BEKYMRET? Går du stadig med bekymringer? Da bør du lese hvilket tips coach Christine Otterstad har. Foto: Fotolia
BEKYMRET? Går du stadig med bekymringer? Da bør du lese hvilket tips coach Christine Otterstad har. Foto: Fotolia
Bekymringer

Bekymrer du deg mye?

Da bør du prøve dette.

Alle normale mennesker har dem: bekymringer. Men hvordan skal du egentlig håndtere dem?

Det er temaet for spalten til coach Christine Otterstad i denne ukens KK.

– Etter en del år som coach vil jeg si at det er spesielt én ting som går igjen hos oss mennesker: bekymringer.

Ung eller gammel. Mann eller kvinne. Mørk eller lys. Vi bekymrer oss for alt mellom himmel og jord. For barna våre, for hva folk måtte mene og tro om oss, for vekta, helsa, jobben og været. Bekymringer er faktisk blitt en stor del av hverdagen for mange av oss, skriver coachen.

Hun forteller at vi tenker cirka 60.000 tanker daglig. Og at ni av ti av disse tankene er de samme som du tenkte i går. Noe som betyr, at hvis mesteparten av disse tankene er bekymringer, så tar de stor plass i livet ditt.

Men som hun sier:

– Hvem er det som bestemmer at bekymringene skal ta så mye plass og fokus i hverdagen? Det er du! Ingen andre enn du.

SOM EN BALLONG: Christine Otterstad sammenligner bekymringer med luft som blåses inn i en ballong. En oppblåst ballong tar stor plass, men innholdet er jo bare luft. Foto: Fotolia
SOM EN BALLONG: Christine Otterstad sammenligner bekymringer med luft som blåses inn i en ballong. En oppblåst ballong tar stor plass, men innholdet er jo bare luft. Foto: Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Føler du at alle andre er bedre enn deg?

Slik blir de store

Christine Otterstad bruker ballonger for å illustrere hvordan vi kan se på bekymringer.

– Tenk deg at hver tanke er en ballong du ennå ikke har blåst luft i. Hver dag får du tildelt en pose med 60.000 nye ballonger. Én ballong inneholder urettferdig kritikk du fikk på jobben i går. Én ballong inneholder bekymringer for barna dine. En annen inneholder ros du fikk på et foreldremøte. De andre inneholder andre hverdagslige gleder og bekymringer.

Hvilke ballonger ville du tatt ut av posen og blåst opp? spør hun.

Og forteller hvilke ballonger det er vanligst å blåse opp: de med bekymringer i. Og de blåses i tillegg til de blir ordentlig store.

– Vi blåser til omtrent øynene popper ut! Og hva skjer med en ballong full av luft? Den tar STOR plass. Hva er det inni en ballong? LUFT. Kun luft! Men når lufta blir full av bekymringer og krisetanker, da tar de både fokus og plass, sier hun.

LES OGSÅ: 5 ting du bør si til deg selv hver dag

DU BESTEMMER: – De tankene du fokuserer på, får størst plass i livet ditt, sier Christine Otterstad, og framhever at det er du selv som avgjør hvor stor plass bekymringene skal ta. Foto: Fotolia
DU BESTEMMER: – De tankene du fokuserer på, får størst plass i livet ditt, sier Christine Otterstad, og framhever at det er du selv som avgjør hvor stor plass bekymringene skal ta. Foto: Fotolia Vis mer

Du velger selv

For å fortsette med det samme språkbildet, forklarer KKs coach at det er du selv som bestemmer hvilke ballonger du vil blåse opp, slik at de blir store og fulle av luft. For dem du ikke rører, blir liggende flate og vil verken ta plass eller fokus.

NYTT NUMMER: KK 41 er i salg fra fredag 10. oktober. Foto: Kamilla Bryndum
NYTT NUMMER: KK 41 er i salg fra fredag 10. oktober. Foto: Kamilla Bryndum Vis mer

– Slik er det også med tankene våre, de trenger luft og oppmerksomhet for å vokse seg store. Nettopp derfor er det viktig å være litt nøye med hvilke du velger å plukke ut av posen og blåse opp.

- Velger du de tankene som gjør deg bra eller velger du de tankene som gir deg bekymringer og stress?

Husk at du kan selv velge hvilke tanker du ønsker å gi fokus og blåse luft i. De tankene du fokuserer på, får størst plass i livet ditt, avslutter Christine Otterstad.

Innholdet i denne artikkelen er hentet fra Christine Otterstads spalte i KK 41, som er i salg fredag 10. oktober. 

 

Til forsiden