BENSINSTASJONMAT: Dersom du stadig stopper på bensinstasjoner for å spise bør du være oppmerksom på hva du velger. Går du for pølser og boller kan det bli en svært kaloririk ferie.  Foto: Dan Race - Fotolia
BENSINSTASJONMAT: Dersom du stadig stopper på bensinstasjoner for å spise bør du være oppmerksom på hva du velger. Går du for pølser og boller kan det bli en svært kaloririk ferie. Foto: Dan Race - Fotolia
Bensinstasjonmat

Bensinstasjonmaten du bør styre unna

Bilturen kan fort bli en kaloribombe. Sjekk hva du heller bør velge!

Er du en av dem som i år har valgt en ferie som innebærer mange timer bak rattet? Da har du helt sikkert merket at det nesten er umulig å ikke stoppe opp langs veien for å ta en matbit når magen rumler som verst.

Og det er greit det, men vær oppmerksom på at ferien fort kan bli kaloririk dersom du ikke tenker deg ordentlig om før du velger hva du skal spise.

Ifølge Silje Bjørnstad, som er ernæringsfysiolog og driver siljebjornstad.blogg.no, er det nemlig fort gjort å ende opp med å ta usunne valg når en handler på bensinstasjoner.

- Det er nok en god del som ikke tenker over eller som ikke bryr seg så mye om hva de spiser så lenge de får i seg noe. Da er det fort å la seg friste av menytilbudene som markedsføres på store reklameplakater utenfor bensinstasjonen.

- Ofte er dette pølsekampanjer, pizzabiter og andre typer hurtigmat som ikke er av de mest næringsrike valgene, forteller hun til KK.no.

PØLSER: Det er fort gjort å ende opp med en pølse når en kjøper mat på bensinstasjonen. Om du tenker på vekten kan det være lurt å bytte ut brødet med lompe og droppe dressingen. Foto: Kzenon - Fotolia
PØLSER: Det er fort gjort å ende opp med en pølse når en kjøper mat på bensinstasjonen. Om du tenker på vekten kan det være lurt å bytte ut brødet med lompe og droppe dressingen. Foto: Kzenon - Fotolia Vis mer

 LES OGSÅ: Hvor «skadelig» er egentlig fruktsukker? 

Styr unna tre for to-tilbud

Ellen-Margrethe Hovland, som er klinisk ernæringsfysiolog, forteller til KK.no at du gjør lurt i å styre unna typiske «tre for to»-tilbud på boller og pølser dersom du ender oppe med å handle mat på en bensinstasjon.

- Jeg synes helt klart at man bør unngå dette. Der er lett å bli fristet når man kommer inn på en bensinstasjon hvor det lukter deilig av nystekte boller, og bolleposene ligger beleilig til rette ved siden av kassen.

- Personlig synes jeg det er bensinstasjonene som burde ta ansvar og unngå å ha slike forlokkende tilbud. Nordmenn har en tendens til å la muligheten til «et godt kjøp» gå foran hensynet til helsen sin. Dersom det skulle være to for en eller tre for to-tilbud burde det heller være på frukt og vannflasker, sier hun.

Bjørnstad forteller at det skumle med slike tilbud er at en lett ender opp med å kjøpe mer enn en i utgangspunktet hadde planlagt.

- Når man står foran disken med lavt blodsukker virker alt svært fristende, noe som gjør det lett å la seg falle for fristelsen og si ja til noe som virker som et godt kjøp.

- Derfor kan det være lurt å planlegge litt på forhånd hva du ønsker å spise og kjenn etter hva kroppen din trenger før du går inn. Er det middagsmat du skal ha, et lite mellommåltid eller bare en kaffe for å våkne litt?

BOLLER: Mange lar seg lure av tre for to-tilbud på blant annet boller. Dette gjør at en lett ender opp med å spise mer enn en egentlig hadde planlagt. Foto: sommersprossen - Fotolia
BOLLER: Mange lar seg lure av tre for to-tilbud på blant annet boller. Dette gjør at en lett ender opp med å spise mer enn en egentlig hadde planlagt. Foto: sommersprossen - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Overvekt kan gi samme leverskade som alkoholmisbruk 

Velg proteinrik mat

I stedet for å gå for kjappe, kaloririke alternativer som for eksempel boller og pølser, anbefaler Bjørnstad deg å se etter proteinrik mat, da dette gir deg en god og langvarig metthetsfølelse samtidig som det bidrar til å holde blodsukkeret stabilt.

- Velg ferdigsmurte matpakker med de groveste brød- og kornvariantene, gjerne varianter som inneholder proteinrikt pålegg som for eksempel magert kjøttpålegg og egg. Brødmat som inneholder skiver av tomater, paprika, rødbeter, agurk eller andre grønnsaker trekker opp.

- Grove wraps med for eksempel laks, roastbiff eller kylling er også et bra alternativ. Er du småsulten er nøtter også et bra valg og inneholder både sunne fettsyrer og protein, samt flere viktige vitaminer og mineraler som kroppen din trenger. Mange bensinstasjoner kan også tilby ferdiglagde salater og man finner gode yoghurtalternativ i kjøleskapene.

Bytt ut pølsebrødet og rekesalaten

Videre forteller hun at verken pølser eller hamburgere trenger å være «nei-mat» dersom du velger det riktige tilbehøret.

- Vær heller oppmerksom på mengden og hva slags tilbehør du velger til gatekjøkkenmaten. Er du opptatt av vekta så er det greit å vite at lomper inneholder færre kalorier enn pølsebrød. Ved å kutte ut for eksempel rekesalat og stekt løk unngår du også en del ekstrakalorier.

- Et hamburgermåltid kan gjøres sunnere ved å bytte ut pommes frites med grønnsaksstaver eller eplebiter. Dropp dressingen og vær heller raus med salat og andre grønnsaker for å få en sunnere burger.

VELG SUNNERE MAT: Det finnes flere sunnere valg du kan ta på bensinstasjonen. Grove matpakker, nøtter, frukt og yoghurter er bare noe av det som tilbys. Foto: KK
VELG SUNNERE MAT: Det finnes flere sunnere valg du kan ta på bensinstasjonen. Grove matpakker, nøtter, frukt og yoghurter er bare noe av det som tilbys. Foto: KK Vis mer

LES OGSÅ: Spis protein til riktig tid 

Lurt å smøre med seg niste

Dersom du på forhånd vet at det vil bli mange timer på veien en dag, mener Hovland du kan spare både tid og penger på å smøre med en god niste hjemmefra.

- Dersom du starter planleggingen noen dager i forveien kan du bake grove horn som du fyller med skinke, kylling- eller kalkunpålegg, lettere gulost eller brunost. Disse kan fint fryses og tas rett ut i bilen dagen dere skal dra. Er det varmt ute tiner de mens du kjører.

Har du derimot ikke rukket å smøre med matpakke, kan du kjøre innom en dagligvarebutikk og kjøpe lunsj der.

- Da kan du kjøpe grove rundstykker eller et helt oppkuttet brød, samt pålegg i skiver og på tube. Har du engangstallerkner og – bestikk tar det ikke lange tiden å diske opp med en sunn og god lunsj på en benk eller rasteplass, sier hun.

Dersom du heller ønsker et varmt måltid på veien, har Bjørnstad et godt tips.

- Det finnes porsjonspakninger med både havregrøt og suppe som du enkelt kan lage selv i bilen. Alt du trenger å gjøre er å fylle en termos med varmt vann før dere reiser. På den måten kan du enkelt få til et varmt og sunt mellommåltid uten å måtte svippe innom en bensinstasjon, sier hun.

Til forsiden