DERFOR HAR VI DET: - Cellullitter er et resultat av at fettceller legger seg mellom fibre som forbinder muskler og hud og gir et «ruglete» utseende. Vanligvis får man cellulitter på hofte, rumpe og lår, og det oppstår vanligvis etter puberteten, noen ganger etter en vektøkning, som for eksempel ved graviditet, har KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe uttalt.  Foto: Pixland / Image Source
DERFOR HAR VI DET: - Cellullitter er et resultat av at fettceller legger seg mellom fibre som forbinder muskler og hud og gir et «ruglete» utseende. Vanligvis får man cellulitter på hofte, rumpe og lår, og det oppstår vanligvis etter puberteten, noen ganger etter en vektøkning, som for eksempel ved graviditet, har KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe uttalt. Foto: Pixland / Image Source Vis mer

Cellulitter

Bli kvitt cellulittene nå!

Legg inn noen ekstra treningsøkter og få strammere hud til sommeren.

Publisert
Få ting har skapt så mye hodebry for oss kvinner som cellulitter. Og nå som sommeren og bikinisesongen er faretruende nær er det nok mange som gjør absolutt alt de kan (da snakker vi kremer, skrubber, gjørmebad - alt) i et desperat forsøk på å få bukt med problemet.

Det å kvitte seg med den «ruglete» appelsinhuden - som rundt 85 prosent av kvinner får, er imidlertid lettere sagt enn gjort, og det er dessverre slik at det er svært lite som hjelper når de først har dukket opp.

Men (ja, det er et men her!) selv om det ikke finnes noen «mirakelkur» mot cellulitter, betyr ikke det at det ikke er noe du kan gjøre for å forbedre situasjonen før bikinisesongen inntar landet.

- Cellullitter er et resultat av at fettceller legger seg mellom fibre som forbinder muskler og hud og gir et «ruglete» utseende. Vanligvis får man cellulitter på hofte, rumpe og lår, og det oppstår vanligvis etter puberteten, noen ganger etter en vektøkning, som for eksempel ved graviditet, har KK.nos trenings- og kostholdekspert Ina Garthe tidligere uttalt i forbindelse med et nettmøte.

LES OGSÅ: Du kan ikke skrubbe bort cellulittene

Tren mer – både styrke og kondisjon

Ifølge Garthe er det få ting som hjelper mot problemet, og verken kosttilskudd, massasje, cellulittbukser som øker blodsirkulasjonen, eller det å drikke mye vann vil forhindre eller fjerne cellulittene.

Hennes beste råd er rett og slett å trene mer for å øke styrke og blodsirkulasjon i det aktuelle «problemområdet».

- Cellulitter er fett og bør behandles som fett (det er ikke avfallsstoffer eller annet skummelt som noen hevder). Dette betyr at trening og reduksjon i fettvevet vil være den beste løsningen, råder Garthe.

Chris Freytag, trenings- og kostholdsekspert på helsenettstedet Prevention.com (ekstern lenke) anbefaler at du øker kondisjonstrening og forsøker å holde deg aktiv minst 60 minutter hver dag i ukene frem mot sommeren.

- Du kan for eksempel gjøre en «to om dagen» - altså gå en tur på morgenen og så en tur på kvelden. Dette vil hjelpe deg med å forbrenne mange kalorier, redusere kroppsfett og øke blodsirkulasjonen i beina, sier hun.

LES OGSÅ: Slik får du mindre fett og mer muskler

Stram stussen

Ifølge Freytag vil også det å trene styrke (særlig underkroppen) tre ganger i uken kunne gi en merkbar forandring på kort tid.

Trimmer du rumpe og lår vil nemlig forholdet mellom fett og muskulatur endre seg. Du får større muskler og mindre fett, noe som gjør at cellulittene får mindre vev å boltre seg i.

- Mine favoritter er knebøy, utfall og markløft med strake ben. Gange i ulendt eller bratt terreng gjør også susen, det samme gjør spensthopp, har treningsekspert Jill Jahrmann tidligere uttalt til KK.no.


LES OGSÅ: Derfor bør du trene som en mann

Slik gjør du det:

Knebøy: Bøy knærne til kneleddene har en vinkel på 90 grader. Hold i noen sekunder og løft sakte opp igjen. Vil du gjøre øvelsen tyngre, kan du for eksempel bruke en treningsstrikk under beina.

Utfall: Sett det ene benet langt foran det andre. Bøy ned til det fremste kneet har en vinkel på 90 grader. Hold noen sekunder og løft sakte opp. Bytt på hvilket bein som skal være foran. Øvelsen kan gjøres tyngre med vekter eller treningsstrikk.

Markløft: Til denne øvelsen trenger du en vektstang. Stå oppreist med beina i skulderbredde. Fram med brystet, stangen inntil kroppen. Bøy rolig og kontrollert fram i hoftene og reis deg rett opp derfra til stående stilling. Husk å holde stangen langs beina hele tiden.

- Når du trener styrke, skal du ha tunge nok vekter til at du ikke klarer flere enn 10-12 repetisjoner, og gjenta tre runder, sier Jahrmann.

LES OGSÅ: Tren deg til sprettrumpe

Mindre salt og sukker

De fleste er klar over at et sunt kosthold og regelmessig trening er det absolutt beste du kan gjøre for helsen din.

Men visste du at dette også kan redusere cellulitter?

- Prøv å unngå mat med mange tilsetningsstoffer og kjemikaler, som ferdigretter. Disse vil kun øke giftstoffene i kroppen og føre til betennelser – noe som absolutt ikke bedrer cellulittproblemene, sier Freytag:


- I tillegg bør du redusere inntaket av både salt og sukker, fordi for mye natrium medfører ubalanse i væskemengden i kroppen og sukkeret vil få fettcellene til å svulme opp. Hvis du holder deg sunn og frisk på «innsiden» vil det etter hvert begynne å synes på innsiden.

LES OGSÅ: Slik får du bikinimage

Vann kan hjelpe litt

Du har sikkert hørt at vann faktisk kan hjelpe mot cellulitter, og selv om mange sier at det ikke har særlig stor effekt på appelsinhuden, vil det hvertfall ikke skade kroppen å øke vanninntaket ditt.

- Vann er uansett veldig bra, og viktig, for kroppen din. Det å drikke mye vann vil hjelpe til med å rense ut giftstoffer i kroppen, som også er bra for huden og får den til å se mindre «klumpete» ut. Vann er rett og slett en av naturens mirakelkurer. I tillegg vil det få huden i ansiktet ditt til å se friskere ut og – en herlig bonus, sier Freytag.

LES OGSÅ: Aldri mer tørr hud

Reduser stress og hold deg aktiv

Stress og en uaktiv livsstil har tidligere vært koblet opp mot utviklingen av cellulitter.

Ifølge Freytag bør du derfor forsøke å redusere stresset i hverdagen og heller ta noen pustepauser der du kun fokuserer på deg selv og det å være aktiv.

Et godt tips er for eksempel å legge inn noen ukentlige spaserturer med venninner, eller kjæresten. Da er du både fysisk aktiv og sosial, samtidig som det kan minske følelsen av stress.

Ikke tenk så mye på det

Ok, vi vet at det ikke er så lett som det høres ut, men det enkleste rådet når det gjelder cellulitter er faktisk å prøve å ikke bry seg så mye om det.

Når over 85 prosent av alle kvinner på planeten har det, så er det nok ikke så veldig mange (bortsett fra deg selv) som tenker over det dersom din bakende er bitte litt ruglete.

Og den som garantert tenker minst på det, er kjæresten eller den siste flammen din.

Hvertfall om vi skal tro Kristen Houghton - en anerkjent samlivsrådgiver og forfatter av boken «And Then I’ll Be Happy!».

På grunn av den selvkritiske innstillingen finner mange kvinner det vanskelig å vise seg naken for kjæresten: Hva synes han om at jeg har cellulitter? Synes han valken rundt midjen er ekkel? Og hva med strekkmerkene?

- Slapp av. Mest sannsynlig ser han ikke noe av dette, har Houghton tidligere uttalt:

- Det er kun én ting han er opptatt av når klærne dine faller: Det faktum at du er naken.

LES OGSÅ: Slik blir du mer fornøyd med kroppen du har

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer