Bedre helse på 1 minutt

Helse

Bedre helse på 1 minutt

Det er ikke så mye som skal til bestandig. Her er turbotipsene som gjør underverker for helsa.

Publisert
Sist oppdatert















Dersom du summerer opp alle de tingene du gjør hver dag for å holde helsa ved like er det lett å bli svimmel. Søvn, trening, grønnsaker og kryssord er bare noen eksempler, for både hjernen, kroppen og sjelen skal ha sitt. Imidlertid viser forskning at 1 minutts innsats kan gjøre underverker for helsa.

  • Lev lenger med sunne råd

  • 17 råd mot tidsklemma

  • Stram kropp på 6 uker


  • 1. På vei hjem fra jobb

    Tips: Gå innom blomsterbutikken.
    Gevinst: Mindre morgengrettenhet neste morgen. Ny forskning ved universitetet Harvard viser at morgengretne mennesker blir gladere og mer energiske av å våkne til synet av friske blomster.

  • Mindre sex for morgengretne


  • 2. Når du ankommer jobben

    Tips: Sjekk ut en morsom nettside.
    Gevinst: Færre forkjølelser. I stedet for å starte dagen med jobbpost, sjekk ut en artig nettside som får deg til å le. Forskning viser nemlig at spill og moro minsker stress og er bra for immunforsvaret.

  • Lek deg til topps


  • 3. Når du slår deg

    Tips: Ta litt honning på såret.
    Gevinst: Færre plastre. En studie publisert i The International Journal of Clinical Practice kommer det frem at naturlige desinfiserende stoffer i honningen kan få sår til å heles raskere, redusere risikoen for infeksjoner og dempe smerte. Påfør et tynt lag på små kutt og skrubbsår.

  • Gode råd mot forkjølelsessår


  • 4. Når du er hos legen

    Tips: Be om å høre de dårlige nyhetene først - og våg å innlede legebesøket med å ta opp de tingene som er mest pinlig.

  • Dette snakker vi ikke om


  • Gevinst: Et bedre forhold til legen din. Forskning viser at pasienter som tar opp de vanskelige tingene i starten av legevisitten har større sjanse for å bli fornøyde med visitten og få mer utbytte av legens råd.

    5. Når du er fysen

    Tips: Poppede eller ristede pistasjenøtter.
    Gevinst: Pistasjenøtter forbedrer kolesterolnivået. Forskning ved The Inova Fairfax Hospital i Virginia, viser at mennesker som spiser 60-100 gram pistasjenøtter om dagen i fire uker øker mengden av «det gode kolesterolet» med 6 prosent. Kjøp nøttene ferdigknekket, så sparer du neglene dine også.

  • Dette snakker vi ikke om


  • 6. Før en pedikyr

    Tips: Undersøk føttene dine.
    Gevinst: Kan forebygge hudkreft. Melanoma hudkreft kan oppstå på steder selv der solen ikke skinner så ofte. De tre vanligste stedene på føttene du kan se tegn til kreftformen er: under fotsålene, mellom tærne og rundt og under tåneglene. Oppsøk lege dersom du oppdager nye eller asymmetriske prikker som endrer farge, størrelse eller tykkelse.

  • Tipp topp tær


  • 7. Når du gjesper i tretiden på dagen

    Tips: Velg kaffe fremfor cola.
    Gevinst: Redusert risiko for diabetes. Kaffe har færre kalorier og flere antioksidanter enn de fleste brusdrikker. En finsk studie viser for øvrig at folk som drikker seks kopper om dagen har halvparten så stor risiko for å pådra seg type 2 diabetes som de som drakk to eller færre kopper.

    8. Når hodet dundrer

    Tips: Hold hodet høyt.
    Gevinst: Posituren din er avgjørende for om du får hodepine, sier Roger Cady, visepresident ved the National Headache Foundation.

  • Se for deg at noe er festet i hodet ditt og trekker deg oppover mot taket.
  • Se etter at ørene dine er på linje med skuldrene dine.
  • Bed datamaskinen din minne deg på at du skal repetere disse to tipsene hver halve time.

  • Kaffekalorier


  • 9. Uken før menstruasjonen

    Tips: Bestill et glass vin til maten.
    Gevinst: Mindre PMS. En amerikansk studie om kvinners helse har linket moderat alkoholkonsum (1 drink om dagen) til færre humørsvingninger og mindre hodepine.

  • Slik bekjemper du PMS


  • 10. Når du er røyksugen

    Tips: Drikk melk.
    Gevinst: Færre røykepauser. En undersøkelse ved Duke universitet viser at melk får røyk til å smake dårlig.

  • Gjør det slutt med røyken

  • - Hjernen din kan etter hvert koble smaken av melk med en senket lyst til å røyke, sier ledende forsker for studien, Joseph McClernon.

    11. Når du venter på et apparat på treningsstudioet

    Tips: Hopp tau.
    Gevinst: Økt kaloriforbrenning.

    Å hoppe tau i ett minutt, for deretter å hvile ett minutt mellom settene av styrketreningsøkter, kan doble mengden kalorier du forbrenner.

  • Opp og hopp


  • 12. Når du står på kjøkkenet

    Tips: Sniff på krydderposen med lavendel.
    Gevinst: Lavendelduften hjelper på nattesøvnen, men nyere studier viser også at stresshormonet kortisol dempes med 24 prosent. Folk som sniffer inn denne planten kvitter seg lettere kvitter med frie radikaler, noe som er med på å forsinke aldringsprosessen.

  • Slik holder du deg ung

  • 13. Når du har glemt å handle

    Tips: Speil et egg.
    Gevinst: Egg inneholder faktisk mer karoten enn det gulrøtter gjør, og er bra for synet. Selv om mørkegrønne grønnsaker er enda bedre, så har kroppen din lettere for å absorbere antioksidantene i egg, skal vi tro biokjemiker Elizabeth Johnson ved Tufst universitet.

  • 7 middager til under 500 kalorier


  • 14. Når du venter på at egget skal bli stekt

    Tips: Justér temperaturen på kjøleskapet.
    Gevinst: Du unngår magesjau. Dersom temperaturen er over +4 grader er maten din i faresonen og du likeså. Hvert år blir 75 millioner amerikanere syke av bedervet mat og 5000 dør.

  • Flat mage med sjokolade


  • 15. Når kjæresten kommer hjem

    Tips: Kyss lidenskapelig.
    Gevinst: Du liker antagelig å kysse uavhengig av helsemessige fordeler, men i følge Anne Murray ved the Academy of General Dentistry, minsker det spytt i munnen, noe som renser tennene for bakterier som kan forårsake hull. Har du ingen å kysse, knask på en sukkerfri tyggegummi i stedet.

  • Lær å kysse med stil


  • 16. Når du går en tur i parken

    Tips: Husk å smøre deg dersom det er sol, og les det som står med liten skrift på solkremtubene.
    Gevinst: Bedre SPF-beskyttelse. En nylig utført undersøkelse av solkremer viser at hele 83 prosent av solkremer som selges ikke holder mål. For å beskytte deg mot både UVA og UVB-stråler, se etter produkter som inneholder sink og titan.

  • Alt om solkrem


  • (Kilde: Woman's Health og WebMD.com)


    LES OGSÅ:
  • Heller sunn enn tynn
  • Trening for tiltakskløse

  • Detoxkuren som virker

  • Slik lever du lenger

  • 7 sorter for evig ungdom
  • Få tilbake energien
  • Sunt i farta
  • Sunnhetsguiden
  • Vi sliter oss ut


  • Bedre helse på 1 minutt
    Bedre helse på 1 minutt
    Bedre helse på 1 minutt
    Vis mer
    Bedre helse på 1 minutt
    <strong>Pistachio nuts in a white bowl  © Minna Waring / Lifestylepix / Retna UK CREDIT ALL USES DIGTAL FILE ONLY RESTRICTIONS:</strong> WORLDWIDE EXCL FRANCE/ ALL OVER PRESS ***Unless marked Model Released, all images that show people who can be recognized must be approved by All Over Press before usage. Please contact All Over Press for approval***
    Pistachio nuts in a white bowl © Minna Waring / Lifestylepix / Retna UK CREDIT ALL USES DIGTAL FILE ONLY RESTRICTIONS: WORLDWIDE EXCL FRANCE/ ALL OVER PRESS ***Unless marked Model Released, all images that show people who can be recognized must be approved by All Over Press before usage. Please contact All Over Press for approval*** Vis mer
    Bedre helse på 1 minutt
     OVER PRESS  ***Unless marked Model Released, all images that show people who can be recognized must be approved by All Over Press before usage. Please contact All Over Press for approval***
    OVER PRESS ***Unless marked Model Released, all images that show people who can be recognized must be approved by All Over Press before usage. Please contact All Over Press for approval*** Vis mer
    Bedre helse på 1 minutt
    Bedre helse på 1 minutt
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer