Sommeren kommer uansett hvordan kroppsformen din er, så nyt den!
Sommeren kommer uansett hvordan kroppsformen din er, så nyt den! Vis mer

Kropp

Bikinifin uten slanking

Kom sola brått på? Dropp panikkslankingen. Slik blir du kjapt flott og fornøyd i bikini.

Publisert
Sist oppdatert






















Så skjedde det i år også. Vi har lagt slagplanen for kiloene som skulle bort før bikinisesongen, men før vi rekker å si «kalorier» er vårsola der i all sin prakt - og ubarmhjertighet.

Man føler seg ofte mer naken i bikini enn man gjør helt uten en tråd. Man står der i det skarpe lyset, blek og bulkete, til alles beskuelse.

Stress ned. Her triksene du kan ty til for å bli bekvem i bikini, helt uten uforsvarlige hurtigdietter og krampetrening.

Skulle du likevel ønske å gjøre noe med vekten, kan du på en sunn og forsvarlig måte gå ned opptil seks kilo med dette seksukers opplegget.

1. Sjekk og justér selvbildet ditt

Bruk hodet når du ser deg i speilet. Du ser ikke bare et bilde av kroppen din, du ser også kroppsbildet ditt. Selvtilliten din reflekteres i speilet. Har du en dårlig dag er du tilsvarende misfornøyd med speilbildet ditt.

  • Test deg selv: Hvor forfengelig er du?

    Jeffrey Wilbert er amerikansk psykolog og har jobbet i over 20 år med problematikken rundt overvekt og selvbilde. Han er forfatter av boka Fattitudes: Beat Self-Defeat and Win Your War with Weight, og har følgende råd til kvinner som ikke er fornøyde med utseendet sitt:

    Når du ser en tykk og stygg dame i speilet, bør du stille deg disse spørsmålene:
  • Hva føler jeg?
  • Hva plager meg?
  • Hva opptar meg?
  • Hva kan jeg gjøre for å møte mine behov?
  • Hvordan kan jeg gjøre personen i speilet fornøyd?
  • Hvordan kan jeg takle det som stresser meg på en mer direkte måte?
  • Hvordan kan jeg verdsette meg selv bedre?
  • Sjekk om ikke det som skjer i hodet ditt også endrer speilbildet.

    LES OGSÅ:
  • Kast kompleksene!

  • 2. Sørg for at du føler deg glad innvendig

    Vil du være bikiniklar , er det som sagt bare å glemme slankingen. Det er likevel mye du kan gjøre på kort tid for å føle deg bedre og lettere i kroppen. Kraftige detox-kurer bør du være skeptisk til, men noen få dager med økt fokus på kropp og sunt kosthold gjør at du føler deg «renere» innvendig og ergo mer vel.

    Max Tomlinson, forfatter av Clean Up Your Diet, anbefaler dette tredagers opplegget. Best utbytte får du om du kan bruke helgen eller andre fridager.

    Forberedelse: Fyll kjøleskapet med frisk, sunn og naturlig mat. Fjern eller tillintegjør alle usunne fristelser. Bestill gjerne den massasjen du har drømt om i en halv evighet og hamstre inn blader, filmer og stearinlys.
    Vask huset så du de neste dagene kan fokusere på deg selv uten å la øynene vandre til støvdottene på gulvet. Skift også på sengen, så du har en ren og delikat seng å krype opp i.

    DAG 1: Begynn kvelden med å spise et lett måltid, som for eksempel grillet fisk med salat eller dampede grønnsaker. Drikk masse vann ved siden av og avslutt med urtete. Se en komedie eller les en bok som får deg til å le.
    Ta deretter et langt deilig bad med tente lys plassert langs baderkarkanten. Prøv den meditasjonsvideoen du fikk til jul i fjor og ta en tidlig kveld.

    DAG 2: Stå opp tidlig, bøy og tøy litt og følg deretter opp med sunne lette måltider. Gå tur og mediter mellom spisingen. Den første rensedagen er det lett å føle seg litt rastløs. Du kan også oppleve diaré, rennende nese, sår hals, dårlig ånde eller mild feber. Dette er tegn på at kroppen din renser ut, og det går over på en dag eller to.

    DAG 3: Du vil føle deg bedre. Nå er sukker, pasta og brød som har det med å blokkere tarmsystemet ditt ute av det.
    Fortsett å puste dypt, slappe av og strekke musklene dine. Konsentrer deg nå om tankevirksomheten din og fjern giftige tanker fra systemet. Ikke legg skylden på andre eller ta sorger på forskudd. Dersom du ikke er lykkelig, finn ut hva du kan gjøre for å forandre det. Sett deg spesifikke mål og prioriter å nå dem.

    LES OGSÅ:
  • Modellene knuser selvtilliten

  • 3. Kjør en omgang ytre kroppspleie

    Myk, glatt og gyllen hud, og velstelte føtter gjør underverker for både selvfølelse og framtoning. Slik går du fram.

    FOTPLEIE

    Fotbad: Plasser føttene i et deilig fotbad. Ikke bruk for varmt vann. Fyll vannet med et spesialprodukt for føtter. Du kan også bruke grønnsåpe, som virker desinfiserende, mineralsalt eller vanlig såpe. Ikke bli sittende for lenge med føttene i vann. 10 minutter er nok!

    Fil i vei: Bruk en fotfil og fjern rester av hard hud. Ikke ta for hardt i - det er bedre å file lite og ofte, enn mye og sjelden. Unngå fotfiler av stål. En peelingkrem til slutt fjerner død hud og gir god massasje. Skyll av etter bruk. Kaldt vann aktiverer blodsirkulasjonen!

    Klipp neglene: Klipp neglene rett av, og fil dem i fasong. Vær forsiktig med å klippe eller file dem for langt ned i kantene - det kan gi inngrodde negler.

    Neglebånd: Bruk den spisse enden av en neglefil, eller eventuelt en spesialpinne for neglebånd, og skyv neglebåndene ned. Det samme redskapet er perfekt til å rense under neglekanten.

    Smør deg inn: Masser føttene med en fet krem. Har du ikke et spesialprodukt for føtter, så velg en tykk body lotion som ikke er for fet. En fotbalsam trekker lettere inn i huden og er et godt alternativ til krem og lotion. Det fins en rekke spesialprodukter for alle mulige forskjellige behov, fra kløende føtter til sprukken hud. Fri gjerne til en snill ektemann eller kjæreste for ekstra velvære!

    Mot sprekker: Hvis du har sprekker i føttene, fins det midler mot dette som er vel verdt et forsøk. Prøv for eksempel Scholls cracked heels creme.

    Høyt i været: La kremen trekke godt inn mens du sitter eller ligger med føttene hevet, for eksempel på armlenet til sofaen.

    Renselse Fjern alle rester av gammel lakk med en neglelakkfjerner. Det kan av og til være nødvendig å bruke en vattpinne for å komme til i kantene. Tørk av.

    Lekker lakk: Bruk en underlakk, det gjør at neglene ikke så lett gulner.

    Eksperthjelp: Besøk gjerne en fotterapeut et par ganger i året. For å holde det jevnlig ved like må du gå cirka annenhver måned.

    LES OGSÅ:
  • Sandalen du blir slank av
  • Vårens 22 deiligste sko
  • Vårens tøffeste sandaler

  • HÅRFJERNING

    BARBERING
    Fordeler: Det er raskt og enkelt.
    Ulemper: Det vokser raskt stubber ut igjen.
    Bruk det på: Beina, i armhulene, bikinikanten.
    1. Barber deg når du er i dusjen eller badekaret.
    Barberingen er enklere og mer effektiv på bløtgjorte hår. Bruk barbergelé eller en kremet såpe, så glir høvelen lettere.
    2. Barber deg i god tid før strandturen, så unngår du irritasjon av sol og saltvann. Unngå også å barbere solbrent hud
    3. Barberbladene lever ikke evig. Nye, skarpe barberblader gir en tettere og glattere barbering, og gjør det lettere å unngå kutt og hudirritasjoner.
    Bruk rennende vann til å fjerne rester av hår fra bladene. Da holder de lenger.
    4. Knehasene og anklene er vanskeligere å barber e. Spar disse områdene til slutt, så barbergeleen får lengre tid til å bløtgjøre hårene.
    Ikke legg for hardt trykk på høvelen. Bruk varsomme strøk i den retningen du føler mest behagelig.
    5. Skyll med kaldt vann etter barberingen.
    Det lukker porene.
    Smør til slutt huden inn med en mild fuktighetskrem. Da unngår du å få tørr eller nuppete hud.

    HÅRFJERNINGSKREM
    Fordeler: Det er skånsomt og smertefritt.
    Ulemper: Det er en litt grisete prosess, og kremene lukter ikke så veldig godt.
    Bruk det på: Beina (men da må håret være litt utvokst), armene, bikinikanten.
    1. Finn ut hva slags type hårfjerningskrem eller gelé du har behov for. Det finnes etter hvert veldig mange ulike typer på markedet.
    2. Sett av nok tid slik at du slipper å stresse og må fjerne kremen før virketiden. Da kan du ende opp med å se ut som en skabbrev i stedet for en hårløs gudinne.
    3. Hold deg i ro mens hårfjerningskremen eller geleen virker.
    Dette er ikke tiden for å vandre rundt i huset. Da risikerer du at kremen ramler av i klumper, og du etterlater deg kremrester overalt.
    4. Bruk den medfølgende svampen eller spatelen for å fjerne kremen og hårene etter at du har latt den virke i anvist tid.
    5. Skyll godt vekk alle kremrester, og smør inn området der du har fjernet hår med en mild bodylotion, for eksempel en som inneholder aloe vera eller kamille, som begge har en beroligende effekt.

    VOKSING
    Fordeler: Hårene holder seg borte lenge.
    Ulemper: Det gjør vondt og huden kan bli irritert.
    Bruk det på: Beina (men håret må spares ut), bikinikanten (men det gjør vondt, og du risikerer nupper), armene, overleppen.
    1. Det finnes mange ulike vokstyper på markedet.
    Varm, kald, flytende, strips... Så før du setter i gang med voksing på hjemmebane, bør du tenke gjennom hva slags voks du skal velge. Det kommer an på hvor på kroppen du skal fjerne hår, hvor kraftig hårvekst du har etc.
    2. Voksing bør gjøres på ren hud. Vask det området som skal vokses før du setter i gang. Et godt tips er å ta voksingen etter at du har badet eller dusjet. Da er hårene mykere og mer medgjørlige. Husk at du ikke bør vokse nyskrubbet hud.
    3. Siden voksing ikke akkurat er en kilde til nytelse, bør du bestrebe deg på å gjøre prosessen så raskt du kan.
    Bit tennene sammen og riv av stripsene «fort og gæli».
    Det funker på samme måte som da du dro av plaster da du var liten. Det gjør veldig vondt et lite sekund, men går fort over.
    4. Sørg for at du får fjernet alle voksrester. Bruk en oljebasert rensekrem eller oljebaserte rengjøringsservietter, som ofte følger med voksen.
    5. Smør på en beroligende krem på det voksede områd et. Aloe vera-gelé er helt ideelt.

    HUDEN

    Skrubb. Døde hudceller må bort, og det er på tide å gi hele kroppen en real peeling. Du kan bruke en hampvott eller en kornpeeling i dusjen. Skrubb mot hjertet i oppadgående sirkelbevegelser. Bruk litt ekstra tid på områder der huden har lett for å bli tørr og ru, som for eksempel albuer og knær.

    Stram opp. Bekymres du over appelsinhud, begynnende cellulitter eller slapp hud? Velkommen i klubben. Har du lyst til å prøve en oppstrammende eller celulittbekjempende krem, er tidspunktet perfekt etter et bad eller en dusj. Disse kremene inneholder ofte vanndrivende og oppstrammende ingredienser. Les innholdsfortegnelsen hvis du lurer på akkurat hva kremen din inneholder. Det er viktig at du har realistiske forventninger til hva du kan forvente av slike produkter. De tryller ikke bort cellulitter over natta, men kan ha en positiv effekt, særlig sammen med sunt kosthold og litt trening.

    Fukt. Avslutt ditt eget lille kroppsspa med en god dose bodylotion. Unn deg å sløse litt, da føler du deg garantert fantastisk etterpå.

    Selvbruning. Det er viktig at du har skrubbet huden før du starter. Du kan godt smøre deg inn med et tynt lag bodylotion før du begynne å smøre deg inn med selvbruningskremen.
    Nederst ved anklene, i knehasene og på albuene kan du også smøre på en litt fetere krem, for eksempel et tynt lag vaselin, hvis du har lett for å få skjolder her.
  • Vil du ha en svakere brunfarge kan du blande bodylotion og selvbruningskrem.
  • Er du uvant med å bruke selvbruner kan det være lurt å velge en som har farget krem eller skum. Da ser du med engang hvor du har smurt deg, og det blir lettere å få det jevnt. Det er ikke særlig forskjell på skum, krem eller spray. Det er rett og slett en smakssak. Resultatet blir det samme.
  • Husk å vaske hendene veldig godt etter at du har sprayet eller smurt deg inn. Ellers kan du få veldig skjoldete hender.
  • La kremen trekke godt inn og bli ordentlig tørr før du kler på deg.

  • LES OGSÅ:
  • Slanking hjelper ikke mot cellulitter
  • Veien til perfekte pupper
  • Få brunfargen til å vare

  • 4. Finn bikinien som passer deg

    Korte bein: Velg badedrakter og bikinitruser med høy beinskjæring. Hold deg unna shorts og tverrstriper som «krymper» deg enda mer. Hele, ensfargede badedrakter skaper en lengre silhuett.

    Store pupper: Tenk støtte. Bøyler, spiler og brede stropper er mest behagelig. Halterneck avlaster tunge
    pupper. Overdelen må være stor nok, så det ikke flyter ut. Badedrakter medinnebygd bh er fint.

    Små pupper: Trekanttopper og strapless passer perfekt til små pupper. Vil du utvide brystmålet, kan du velge en topp med padding, push-up og løse innlegg og badedrakter med belte. Alt som kan kutte og skape kurver er fint for deg som ønsker former.

    Rund mage: Se etter badetøy med ekstra stram elastikk, spesielt over «problemområdet». I spesialbutikker for undertøy får du spesialutgaver med hold-inn-effekt. Litt rotete mønstre, mørke farger og strategiske draperinger, gir også en slankende effekt.

    Guttekropp: Du kler tverrstriper og store, klare mønstre. Fargeinndelinger som illuderer innsving i livet, er noe du kan se etter, og badedrakter med belte. Alt som kan kutte og skape kurver, er fint for deg som ønsker former.

    Brede hofter: Er du større over baken enn rundt brystet, er det fint å balansere med vattert topp, eventuelt lys farge på toppen og mørk på trusen. Du ser generelt slankere ut med mørkere farger. Hipstershorts kan være fint for deg med lange bein.

    LES OGSÅ:
  • Perfekte push-up-pupper
  • Aldri mer hengepupper

  • Denne saken ble første gang publisert i april 2008 her på KK.no.

    Bikinifin uten slanking
    Sommeren kommer uansett hvordan kroppsformen din er, så nyt den!
    Sommeren kommer uansett hvordan kroppsformen din er, så nyt den! Vis mer
    Bikinifin uten slanking
    Bikinifin uten slanking
    Bikinifin uten slanking
    Bikinifin uten slanking
    Bikinifin uten slanking
    Bikinifin uten slanking
    Bikinifin uten slanking
    Bikinifin uten slanking
    Bikinifin uten slanking
    Bikinifin uten slanking
    Bikinifin uten slanking
    Bikinifin uten slanking
    Bikinifin uten slanking
    Bikinifin uten slanking
    Bikinifin uten slanking
    Bikinifin uten slanking
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer