Årsaken til grevinneheng er hovedsaklig at tricepsen, altså muskelen på undersiden av overarmen, er ute av form. Men den kan trenes opp igjen. Foto: All Over Press
Årsaken til grevinneheng er hovedsaklig at tricepsen, altså muskelen på undersiden av overarmen, er ute av form. Men den kan trenes opp igjen. Foto: All Over Press Vis mer

Trening

Bli kvitt grevinnehenget

Fire øvelser som strammer opp armene dine.

Publisert
Sist oppdatert
Bingovinger, kjerring-armer eller grevinneheng.

Uansett navn, er det mange som skjemmes over å gå i klær som ikke dekker armene når de plages med dette. Ja, faktisk er det produsert hold-in armstrømper mot grevinneheng.

Men det er ikke sånn at det bare blir slik med årene. Selv om tricepsen ikke er like godt trent kan du ved hjelp av noen styrkeøvelser stramme den opp igjen og få bort det som henger.

Les også: Så langt må du gå hver uke

Kombiner øvelsene med treningsøkten

Disse fire øvelsene trener skuldre, bryst og armer slik at den flapsete huden under overarmene ikke har noe annet å gjøre, enn å forsvinne.

Øvelsene tar omtrent ti minutter og du kan enkelt skreddersy dem inn i ditt eget treningsprogram. Gjenta øvelsene to til tre ganger i uken over fire uker for at armene skal bli strammere og mer tonet, skriver prevention.com.

Husk og ikke begynne øvelsene med en gang, men få varmen ved å marsjere på stedet mens du løfter armene strakt ut til siden og opp slik at de møtes. Eller enda bedre; kombinerer øvelsene med annen form for trening.

Dette trenger du for å gjøre øvelsene: To lette vekter, for eksempel 1 til 2 kilos vekter, og noen tyngre vekter, for eksempel 3 til 4 kilos vekter. I tillegg er det greit å ha en matte du kan gjennomføre øvelsene på.

Les også: Styr unna denne treningstabben

Øvelse 1:

Stå med hoftebredde mellom beina. Hold en av de lette håndvektene i høyre hånd mens du strekker den ut mot taket. Gi støtte bak overarmen med venstre hånd så ikke armen seiler ned igjen.

Bøy albuen slik at du senker håndvekten og armen ned mot ryggen din. Deretter gå opp igjen til der du begynte. Gjør 10-12 repitisjoner på denne øvelsen i to runder. Hvil i omkring 30 sekunder mellom rundene.

Treningsekspert Jill Jahrmann anbefaler også trening med strikk som et godt alternativ.

Øvelse 2:

Still deg opp som om du skulle tatt push-ups, men på knærne. Armene skal stå direkte under skuldrene. Ta en av de lette vektene med venstre hånd og løft den rett ut til siden, parallelt med gulvet.

Hold vekten der i et sekund før du sakte slipper den ned til der du begynte igjen. Gjenta øvelsen 10-12 ganger på den ene siden før du bytter arm. Gjør dette i to økter.

Les også: Slanketrikset du bør prøve

Øvelse 3:

Stå med skulderbredde mellom bena og armene langs siden. Hold en av de tunge vektene i hver hånd mens håndflatene vender inn mot kroppen din. Bøy den venstre armen opp mot brystet ditt slik at den står i 90 grader.

Hold den posisjonen mens du løfter den høyre armen med vekten opp mot skulderen din, samtidig som du fortsatt holder albuen langs siden av kroppen din og den andre armen i 90 grader. Gjenta øvelsen med 10 til 12 repitisjoner før du senker begge armene og deretter holder den høyre armen i 90 grader og gjør det samme på den siden.

Øvelse 4:

Også denne øvelsen er god å bruke for å styrke armene og få tilbake singlet-armene. Her er det naprapat og styrkeromsinstruktør, Rikard Edberg og assistent Ida Anette som guider deg gjennom flere øvelser for å unngå å gjøre øvelsene feil på trening.

Stå med skulderbredde mellom beina. Hold en vekt i hver hånd. Med strake hender løfter du vektene rett ut. Armene skal gå rett ut til siden. Pass på at du ikke løfter vektene høyere enn til skuldrene. Bevegelsen skal være rolig og kontrollert. Ikke kast opp vektene.


[obj:media:6742]



– Feil styrketrening kan føre til overbelastningsskader og i verste fall prolaps. Det hindrer deg også i å få maks utbytte av treningen, sier Rikard Edberg i artikkel skrevet på KK.no.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer