SPIS MER GRØNNKÅL: Denne bladgrønnsaken er proppfull av viktige næringsstoffer, og er blant annet overlegen i forhold til spinat. Foto: Thinkstock.com
SPIS MER GRØNNKÅL: Denne bladgrønnsaken er proppfull av viktige næringsstoffer, og er blant annet overlegen i forhold til spinat. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Grønnsaker

Bladgrønnsaken med uante helseeffekter

Er proppfull av næringsstoffer som reduserer risikoen for hjertesykdom.

Publisert
Hvis du enda ikke syns noe om grønnsakene på tallerkenen din, er det på tide å forandre mening.

Det er nemlig ikke uten grunn at kostholdsekpertene oppfordrer oss til å leve etter «fem om dagen»-regelen.

Blant annet kan brokkoli holde hjernen sunn inn i alderdommen, og rødbeter kan bidra til å gjøre fet mat sunnere.

Men også bladgrønnsaker har fått mye oppmerksomhet for fordelene deres, og det er spesielt én type som skiller seg ut, skriver DailySpark.com.

LES OGSÅ: Dette bør du spise i november

LITT BITTER I SMAKEN: Hvis du kjøper fersk grønnkål er et tips å fryse den før du tilbereder den, fa vil du ta vekk mye av den bitre smaken.  Foto: Thinkstock.com
LITT BITTER I SMAKEN: Hvis du kjøper fersk grønnkål er et tips å fryse den før du tilbereder den, fa vil du ta vekk mye av den bitre smaken. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Den sunneste bladgrønnsaken

Ikke bare er bladgrønnsaker proppfulle av viktige vitaminer og mineraler, men de inneholder også minimalt med kalorier, så du kan spise akkurat så mye du vil.

Men det er noe begrenset hvor mange forskjellige varianter av bladgrønnsaker du får plass til på menyen gjennom uken. Så hvilken er det da best å velge?

Det er nemlig mange å velge mellom, men hvis du bare skal velge en av dem, anbefaler ekspertene at du går for grønnkål.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Kjøttet som er like sunt som fisk

Proppfull av viktige næringsstoffer

Ifølge nettsiden har ernæringsfysiologer og andre helseeksperter anbefalt oss å spise mer kål i mange år - og det er av god grunn.

Selv om andre bladgrønnsaker også kan by på en rekke viktige næringsstoffer, er grønnkålen helt klart overlegen!

Ifølge Bama.no inneholder grønnsaken store mengder kostfiber, vitamin A (i form av betakaroten), vitamin E, vitamin B6, B-vitaminet folat og vitamin C.

Som om ikke det var nok, så er den en super kilde til kalsium - faktisk inneholder bare 100 gram mer enn 1 dl melk.

LES OGSÅ: Dette bør sjokoladen inneholde

Bra for fordøyelsen og kan forebygge hjertesykdom,

Med alle disse fantastiske ingrediensene har den også en rekke helsefordeler. Kostfiber er blant annet bra for fordøyelsen, men den helsebringende effekten på tarmbakteriene våre kan også binde kolesterol og føre det ut med avføringen.

Betakarotenet som du finner i grønnkål er svært viktig for normal celledeling. Dette gjør betakaroten til en nøkkel i forebygging av kreft.

Vitamin B6 er et av vitaminene som bidrar til at kroppen kan hente ut energi i maten vi spiser, og omdanne den til energi cellene våre kan bruke. Grønnkål inneholder også folat, som antas å ha en forebyggende effekt mot hjertesykdom.

I tillegg inneholder grønnkål vitamin C, som er svært effektivt for å styrke immunforsvaret, øke opptaket av jern og hjelpe kroppen bekjempe frie radikaler fra røyk, forurensing og stress.

LES OGSÅ: Spiser du dette til frokost?

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer