyld kan du eventuelt blande ut halvparten av oljen med smør.

LES OGSÅ: Slik kan olivenolje redde livet ditt

To spiseskjeer om dagen gjør godt

Olivenolje er kjent for å ha en gunstig effekt på hjertet, og for ikke lenge siden kom forskere frem til akkurat hvilken mengde olivenolje som skal til for å få denne positive effekten.

Bare to spiseskjeer olivenolje daglig reduserer risikoen for å få hjertesykdommer med nesten 50 prosent.

Det kommer frem i resultatene av et 13 år langt forskningsprosjekt ved European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition, som tok utgangspunkt i dietten til 41.000 personer.

Forskningsprosjektet skulle blant annet se om et kosthold med mye olivenlje var kreftforebyggende. Det fant de ingen bevis for, men de fant altså at olivenolje reduserer faren for hjerteproblemer i stedet.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: