Helse & Livsstil

Bleier med bling

Bleier med gull og glamfaktor er siste nytt på catwalken. Alt for å tekkes designbevisste foreldre.

Publisert
Sist oppdatert
Reklamefilmen starter med at det gjøres klart for fashionshow. Stolene lines opp, de glamorøse menneskene glir inn, fotografene stimler sammen, blitzlampene lyser og spenningen stiger.

Men i stedet for sexy modeller er det babyer som inntar catwalken. Det zoomes inn på bleiebakene, dekorert med gullkjeder, gullmynter og symboler som «make love, not war».
Se reklamefilmen her.

I Liberos Spring Collection 2007 er slagordet: «Sett bling på bleien». Produsenten kaller den nye designerbleien en bleie med «attitude og tydelige paralleller til moteverdenens lek med grafiske former». Målet er «å gi småbarnsforeldre sjansen til å gi uttrykk for sin interesse for mote og design gjennom valget av bleie».

- Småbarnsforeldre er opptatt av klær. Vi vil gjøre det hyggelig for dem å ta på ungene bleie, sier Åge Selseth, nordisk markedsansvarlig for Libero.

- Så bleiedekoren er laget for de voksne?

- Ja.

- Bleiene er pyntet med bling-symboler vi blant annet kjenner fra hip hop-verdenen. Videre finnes også en bleie med teksten «make love, not war». Er dette noe det er naturlig å forbinde med babyer?

- Vi tar opp de designelementene som ligger i tidsånden, som voksne i dag vil kjenne igjen, sier Selseth.

- Dere spiller på sterke virkemidler fra moteindustrien. I reklamefilmen settes babyene på catwalken, bare iført bleier, og de blir gjenstand for den type oppmerksomhet fotomodeller får. Finner du det ikke betenkelig å trekke småbarn inn i voksenverdenen på denne måten?

- Vi har plukket elementer som er del av motebildet for voksne i dag, men det er gjort med glimt i øyet. Bleiene har kommersiell design, og lanseres for en periode på to måneder. Noen vil alltid mene markedsføring og mote er fy-fy. Noen vil alltid være kritiske. Slik er verden, mener Selseth.

Barneombudet ville ikke svare på spørsmål om denne reklamekampanjen er et eksempel på kommersialisering og seksualisering av barn. Ifølge rådgiver Kari Stenquist er ikke dette en debatt Barneombudet vil engasjere seg i, da ombudet arbeider med barns rettigheter på et annet nivå.

Barne- og likestillingsminister Karita Bekkemellem var ikke tilgjengelig for kommentar.



Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer