BESKYTTER MOT HJERTEINFARKT: Ny forskning tyder på at et høyt inntak av jordbær og blåbær kan redusere risikoen for hjerteinfarkt hos kvinner.  Foto: Thinkstock
BESKYTTER MOT HJERTEINFARKT: Ny forskning tyder på at et høyt inntak av jordbær og blåbær kan redusere risikoen for hjerteinfarkt hos kvinner. Foto: Thinkstock
Blåbær

Blåbær og jordbær kan redusere risikoen for hjerteinfarkt

Bør spises tre ganger i uken eller oftere, viser forskning.

At bær er blant de sunneste matvarene du kan spise, er en kjent sak. Og særlig blåbær, som er proppfulle av antioksidanter, regnes som noe av de fremste innen såkalt «supermat».

Jordbær, som er svært kalorifattige, bra for huden og fulle av viktige næringsstoffer, er også en populær bærsort her til lands - særlig om sommeren, når butikkene bugner over av nyplukkede, røde fristelser.

Selv om det hverken er jordbær - eller blåbærsesong i Norge nå for tiden, betyr ikke det at du ikke kan få i deg bær.

Som KK.no tidligere har skrevet, er nemlig frosne bær vel så sunne som ferske, og de er perfekte å ha i alt fra frokostblandinger og muffins, til smoothies og dessertretter

LES OGSÅ: Maten du bør spise hver dag

SPIS NÅ: Frosne og ferske blåbær og jordbær er supre å ha i frokostblanding, så vel som smoothies og dessertretter. Foto: Thinkstock
SPIS NÅ: Frosne og ferske blåbær og jordbær er supre å ha i frokostblanding, så vel som smoothies og dessertretter. Foto: Thinkstock Vis mer

Reduserer risiko for hjerteinfarkt

Ny forskning viser også at vi kvinner - særlig de av oss som har økt risiko for hjerteinfarkt, bør få i oss mer blåbær og jordbær.







En fersk undersøkelse, gjennomført av forskere fra Harvard School of Public Health i USA og the University of East Anglia i Storbritannia, har nemlig vist at kvinner som spiser mye blåbær og jordbær har lavere risiko for å få hjerteinfarkt, skriver forskningsnettstedet Alphagalileo.org.

Forskerne - med Eric Rimm, som er assisterende professor i ernæring og epidemiologi ved Harvard School of Public Health, i spissen, tror det er det høye innholdet av næringsstoffer som er grunnen til at akkurat blåbær og jordbær har en gunstig effekt på hjerte- og karhelse.

Og gjennom undersøkelsene sine, fant de ut at det å spise tre porsjoner, eller mer, av disse bærene per uke kan redusere risikoen for hjerteinfarkt med så mye som én tredjedel, skriver de i tidsskriftet Circulation: Journal of the American Heart Association.

LES OGSÅ: Bær kan være tøft for magen

Viktige næringsstoffer

Blåbær og jordbær er blant annet kjent for sitt høye innhold av flavonoider, som har lignende effekter som antioksidanter.

Ifølge forskerne viste studien deres også at en spesiell type flavonoider - kalt antocyaniner, kan hjelpe til med å vide ut blodårene, motvirke oppbygningen av plakk og ha andre gunstige effekter på hjerte- og karhelsen.

– Blåbær og jordbær kan enkelt inkluderes i kvinners ukentlige kosthold, og denne enkle endringen kan ha en stor innvirkning på risikofaktorene, sier Rimm.

Årsaken til at akkurat blåbær og jordbær ble plukket ut til studien, er simpelthen at dette er de mest spiste bærsortene i USA.

LES OGSÅ: Blåbær kan gjøre deg slankere

32 prosent lavere risiko

Studien ble gjennomført blant 93,600 kvinner i aldersgruppen 25 til 42 år. I løpet av de fire årene studien varte, forekom det 405 hjerteinfarkt.

Ifølge forskerne viste det seg altså at kvinnene som hadde høyest inntak av blåbær og jordbær hadde 32 prosent mindre sjanse for å få hjerteinfarkt - sammenlignet med kvinner som spiste bær én gang i måneden eller sjeldnere.

Selv kvinner som ellers spiste mye frukt og grønt, men spiste lite bær, hadde høyere risiko for hjerteinfarkt, sammenlignet med de som spiste mye bær.

– Vi har vist at det å spise disse fruktene, selv i tidlig alder, kan redusere risikoen for hjerteinfarkt i senere alder, sier Aedín Cassidy, leder ved avdelingen for ernæring ved Norwich Medical School på the University of East Anglia.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om antioksidanter
Til forsiden