FOR LITE GROVT: Ifølge klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør velger nordmenn for lite grove kornprodukter til frokost. I tillegg er vi for dårlige til å få i oss frukt og grønt, og har en tendens til å velge fete påleggsvarianter.  Foto: 6PA/MAXPPP
FOR LITE GROVT: Ifølge klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør velger nordmenn for lite grove kornprodukter til frokost. I tillegg er vi for dårlige til å få i oss frukt og grønt, og har en tendens til å velge fete påleggsvarianter. Foto: 6PA/MAXPPP Vis mer

Frokost

Begår du denne frokosttabben?

Vi velger for lite grovt, for mye fett, og for lite frukt og grønt, forklarer ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Frokost omtales ofte som «dagens viktigste måltid», og studier har vist at det å spise frokost gir deg mer energi og får i gang fordøyelsen, i tillegg til at det holder deg mett lenger, motvirker småspising og bedrer kognitiv (hjernens) funksjon.

Her til lands er vi ganske flinke til å få i oss litt mat på morgenkvisten, og åtte av ti nordmenn spiser faktisk frokost hver eneste dag.

LES OGSÅ: Ikke skulk frokosten

ERNÆRINGSEKSPERT:Tine Sundfør er klinisk ernæringsfysiolog. KK.no møtte henne i forbindelse med lanseringen av Quakers nye frokostblanding "Havre Flakes" fredag 27. april.  Foto: Adéle Cappelen Blystad
ERNÆRINGSEKSPERT:Tine Sundfør er klinisk ernæringsfysiolog. KK.no møtte henne i forbindelse med lanseringen av Quakers nye frokostblanding "Havre Flakes" fredag 27. april. Foto: Adéle Cappelen Blystad Vis mer

Bør velge grovere






Selv om vi er flinke til å få i oss frokost, betyr ikke dette at vi spiser spesielt sunt. Og ifølge klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør kan flere nyte godt av å bli litt mer obs på hva man har på tallerkenen.

- Åtte av ti nordmenn spiser frokost, men om disse åtte spiser så veldig sunt, det er en helt annen sak, sier Sundfør til KK.no:

- Jeg tror den vanligste feilen mange gjør, er at de velger for lite grovt. De tror de velger grovt brød, men så spiser de egentlig mest kneip – som er blant Norges mest solgte brød. Og det er jo ikke akkurat særlig grovt. I tillegg velger mange svært dårlige frokostblandinger – særlig til barn, med masse fett og sukker.

LES OGSÅ: Slik vet du om frokosten din er sunn nok

For fett pålegg

En annen vanlig feil dreier seg om pålegget vi har på skiva – som ofte blir for fett.

- Veldig mange velger dårlig pålegg. En del av de klassiske påleggene vi nordmenn spiser (gulost, brunost, salami) er veldig feite og inneholder masse fett, sier Sundfør:

- I tillegg får vi i oss altfor lite frukt og grønt. For at du skal ha sjanse til å klare å komme opp i riktig mengde frukt og grønt per dag, så du begynne til frokost, forklarer hun.

LES OGSÅ: Slik lurer du mer grønt inn i frokosten

Husk fiber i smoothien



Hva spiser du til frokost?




Et godt tips er for eksempel å ha litt frukt og bær i frokostblandingen din, eller sørge for at du har ekstra med agurk, paprika og tomat på knekkebrødet/brødskiva.

En god og næringsrik smoothie kan også være en super start på dagen.

- Et annet alternativ er selvfølgelig å lage en smoothie. Da bør du imidlertid passe på at du har litt fiber med i drikken. Flytende ting går nemlig fort gjennom kroppen, og da får du ikke en god og varig metthetsfølelse, forklarer hun.

LES OGSÅ: Dette pålegget får fart på skiva

Brødskiver med pålegg
 
(32%)
Knekkebrød med pålegg
 
(28%)
Kornblanding med melk eller yoghurt
 
(23%)
Jeg spiser ikke frokost
 
(7%)
Egg og bacon
 
(4%)
Yoghurt
 
(3%)
Smoothie
 
(3%)
DEN BESTE FROKOSTEN: En god frokost bør består av et grovt kornprodukt, noe med litt protein, litt sunt fett, samt en solid dose med frukt og grønt.  Foto: Colourbox
DEN BESTE FROKOSTEN: En god frokost bør består av et grovt kornprodukt, noe med litt protein, litt sunt fett, samt en solid dose med frukt og grønt. Foto: Colourbox Vis mer

Slik bør frokosten se ut

Grovhet, riktig pålegg, fiber, samt frukt og grønt er altså viktig å tenke på når du skal lage deg frokost.






I tillegg har Sundfør følgende frokosttips:

1. Det beste er å starte dagen med noe skikkelig grovt – og det er egentlig det samme om du velger skikkelig grovt brød, knekkebrød eller kornblanding. Sjekk grovhet på forpakningen.
2. I tillegg til et grovt kornprodukt, bør du sørge for å få i deg litt proteiner. Noe som er magert er bra – for eksempel et melkeprodukt, eller magert ostepålegg. Magert kjøttpålegg eller fiskepålegg er også bra.
3. Litt sunt fett er også viktig, men gjerne i små mengder. Ha litt nøtter i frokostblandingen eller brødet ditt, så er du godt på vei.
4. Sist, men ikke minst bør du ha med noe frukt/grønt i måltidet. Spiser du kornblanding kan jo grønnsakene fort forsvinne, men det går greit så lenge du har i litt frukt (bær, epler, banan etc.).

LES OGSÅ: Frokostblandingen kan være like søt som kjeks


503 Service Unavailable

Error 503 Service Unavailable

Service Unavailable

Guru Meditation:

XID: 292784438


Varnish cache server

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg:

503 Service Unavailable

Error 503 Service Unavailable

Service Unavailable

Guru Meditation:

XID: 292784440


Varnish cache server