TANKEKVERN: Du behøver ikke være pessimist for å tenke negative tanker, sannheten er at de fleste av oss har dem, og noen kanskje mer enn andre.  Foto: (c) Gary John Norman/Corbis/All Over Press
TANKEKVERN: Du behøver ikke være pessimist for å tenke negative tanker, sannheten er at de fleste av oss har dem, og noen kanskje mer enn andre. Foto: (c) Gary John Norman/Corbis/All Over Press
Negative Tanker

Bli kvitt negative tanker

Unødvendige bekymringer og selvkritikk er svært vanlig.

Æsj, se på muffinmagen min og de dvaske lårene, har du kanskje tenkt mens du har studert ditt eget speilbilde.

Kanskje sier du alltid nei til utfordringer fordi du tror du ikke vil klare å gjennomføre dem bra nok, eller kanskje går du bare og bekymrer deg for alt mulig rart.

Du behøver ikke være pessimist for å tenke negative tanker, sannheten er at de fleste av oss har dem. Noen kanskje mer enn andre. Og som regel sirkulerer disse tankene rundt bekymringer for problemer som ikke ennå har oppstått, eller kritikk av egne evner og utseende.

En slik tankegang kan være slitsomt i lengden og føre til unødvendig stress og en følelse av utilstrekkelighet, og i verste fall angst. Så det er kanskje på høy tid å rette snuten i en mer positiv retning.

Bekymringer og dårlig selvbilde

Nøyaktig hvilke negative tanker vi har kan selvsagt variere en god del fra person til person, og her har både alder og kjønn noe å si. Det er likevel noen ting som går igjen hos mange.

– De vanligste negative tankene vi har er bekymringer om fremtiden. Vi spør oss selv hva som kan komme til å skje i ulike situasjoner, og ser ofte for oss verst tenkelige scenario. Dette kan være svært utmattende, sier KK’s livstilscoach, Christine Otterstad, til KK.no.

– Vi har en tendens til å sammenligne oss selv med andre kvinner, og det bør vi absolutt ikke gjøre, sier Otterstad. Foto: Cultura Creative (RF) / Alamy/All Over Press
– Vi har en tendens til å sammenligne oss selv med andre kvinner, og det bør vi absolutt ikke gjøre, sier Otterstad. Foto: Cultura Creative (RF) / Alamy/All Over Press Vis mer

Vi er vår egen største kritiker – et uttrykk vi ofte hører, og kanskje bruker selv. Og vi har muligens en litt mer positiv oppfatning av dette uttrykket, da det ofte brukes for å framheve at vi er ambisiøse og streber etter å bli bedre. Gjerne best.

Dessverre handler det mer om at vi ikke er fornøyd nok med oss selv. For kvinner, og da særlig unge kvinner, dreier disse negative tankene seg ofte om en usikkerhet rundt egen kropp og utseende.

– Vi har en tendens til å sammenligne oss selv med andre kvinner, og det bør vi absolutt ikke gjøre. Det er ingen vits i å konkurrere med andre kvinner. Dette er ganske typisk for unge kvinner, men går som regel over i 40 – 50 års alderen, forteller hun.

EN VANE: De negative tankene blir raskt en vane. Og ved å bli bevisst på ditt eget tankemønster kan du endre dette med litt trening. Foto: (c) B. BOISSONNET / BSIP/BSIP/Corbis/All Over Press
EN VANE: De negative tankene blir raskt en vane. Og ved å bli bevisst på ditt eget tankemønster kan du endre dette med litt trening. Foto: (c) B. BOISSONNET / BSIP/BSIP/Corbis/All Over Press Vis mer

Tankene våre er en vane

Optimisme og positivitet er ikke bare et idealistisk og rosa tilnærming til livet, studier viser nemlig at det både kan bidra til å redusere stress og være godt for hjertet. Ja, du kan faktisk komme langt på vei bare ved å smile oftere.

Og dersom du nå tenker at det er jo klin umulig å stenge ute alle negative tanker – så er det i seg selv en negativ tanke du bør kaste fra deg. Ifølge Otterstad kan vi nemlig med litt trening velge selv hva vi vil tenke. Du må bare bli bevisst på ditt eget tankemønster.

– Vi tenker de samme negative tankene gang på gang fordi vi har blitt vant til det. Vi har laget et mønster i tankegangen vår som vi alltid følger. Dette mønsteret må du bli obs på.

– Kanskje tenker du alltid «nei, det får jeg ikke til» i gitte situasjoner. Neste gang du havner i en situasjon der denne tanken kommer frem igjen må du bestemme deg for å tenke det motsatte, sier hun.

LES OGSÅ: Stress er like skadelig som å røyke

Bryt gamle tankemønstre

Otterstad forteller at du kan dele tankene våre inn i to kategorier; de bevisste tankene, og de ubevisste tankene. De ubevisste tankene er de som bare er der av seg selv, og de kan ofte være av negativ art. De bevisste tankene er derimot det vi bestemmer oss for å tenke, og det disse du skal bruke til å overstyre de negative. Og det er nettopp dette du må trene på.

– Å bryte gamle tankemønstre krever trening. Du kan sammenligne det med vanlig fysisk trening. Du trener styrke for å få sterkere muskler, og du kan trene tankegangen din for å bli sterkere mentalt, sier hun.

SELVHJELP: Ønsker du å få bukt med de negative tankene kan det være lurt å søke inspirasjon og tips fra gode bøker eller artikler på området. Foto: (c) Andy Smith/Corbis/All Over Press
SELVHJELP: Ønsker du å få bukt med de negative tankene kan det være lurt å søke inspirasjon og tips fra gode bøker eller artikler på området. Foto: (c) Andy Smith/Corbis/All Over Press Vis mer

Dette handler om en mestringsfølelse, noe vi bruker mye tid på mentalt. Men selv om mange av oss har en lei tendens til å være kritiske mot oss selv, synes coachen likevel at vi med tiden har blitt langt flinkere til å gi oss selv støtte og selvskryt. Men det er ikke like lett for alle å snu gamle vaner.

LES OGSÅ: Ofte stressa og nervøs?

Oppsøk hjelp

Synes du det er vanskelig å komme i gang, eller sliter med å endre tankemønsteret ditt anbefaler hun at du oppsøker inspirasjon og hjelp til å bli bedre på det.

– I dag kan man finne masse god hjelp i artikler i magasiner og på nett, eller man kan skaffe seg en av de mange gode bøkene som finnes på området. Men det finnes også flere gode mentale trenere der ute som lever av å lære bort sine teknikker.

– Noen kvier seg kanskje for å oppsøke hjelp fra coacher eller psykologer, men det er det ingen grunn til. Har du vondt i en tann så går du til tannlegen, på samme måte er det fint å oppsøke hjelp om du har vondt i selvfølelsen, forklarer hun.

Til forsiden