Sunn mat må ikke koste skjorta. Foto: Michele Constantini / ZenShui
Sunn mat må ikke koste skjorta. Foto: Michele Constantini / ZenShui Vis mer

Slanking

Bli slank på budsjett

Her er kostholdsekspertens tips.

Vår trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe får stadig spørsmål fra dere lesere om hvordan kostholdet kan forbedres.

I Inas siste nettmøte ville en kvinne gjerne ha tips på enkle og billige matforslag for en som trener og vil gå ned i vekt. Og svaret lot ikke vente på seg:

Ha basismaten på plass

- Jeg vil foreslå at du bruker basismatvarer som frukt og grønnsaker, filet av fisk og kylling, karbonadedeig, pasta, poteter og ris og magre meieriprodukter. Bruk grovt brød med proteinrikt pålegg: Fisk, ost, magert kjøtt, cottage cheese, egg og lignende, skriver Ina.

  • Velg sunn hurtigmat

  • - Når du sier at du vil at det skal være billig, foreslår jeg at du gjør følgende med disse basisproduktene:

    1) Lag wok, slik at du bruker noe mindre kjøtt og mye grønnsaker.

    2) Spe ut karbonadedeigen med bønner/mais/paprika/løk - og den varer en middag til.

    3) Omlett av egg er et fint alternativ til middag, det samme er grove skiver med for eksempel makrell i tomat.

    4) Liker du tunfisk? Da har du et billig og sunt alternativ med en boks tunfisk blandet med pasta/ris og grønnsaker.

  • Spis sunt uten å blakke deg

  • 5) Lag alltid middag for et par dager av gangen og frys ned i porsjoner det du ikke spiser opp.

    6) Bruk rester til lunsj eller i en ny middag. For eksempel smaker rester fra risengrynsgrøt nydelig i pannekaker. Poteter kan stekes dag nummer to med egg. Pasta/ris kan brukes i salater dagen etter, og så videre.

    7) Planlegg uken og handle en dag i uken.

    8) Mellommåltider kan være frukt, riskaker, knekkebrød, yoghurt.

    9) Posesupper er en ok løsning om du tilsetter litt ekstra kjøtt (magre pølser, fiskeboller og lignende) og grønnsaker (for eksempel frossenblanding).

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: