Småsulten

Blir du fort sulten etter å ha spist?

Her er den vanligste årsaken.

RASKT SULTEN IGJEN?: Da kan det faktisk være at måltidet du spiste sist ikke inneholdt nok viktige næringsstoffer.  Foto: stokkete - Fotolia
RASKT SULTEN IGJEN?: Da kan det faktisk være at måltidet du spiste sist ikke inneholdt nok viktige næringsstoffer. Foto: stokkete - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det har knapt gått en time etter lunsj, før du kjenner at det rumler i magen.

Kjenner du deg igjen?

Det kan selvfølgelig være den velkjente 14.00-slumpen - der energien din synker, trøttheten sniker seg på og søtsuget setter i gang. 

Men dersom du stadig vekk opplever at du raskt blir sulten igjen etter maten, kan det være et tegn på at måltidene dine mangler noe.

LES OGSÅ: Baksten du kan spise hver dag

Sjekk at måltidet ikke mangler dette

- Det kan være et tegn på at du bør inkludere mer protein og fiber i måltidet, forteller Anita Marie Myrvang, ernæringsfysiolog og rådgiver i Somebody.no.

Gode kilder til protein er blant annet kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter, soya, tofu og bønner. Gode kilder til fiber inkluderer grovt brød og andre grove kornsorter, i tillegg til frukt og grønnsaker.

En suppe eller enkel salat er altså ikke alltid nok - i hvert fall ikke hvis du er blant dem som raskt blir sulten igjen. 

- Det kan være lurt å planlegge måltidene litt og gjerne ta med mat hjemmefra, siden det kan være vanskelig å finne både grove og proteinrike måltider når du er ute på farten.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.