UVEL ETTER TRENING?: En skikkelig tøff treningsøkt kan gjøre godt for både samvittighet og selvfølelse. Men noen ganger kan en slik treningsøkt også gjøre deg så kvalm at du vil spy. Foto: Thinkstock
UVEL ETTER TRENING?: En skikkelig tøff treningsøkt kan gjøre godt for både samvittighet og selvfølelse. Men noen ganger kan en slik treningsøkt også gjøre deg så kvalm at du vil spy. Foto: Thinkstock
Kvalme

Blir du kvalm etter en tøff trening?

Sjekk hvorfor det kan forekomme.

«No pain, no gain» er et uttrykk du kanskje har hørt i forbindelse med trening, for det er visstnok slik at du må gi full gass for å få de resultatene du ønsker.

Forskning viser også at en knallhard treningsøkt vil gjøre at du forbrenner mer fett i opptil 14 timer etter økta.

Ja, selv med blodsmak i munnen kan en skikkelig tøff treningsøkt virkelig gi deg godfølelsen etterpå. Men du føler deg kanskje ikke alltid like bra etter hardtreninga.

Noen ganger kan det også forårsake en plagsom treningshodepine, eller faktisk gjøre deg så kvalm at du spyr. Men hvorfor er det egentlig slik?

Flere teorier

– Jeg har erfaring med kunder som spyr når de har trent. En av mine kunder gjør dette ganske ofte. I den anledning har jeg søkt etter svar på dette, men dessverre funnet lite konkluderende, sier personlig trener Henny Sætran til KK.no.

Hun har erfaring både som selvstendig personlig trener og som instruktør i CrossFit, og har derfor opplevd dette flere ganger. Og selv om hun ikke har fått konkrete svar på hva som er årsaken, har hun likevel gjort seg noen tanker rundt hva som kan føre til denne kvalmen.

– En teori er at nervesystemet får så kraftig påkjenning at kroppen kvitter seg med andre oppgaver, som fordøyelse. En annen er at kraftig opphopning av melkesyre i blodstrømmen, som videre gir ubalanse i pH-verdien i magesekken, gjør at magen vil kvitte seg med dette for å nøytralisere, sier hun.

En siste teori hun har henger sammen med lukkemuskelen. Hos noen mennesker fungerer ikke lukkemuskelen optimalt, slik at store anstrengelser, som for eksempel ved stort buktrykk gjør at mat som enda ikke er fordøyd presses opp igjen.

DAGSFORM: Hodepine, melkesyre og kvalme er noe vi alle kan oppleve etter en treningsøkt. Det trenger ikke nødvendigvis bety at du er i dårlig form, men at du har presset deg utover det dagsformen din tålte. Foto: sebastian schubanz
DAGSFORM: Hodepine, melkesyre og kvalme er noe vi alle kan oppleve etter en treningsøkt. Det trenger ikke nødvendigvis bety at du er i dårlig form, men at du har presset deg utover det dagsformen din tålte. Foto: sebastian schubanz Vis mer

Kan skje de fleste

Er du en av dem som ofte opplever å bli kvalm etter tøffe treningsøkter så kan det jo være trøstende å høre at det ikke nødvendigvis skyldes at du er for dårlig trent. Dette kan skje de fleste, og betyr at du kanskje har pushet deg selv til maksgrensen.

– Jeg tror ikke det er et tegn på dårlig form, men heller et spørsmål om stimuli ut over dagens toleransenivå. Når det er sagt er kanskje den grensen lettere å bryte for en som ikke er trent, sier hun.

At kvalmen er et tegn på noe farlig har hun ikke noe tro på, men forteller at dersom du opplever å få blod i urinen etter trening bør du oppsøke lege!

– Rhabdomyolyse er en potensielt dødelig tilstand. Det er ikke vanlig, men det forekommer blant annet i CrossFit og idretter der man presser seg svært hardt, forklarer hun.

LES OGSÅ: Maten du bør droppe før trening

MAT FØR TRENING: Forskning viser at spisemønsteret ditt før trening kan ha noe å si for kvalmen. Spiser du rett før trening, eller ikke i det hele tatt er risikoen større for at du kan bli kvalm. Det beste er derfor å spise en til to timer før trening.
MAT FØR TRENING: Forskning viser at spisemønsteret ditt før trening kan ha noe å si for kvalmen. Spiser du rett før trening, eller ikke i det hele tatt er risikoen større for at du kan bli kvalm. Det beste er derfor å spise en til to timer før trening. Vis mer

Tom mage eller full mage

Dersom du vil prøve å unngå å bli kvalm neste gang du planlegger en hard treningsøkt anbefaler Sætran at du unngår å spise særlig med mat de siste to til tre timene før trening. Og kanskje er hun virkelig inne på noe her.

En gruppe forskere fra Nagoya Universitet i Japan utførte nemlig en studie i 2001 for å finne årsakene til treningsrelatert kvalme, og fikk med seg tolv friske frivillige, hvorav seks av disse var atleter.

Deltakerne måtte utføre både lav- og høyintensitetstrening både rett etter å ha spist en karbonade, en time etter et måltid og på tom mage. For sammenligning undersøkte de også fordøyelsessystemet etter måltidene, uten trening.

Forsøkspersonene ble testet for kvalme ved hjelp av visuelle analoge skalaer, og det viste seg at både lav- og høyintensitetstrening forårsaket kvalme. Resultatene viste at kvalmen var høyest for dem som trente på tom mage og umiddelbart etter å ha spist. Og kvalmen var høyere for dem som deltok i høyintensitetstrening rett etter et måltid.

Forskerne konkluderte derfor med at trening kan forårsake kvalme, og graden av kvalme bestemmes av spisemønsteret ditt. Det kan med andre ord være greit å få i seg litt næring før du trener, men det beste er altså å planlegge det slik at måltidet inntas en til to timer før du trener. Ifølge den japanske studien vil du da være minst utsatt for treningsrelatert kvalme.

Til forsiden