Løpe

Bli løpeklar på tre uker

Her er tipsene som får deg raskt i form til KK-Mila, Oslo Maraton og høstens andre løpearrangementer!

KK-MILA: Årets KK-mila arrangement går av stabelen lørdag 7. september. Det er fortsatt mulig å melde seg på! Foto: KK/Sara Johannessen
KK-MILA: Årets KK-mila arrangement går av stabelen lørdag 7. september. Det er fortsatt mulig å melde seg på! Foto: KK/Sara Johannessen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er slett ikke for sent å komme i form til høstens mange løpearrangementer.

Uansett om det er KK-mila eller Oslo Maraton du har sett deg ut, kan du bruke de neste tre ukene som en kick-off til ikke bare å løpe bedre enn noen gang, men komme i ditt livs form (mer info om KK-mila får du nederst i saken)

Trikset er å bygge formen fra fire forskjellige innfallsvinkler.






Slik gjør du det:



Kondisen

Jo dårligere form du er i, jo raskere vil du merke progresjon. Den aller beste og raskeste måten er intervaller. Det finnes mange måter å trene intervall på, både med og uten stoppeklokke.

  • Bruk naturen og løp naturlig intervall i bakker
  • Prøv den kjente Tabata teknikken, som DN Aktiv tidligere har omtalt, med 20x10 sekunder i bare 12 minutter.
  • Mange norske toppidrettsutøvere sverger til 4x4 min. intervaller
  • Hopp med hoppetau, løp i sand, sykle stående i motbakker, ro eller padle så raskt du kan

    LES OGSÅ: Den viktigste regelen for intervalltrening

    SETT OPP FARTEN: Intervaller er blant de beste metodene for å forbedre formen raskt.  Foto: Getty Images/Polka Dot RF
    SETT OPP FARTEN: Intervaller er blant de beste metodene for å forbedre formen raskt. Foto: Getty Images/Polka Dot RF Vis mer

    Teknikken

    God teknikk kan spare deg for belastningsskader samtidig som du løper raskere uten å anstrenge deg mer.

    Studer kroppsholdningen til Usain Bolt og andre toppløpere. De løfter haken og knærne, holder skuldrene bakover. Bruk armene til å padle luften og spark forfoten fremover.

    Tenk at senteret i kroppen din er en stram og stabil kjernemuskulatur, samtidig som resten av kroppen skal føles lett og ledig under løpet, ikke anstrengt og tungt.






    LES OGSÅ: Slik velger du riktig pulsklokke

    Styrken

    Løping handler om raske fraspark. Jo sterkere du er, jo lettere vil du kunne løpe raskt.
    -Knebøy med vekter er supert for beinmuskulaturen.

    - En stram kjernemuskulatur gjør underverker for teknikken, så ta gjerne planken så lenge du kan hver dag.

    - Den ultimate øvelsen som tar tak i alle de viktigste musklene på en gang, samtidig som du trener kondisen er kettlebellsving helt topp.

    LES OGSÅ: Treningstøyet du bør droppe i regnet

    SPIS NOK: Det er veldig viktig å få i seg nok næring i forkant av et stort løp.  Foto: Getty Images/iStockphoto
    SPIS NOK: Det er veldig viktig å få i seg nok næring i forkant av et stort løp. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

    Ernæringen






    Kroppen kan lagre nok glykogen (rask energi fra karbohydrater) til å vare i 60-90 minutter med fysisk aktivitet. Etter dette tømmes energilageret. Vær derfor nøye med å spise godt, men riktig, uken før.

    De siste tre dagene: Spis mye komplekse (grove) karbohydrater
    Siste døgn: Få i deg nok væske, og spis mat som er lett fordøyelig og som du er vant til.
    Siste time: Drikk kun vann, men ikke så mye at du får hold, og sørg for at blæren er tom før start.

    Tekst: Elizabeth S. Lingjærde.

    LES OGSÅ: Mat for maks joggeenergi

    Være med på KK-mila?

    Årets KK-mila arrangement går av stabelen lørdag 7. september.

    Mer info om deltagelse og påmelding finner du her!

    Her har du løpemusikken KK Trening på Spotify:


    Her er lesernes egen spilleliste til KK-mila:




    KOM I FORM: Et løp, som KK-mila eller Oslo Maraton, krever en del - men du rekker fortsatt å komme i form! Foto: KK/Sara Johannessen
    KOM I FORM: Et løp, som KK-mila eller Oslo Maraton, krever en del - men du rekker fortsatt å komme i form! Foto: KK/Sara Johannessen Vis mer
  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vil du logge inn før du fortsetter?

    Det koster ingenting, men det hjelper oss med å tilby deg en bedre leseropplevelse.

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer