TENK MINDRE: Du bør bruke mindre tid på de negative tankene, for da vil de regulere seg selv, er rådet fra professor i klinisk psykologi Hans Nordahl. Foto: Tatyana Gladskih - Fotolia
TENK MINDRE: Du bør bruke mindre tid på de negative tankene, for da vil de regulere seg selv, er rådet fra professor i klinisk psykologi Hans Nordahl. Foto: Tatyana Gladskih - Fotolia
Psykisk Helse

Bekymrer du deg mye?

Slik kutter du ut «tenk hvis» og «tenk om»-tankene!

Fra morgen til kveld: Tanker og bekymringer står i kø og kjemper om oppmerksomheten. Iblant føles det som om hundre personer har allmøte i hodet ditt. Og snakker i munnen på hverandre.

De roper høyere og høyere for at du skal høre: «Tenk hvis, tenk om!» og gjør deg stadig mer bekymret. Stadig mer stresset.

Kjenner du deg igjen? Tusenvis av positive og negative tanker produseres hver dag, og det er en tankestrøm som kan være vanskelig å håndtere. En hjerne på konstant høygir kan gi stress, angst, nevroser og timevis med grubling.

Vi får ikke sove, vi klarer ikke være mentalt tilstede. Hva er det som gjør at noen tanker bare forsvinner, mens andre kommer igjen og igjen, og skaper mentalt trøbbel?

LES OGSÅ: Slik vet du om du er deprimert

IKKE FAKTA: Minn deg selv på at følelser og tanker ikke er fakta, sier Nordahl. Foto: Alamy/All Over Press
IKKE FAKTA: Minn deg selv på at følelser og tanker ikke er fakta, sier Nordahl. Foto: Alamy/All Over Press Vis mer

Tenk mindre

Rådet fra professor i klinisk psykologi, Hans Nordahl ved NTNU er klart: La hjernen ordne opp på egen hånd.

– Hvis du får et sår, river du ikke av skorpen om og om igjen. Du ser at såret er der, og lar det være i fred. Da gror det av seg selv. På samme måte bør de negative tankene og følelsene også få «være for seg selv». Da regulerer de seg selv, sier Nordahl.

Nordahl er en ledende fagperson i Norge på såkalt «metakognitiv terapi». Det er en ny behandlingsform for psykiske lidelser, en variant av kognitiv terapi, som ifølge Nordahl gir gode resultater.

I stedet for å jobbe med innholdet i negative tanker, jobbes det med å bruke mindre tid på dem. Vi kan bli tryggere ved å tenke mindre. Men det vi har en tendens til å gjøre, er det stikk motsatte.





LES OGSÅ: En liten time ekstra søvn er alt du trenger

Hvorfor føler du deg trist?

l
– Ja. Det typiske spørsmålet vi stiller oss, er hvorfor. Hvorfor føler jeg meg trist? Hvorfor svikter jeg i mange sammenhenger? Hvorfor klarer jeg ikke å ta et viktig valg? Når vi stiller oss selv slike hvorfor-spørsmål, glemmer vi noe helt vesentlig: Tanker og følelser er ikke fakta, sier psykologiprofessoren.

Og han fortsetter:

– Det viktige er ikke hva vi tenker og føler. Det viktige er hvordan vi reagerer på tankene og følelsene våre. Når vi sliter med tankekjør og stress, frarøves vi nødvendig hviletid.

- En typisk situasjon er at vi jobber hardt, og føler oss slitne og stresset. Konsentrasjonen svikter, og vi kompenserer med å jobbe enda hardere. Søvn nedprioriteres, noe som øker stressnivået, og vi plages mer og mer av tankekvernen. Det blir en vond sirkel hvor vi ikke får hentet oss inn igjen, forklarer han.

LES OGSÅ: Dårlige vaner som er bra for deg

KK 45 er i salg fra fredag 8. november.
KK 45 er i salg fra fredag 8. november. Vis mer

Slik takler du negative tanker






Dette er rådene fra psykologiprofessor Hans Nordahl:
  • Utsett bekymringene dine til et bestemt tidspunkt senere på dagen, slik at du ikke bekymrer deg hele tiden.
  • Minn deg selv på at følelser og tanker ikke er fakta.
  • Når du registrerer at du får negativ tanke eller følelse, hent frem din indre observatør.
  • La tanken/følelsen få være i fred. Husk at hjernen foretrekker å ordne opp selv.
  • I stedet for å jobbe iherdig med tanken/følelsen, flytt oppmerksomheten til en annen aktivitet. Gjenta dette i en periode, og se hva som skjer.


  • Tekst: Hege Synne Rahm.

    Hele denne saken kan du lese i KK nummer 45, som er i salg fredag 8. november.

    LES OGSÅ: Slutt å ha dårlig samvittighet for alt
    Til forsiden