SØTSUG: Sliter du med søtsug etter påskeferien? Da kan du sjekke ut tipsene i denne saken!  Foto: LEHTIKUVA
SØTSUG: Sliter du med søtsug etter påskeferien? Da kan du sjekke ut tipsene i denne saken! Foto: LEHTIKUVA Vis mer

Bli Kvitt Søtsug

Bli kvitt søtsuget på 1-2-3

Snopkrise etter påskeferien? Her er redningen!

KK.NO: Klarer du ikke å rive deg vekk fra tanken på alle de gode søtsakene du spiste i påsken? 

Nå som hverdagen er tilbake og påskeferiens tid er forbi, er det svært mange av oss som kjemper en daglig kamp for å motstå alle fristelsene kjøkkenskapet har å by på. Særlig hvis det står igjen noen rester av påskeegget. 

Heldigvis finnes det en rekke gode råd som kan gjøre overgangen fra ferien til hverdagen litt lettere – kanskje du finner en løsning som passer for deg?

LES OGSÅ: Slik unngår du å småspise

Ha alltid gode alternativer for hånd

Det første du bør gjøre i kampen mot søtsuget er å kvitte deg med kilden – altså snopet. Gå gjennom alle kjøkkenskapene dine og kast eller gi bort det som er igjen av påskegodtet.

Når dette er gjort gjør du lurt i å finne frem noen sunnere alternativer, slik at du har noe å knaske på når søtsuget melder seg.

Her er noen forslag:

  • Frukt og grønt
  • En liten neve usaltede nøtter
  • Yoghurt naturell med friske bær
  • Hjemmelaget smoothie
  • Oppskåret frukt med vaniljekesam
  • Grønnsaker og dipp
  • Hjemmelaget grønnsakschips
  • Bakt eple med kanel
  • Sorbét av frukt eller bær
     
FORTSATT LITT PÅSKEGODTET IGJEN?: Dersom påskeegget ditt fortsatt inneholder godterier og du spiser konstant av det, kan det være lurt å kaste restene eller gi dem bort.  Foto: Samfoto
FORTSATT LITT PÅSKEGODTET IGJEN?: Dersom påskeegget ditt fortsatt inneholder godterier og du spiser konstant av det, kan det være lurt å kaste restene eller gi dem bort. Foto: Samfoto Vis mer

LES OGSÅ: Smågodt er ikke sunnere enn potetgull og sjokolade

Lag handlelister og hold deg til dem

I tillegg til å kvitte deg med alle søtsakene, mener Kristin Bjørge, som er ernæringsrådgiver og gründer av KB Ernæring, at du bør begynne å planlegge hva du skal spise de nester ukene – da kan du unngå å handle inn søtsaker.

- Et noenlunde regelmessig måltidsmønster og planlegging av hva som skal handles er viktig etter ferien.

- Sett av litt tid et par ganger i uken til planlegging av middager og andre måltider - lag en handleliste og hold deg til denne i butikken.

Planlegger du hva du skal handle på forhånd vil du nemlig unngå å gå i fellen hvor du gjør usunne kjøp av søtsaker på impuls.

- Finnes det kun god og sunn mat på kjøkkenet ditt, er det dette du vil spise. Sunn og god mat vil bidra til et jevnt og stabilt blodsukker, noe som holder søtsuget borte og gir bedre helse, har hun tidligere fortalt.

HANDLELISTE: Det kan være lurt å skrive ned en handleliste på mobilen og holde deg til den. Da unngår du å gjøre unødvendige impulskjøp.  Foto: Scanpix
HANDLELISTE: Det kan være lurt å skrive ned en handleliste på mobilen og holde deg til den. Da unngår du å gjøre unødvendige impulskjøp. Foto: Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Spiser du litt godteri hver dag?

Sett deg kortsiktige mål

Det å kun skulle spise sunt etter en ferie med mye snop, kan for mange være vanskelig. Derfor kan det, ifølge personlig trener og ernæringsfysiolog Beate Rosvoll, være lurt å sette seg delmål i tillegg til hovedmålet.

- Delmål er vel så viktig som selve målet. Det kan faktisk være så snevert som at du skal gå hele mandagen uten snop. Så setter du deg et nytt mål for tirsdag, onsdag, torsdag og så videre.

- Ellers kan du ha litt mer langsiktige mål, hvor du sier til deg selv at du skal spise sunt fra mandag til lørdag, og igjen fra søndag til lørdag. For noen er dette måten å gjøre det på, mens for andre er det viktig å ha mer kortsiktige mål, har hun tidligere fortalt.

Andre gode tips som kan dempe søtsuget:

  • Drikk mye vann – cirka to liter om dagen
  • Ha grønnsaker og bær tilgjengelig når du er sugen på noe søtt
  • Finn gode, sunne alternativer til det du er svak for
  • Vær aktiv – minst en halvtime hver dag

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: