QUICK FIX TIL EN SUNNERE LIVSSTIL: Alt trenger ikke være komplisert og omfattende. Foto: All Over Press
QUICK FIX TIL EN SUNNERE LIVSSTIL: Alt trenger ikke være komplisert og omfattende. Foto: All Over Press Vis mer

Livsstilsendringer

Bedre helse på 60 sekunder

Veien til et sunnere, gladere og lengre liv trenger ikke være lang.

KK.NO: Ble nyttårsforsettene om en sunnere livsstil så omfattende at du har gitt opp hele greia?

Da kan det være godt å vite at et friskere og lengre liv ikke nødvendigvis trenger å bety enn fullstendig omlegging av livet.

Her er fem enkle grep du kan ta allerede i dette minutt. 

LES OGSÅ: Derfor lever kvinner lenger

1. Smil

Smil, og verden smiler tilbake, sies det.

En provoserende klisje når man er i dårlig humør, men ikke undervurder effekten.

En studie utført ved University of Kansas, viser for eksempel at det å smile kan redusere stress. Forskerne mener derfor at et smil indirekte også er godt for hjertet.

Forskerne oppdaget at deltakerne som ble instruert til å smile, hadde lavere hjertefrekvens etter stressende aktiviteter enn de som ikke smilte.

Selv de som tvang musklene til å uttrykke et smil, hadde lavere hjertefrekvens sammenlignet med dem som holdt nøytrale ansiktsuttrykk.

LES OGSÅ: Dette angrer vi på før vi dør

2. Vask hendene

Visste du at halvparten av alle briter ikke vasker hendene etter dobesøk?

Det er synd, for håndvask er et av de mest effektive tiltakene mot smittespredning og sykdom.  

Ifølge Mattilsynet er god håndhygiene noe av det smarteste vi kan gjøre for å forebygge infeksjoner og sykdomsutbrudd, blant annet forårsaket av mat.

FY-FY: Kroppen venner seg heldigvis fort til mindre salt. Foto: All Over Press
FY-FY: Kroppen venner seg heldigvis fort til mindre salt. Foto: All Over Press Vis mer

En god håndvask er også en av de mest effektive måtene å forhindre at du blir smittet av forkjølelser og influensa.

Forkjølelsesviruset smitter gjennom dråpesmitte, små dråper med virus i luften som kommer i kontakt med slimhinner i luftveiene eller i direkte kontaktsmitte.

- Det betyr for eksempel at du får virus på hendene etter å ha tatt på et dørhåndtak hvor det er virus, og så tar deg på munn, øyne eller nese, har allmennlege Barbro Flage Braathen ved Volvat Medisinsk Senter tidligere forklart til KK.no.

LES OGSÅ: Så mange bakterier har du på huden

3. Dropp saltet

Ved middagsbordet strekker mange seg etter saltbøssen, ofte uten engang å ha smakt om maten er tilstrekkelig krydret.  

Ifølge Helsedirektoratet spiser hver og en av oss 10 gram salt om dagen. Det er dobbelt så mye salt som vi burde spise.

For høyt saltinntak er assosiert med økt blodtrykk og økt risiko for hjerteinfarkt og slag.

Ved siden av overvekt, regnes det høye saltinntaket som en av de alvorligste truslene mot folkehelsen.

Dropp saltet og kutt den dårlige vanen.

LES OGSÅ: Slik vet du hvor mye salt maten inneholder

TA EN TIMEOUT: Daglige, korte meditasjonsøkter kan bidra til en bedre helse.  Foto: All Over Press
TA EN TIMEOUT: Daglige, korte meditasjonsøkter kan bidra til en bedre helse. Foto: All Over Press Vis mer

4. Pust

Meditasjonsformen mindfulness skal kunne hjelpe mot en rekke forskjellige helseplager.

Mindfulness, eller oppmerksomt nærvær som det også kan kalles, kan blant annet styrke evnen din til å regulere følelser.

En amerikansk studie utført ved Oregon University og Texas University, viste at mindfulness førte til forandringer i hjernen etter bare to uker.

Den positive effekten viste seg i form av flere signalbaner i hjernen, og mer myelin, et beskyttende lag rundt nervefibrene i den delen av hjernen som regulerer følelser. Testpersonene i studien rapporterte også at de følte seg i bedre humør etter meditasjonen.

Mindfulness trenger ikke ta mye tid, et minutt et par ganger om dagen kan være nok. Det viktigste er at du gjør det regelmessig.

- Mindfulness-meditasjon må holdes ved like. Du bør helst meditere hver dag, har professor Reinhard Stelter ved Københavns Universitet, tidligere fortalt til Forskning.no.

LES OGSÅ: Dette gjør livsstilen med utseende

SMASK: Gi ham et skikkelig smellkyss, det er bra for dere! Foto: All Over Press
SMASK: Gi ham et skikkelig smellkyss, det er bra for dere! Foto: All Over Press Vis mer

5. Kyss

Kyssing er et av limene i et forhold.

Ikke først og fremst fordi det kan lede til sex, men fordi litt leppe-kontakt hjelper oss å knytte og ta vare på kjærlighetsbånd.

Ifølge postdoktor Rafael Wlodarski ved Oxford University, er det all grunn til å ta seg tid til et lite kyss eller to eller tre.

Wlodarski forklarer at når vi kysser, så frigis dopamin og oksytosin i hjernen. Sistnevnte kalles også kjærlighetshormonet, nettopp fordi det skaper en følelse av samhørighet, tillit og kjærlighet.

- Det er en sammenheng mellom hyppigheten av kyss og tilfredsheten i forholdet, har Wlodarski tidligere fortalt til Forskning.no.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: