Helse

Bli kvitt hodepine på 120 sekunder

Bli kvitt hodepine, stress eller nakkevondt med disse enkle øvelsene.

<strong>DET FINNES HJELP:</strong> Mange sliter med småproblemer som vond rygg, stress eller lite energi, og det er fullt mulig å leve med. Men hvorfor gjøre det når det finnes enkle grep som forbedrer det? Foto: All Over Press
DET FINNES HJELP: Mange sliter med småproblemer som vond rygg, stress eller lite energi, og det er fullt mulig å leve med. Men hvorfor gjøre det når det finnes enkle grep som forbedrer det? Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er ikke unormalt at vi har enkelte småplager fra en tid til en annen. Hodepine, en vond nakke, eller lite med energi. Likevel kommer de fleste gjennom dagen, men det er når du opplever det ofte eller i kominasjon med hverandre at det kan bli veldig slitsomt.

Shine.com har derfor funnet seks enkle tips til hvordan du kan bli kvitt noen av de vanligste problemene og føle deg bedre på to minutter.

Stresser du mye?

I en hverdag hvor du gjerne skulle vært overalt til enhver tid, og arbedisoppgavene hoper seg opp er det fort gjort at du begynner å stresse. Og stress forsårsaker ikke bare kviser, men kan også gjøre deg ukonsentrert, og da er det viktig å roe ned litt.

Lukk øynene og pust dypt inn med nesen. Hold pusten inne i fem sekunder før du puster ut igjen med nesen i ti sekunder. Gjenta dette i to minutter og det kan hjelpe deg til å roe ned og slappe bedre av.

Se også: Tør du si dette til legen din?

Vond nakke?

Enten du har en jobb hvor du sitter rolig ved en pult gjennom dagen, eller jobben din krever at du er oppe og går hele tiden, kan du fort oppleve smerter i nakken. Til og med vesken din kan være plage nakken din. Selv om denne øvelsen kanskje kan se litt dumt ut på arbeidsplassen, er det en pris som er verdt å betale.

Stå med ryggen inntil en vegg, hælene skal stå sammen og armene langs siden av deg. Rull sakte overkroppen, med hodet først, nedover mot bena dine inntil du henger opp-ned. Armene skal også henge løst nedover. Rull armene i sirkler som slipper løs anspentheten i nakken din. Gjør disse øvelsene åtte ganger i begge retninger før du sakte ruller deg opp mot veggen igjen.

Vondt i korsryggen?

Korsryggen er også et område som lett kan bli ømt eller vondt, og det kan være mange grunner til at den verker. Dette er kanskje ikke mest egnet på jobben, men forsøk å gjøre øvelsen noen ganger hjemme allikevel.

Ligg på ryggen med begge bena strekt ut og armene langs sidene. Ta forsiktig det høyre kneet og dra det opp mot brystet mens du holder på baksiden av låret ditt. Slipp benet igjen og strekk det over mot venstre så langt du klarer, mens skulderbladene fortsatt er i gulvet og armene ligger ut til siden. Gjenta dette to ganger på hvert ben.

Se også: Bytt ut kaffen med te

Har du mye hodepine?

Flere og flere nordmenn sliter med hodepine, og det trenger ikke nødvendigvis være farlig, men det kan sette en demper på dagen. Hvis du har utelukket at det ikke er noe alvorlig, kan du prøve denne øvelsen.

Ha høyre arm hengende langs siden. Tipp hodet ditt mot venstre skulder, legg den venstre armen din forsiktig oppå hodet for at du skal få strukket nakken litt ordentlig. Hold der i 30 sekunder og gjenta to ganger på hver side.

For lite energi?

Ulike årsaker i hverdan kan også føre til at du føler deg slapp, og hvis du ikke syns kaffen eller treningen gir deg den energien du trenger, kan det hende at du bør prøve noe annet.

Yoga-ekspert som blant annet jobber med Jennifer Aniston anbefaler at det kan hjelpe å stå i bro siden det lar lungene utvide seg helt slik at mer oksygen kommer til hjernen og musklene. Ligge på ryggen med knærne bøyd. Løft hoftene mens du har hendene under ryggen din og stå der i 30 sekunder mens du puster rolig.

Se også: -Dette må vi ha i kjøleskapet

Sitter du mye rolig i bilen?

Hvis du kjører mye bil kan du lett føle deg stiv og støl etter en stund, og hvis du ikke er av typen som trener i bilen, kan du alltids ta pauser slik at får strekt litt på deg.

Stå med den høyre siden vendt mot bilen og plasser hånden på bilden i skulderhøyde. Kryss det høyre benet bak venstre mens føttene står flatt, tilt så hoften din inn mot bilen, da skal du kjenne at det strekker litt i hoftenen dine. Stå slik i 30 sekunder, og gjør det samme på den andre siden.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer