Du kan i stor grad selv bestemme hvilket humør du skal være i. Foto: Panther Media
Du kan i stor grad selv bestemme hvilket humør du skal være i. Foto: Panther Media Vis mer

Humør

Bedre humør på to minutter

Små triks for å få det bedre - på null komma svisj.

Publisert
Sist oppdatert
Med et par humørforbedrende triks i baklomma er du rustet til å øke sjansene for et smil eller to på en dag det virker umulig å bli blid.

Lykkeforsker Sonja Lyubomirsky sier at livssituasjonen din har ansvaret for rundt 10 prosent av lykkefølelsen i livet, mens 50 prosent avhenger av vår genetiske lykkegrunnlinje. De resterende 40 prosentene av lykkefølelsen er bestemt av hva vi selv gjør for å være glade og lykkelige. Prøv Prevention.com sine lykketriks på en dag som bare virker mørk:

1. Bla gjennom gamle bilder

Deppa? Ta frem babyalbumene eller bildene fra Ferien Du Aldri Glemmer. Det gjør deg faktisk lykkeligere enn sjokolade, ifølge forskere fra England som har målt hvor mye humøret steg etter at folk spiste sjokolade, tok en drink, så på TV, hørte på musikk eller så på personlige bilder.

2. Spis nøtter

Ha en boks valnøtter i kontorskuffen. Eller ha laks på skiva. De har begge Omega 3-fettsyrer, som gjør deg mindre utsatt for depresjoner - og lettere å ha med å gjøre, sier forskere fra University of Pittsburg.

3. Snus inn en god lukt

Tenn et duftlys. Østerikske forskere fylte rommet med duften av appelsiner og lavendel foran to grupper i et forsøk. De to gruppene følte seg mindre stresset og mer positive enn den siste gruppen som ikke hadde fått noen godlukt i det hele tatt.

4. Rull opp rullgardina

Det tar ikke to minutter en gang, det tar bare to sekunder. La sola skinne på deg når du står opp. En studie av mer enn 450 kvinner viste at de som fikk mest sollys, særlig om morgenen, kunne rapportere om bedre humør og bedre søvn. Spis frokosten ved vinduet, så fyller du opp lagrene ytterligere.

Les også: - Jeg er alltid sur!

5. Gå en tur i nabolaget

Hvis pulten din ikke står ved noe vindu, bør du ta en kjapp rusletur rundt kvartalet i pausene - for å hilse på sola. Studier viser at folk som får mer lys i livet i løpet av dagen har færre søvnproblemer, mindre depresjoner, og blir mer årvåkne og produktive. Litt trening får også humøret til å stige. Hvis du trenger å avreagere - prøv kickboksing.

6. Rydd vekk rotet

Uorganiserte hauger med papir på pulten eller på kjøkkenbenken gjør deg stressa. For noen er rot en påminnelse om ting som skulle blitt gjort. Det kan få deg til å føle deg mislykket. For en kjapp løsning på problemet kan du punktrydde - på de stedene du oppholder deg mest. Det er nemlig verst når det er rotete overalt. Du trenger ikke sortere. Det holder å stable bøker i en haug, papirer i en, og legge klær i en kurv for senere sortering. Illusjonen av orden er nok for å berolige hjernen.

7. Tenk fort

Psykolog Emily Pronin ved Princeton University har funnet ut at å sette fart på tankene kan løfte humøret flere hakk på få minutter. Hvis du irriterer deg over svigermor kan det hjelpe å bruke 30 sekunder på å ramse opp alle tingene hun har gjort for å hjelpe dere den siste tiden. Hvis du ikke kommer på noe, så fant Pronin ut at det faktisk hjelper å tenke fort gjennom alle tingene du irriterer deg over ved henne, også. Forskere tror at dette kan frigjøre kjemikalier i hjernen som får deg til å føle deg bedre - eller så kan det hende at det bare er en liten distraksjon.

8. Mesk deg på YouTube

En god latter får hjernen til å svømme i dopamin, noe som løfter humøret, reduserer smerte og stress. Surf deg gjennom morsomme videoer på YouTube eller ring venninna di som alltid får deg til å le.

Les også: 10 små ting lykkelige par gjør

9. Kjøpe lykke?

Revurder handlelisten hvis du har tenkt å shoppe deg happy. For å få mer lykke ut av pengene, bør du kjøpe opplevelser, ikke ting. Psykolog Miriam Tatzel ved Empire State College studerte 329 shoppere, og fant ut at de som brukte penger på et flott måltid eller en konsert var gladere enn de som kjøpte klær og smykker. Kanskje har det noe med at en konsert deler du med noen du er glad i, mens et par sko er du alene om å glede deg over.

10. Slapp av

Søvn, ro, stillhet og alenetid kan også skape lykke. Forskning har vist at det er mulig at vi har et medfødt behov for å være alene av og til. Akkurat som spedbarn som snur hodet vekk når de er overstimulerte. Mødre som gir barna sine ro når de viste signaler om at de trengte stilletid, fikk gladere og enklere babyer. Gi deg selv tid til en timeout i løpet av en hektisk dag. Dytt stolen vekk fra pulten, legg bena høyt og lukk øynene. Tenk på noe hyggelig, for eksempel hva du skal gjøre i helgen.

11. Prat med en hyggelig nabo

Forskning har vist at hvis du bor i nærheten av en god og glad venn, øker du sjansene for å være lykkelig med 42 prosent. Hvis vennene dine bor langt unna, er tallet 22 prosent. Sannsynligvis fordi dere ikke treffer hverandre så ofte. Andre forskere har funnet ut at veldig lykkelige mennesker besøker naboene sine sju ganger mer i løpet av et år enn de som ikke er så lykkelige.

12. Kutt grønnsaker

Medisinsk ekspert Andrew Weil har funnet sin favorittaktivitet når han skal avreagere etter en stressende dag.
- Jeg kjøper grønnsaker og bruker flere timer på kjøkkenet. Det er noe med følelsen av å hakke grønnsaker, skape orden, lage noe godt - hele prosessen forandrer og nøytraliserer de negative følelsene jeg hadde da jeg kom fra jobb. På menyen: Suppe, grønnsakslasagne og laks.

13. Gjør en god gjerning

Folk som gjør en frivillig innsats har større sjanse for å føle seg lykkelige enn de som ikke gjør det - uansett hvor mye penger de har eller andre sosialøkonomiske faktorer. Frivillig arbeid øker empatien, og det får deg til å sette mer pris på alt det som er bra i livet ditt. Lyst på en kjapp oppsving i humøret? Send penger til Pakistan, meld deg som blodgiver eller organdonor.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer