Tyggis

Blir du slankere av dette?

Tyggis minsker søtsuget, ifølge ny studie.

Publisert
Sist oppdatert
Sukkerfri tyggegummi kan minske både kaloriinntaket og søtsuget.

Det har forskere ved Pennington Biomedical Research Center og Louisiana State University funnet ut.

Undersøkelsen er riktignok støttet av Wrigley, produsenten av tyggegummimerket Extra.

Så mye bruker du på godteri

Mindre kalorier og søtmat

Forskerne så at deltakere som tygget sukkerfri tyggegummi i 15 minutter, tre ganger om ettermiddagen, spiste mindre snacks – spesielt søt snacks.

Totalt fikk de i seg 40 kalorier mindre, og inntaket av søte produkter var 60 prosent lavere.

Alle de 115 deltakerne, samtlige mellom 18 og 54 år, identifiserte seg selv som regelmessige tyggegummibrukere. De gjennomgikk to tester.

Test deg selv: Er du en sukkerslave?

Tygg om ettermiddagen

Før forsøkene spiste de sandwicher til lunsj, så mye at det tilsvarte en firedel av deres anbefalte daglige kaloriinntak.

Deretter ventet de i tre timer. Den ene gangen fikk de sukkerfri tyggegummi hver time som de tygget i 15 minutter. Den andre gangen fikk de ingenting.

Deltakerne fylte så ut et spørreskjema hvor de oppga hvor sultne de mente de var, samt hvor lyst de hadde på snacks og hvor høyt eget energinivå var.

Derfor spiser du for mye

Gir også mer energi

Etterpå ble deltakerne tilbudt et utvalg snacksprodukter. Noen inneholdt mye sukker, andre mer komplekse karbohydrater (som fiber), noen inneholdt mye fett, andre lite.

Resultatene viser at deltakerne var mindre sultne og lystne på noe søtt da de fikk tyggegummi. I tillegg hadde de mer energi, og følte seg mer våkne i timene før åt ettermiddagssnacks.

Fy-maten du trygt kan spise

- Et enkelt hjelpemiddel

- Undersøkelsen demonstrerer hvordan tyggegummi kan gi bedre kontroll over appetitt, vekt og søtsug, sier forsker Paula J. Geiseman ved Pennington Biomedical Research Center i et presseskriv.

- Selv små endringer i kaloriinntaket kan ha stor innvirkning på lang sikt. Resultatene understøtter tidligere funn om at tyggegummi kan være et enkelt og praktisk hjelpemiddel.

Her spiser du 76 prosent mer

Flere lovende funn

De foreløpige resultatene ved en annen tyggegummistudie, utført av forskere ved University of Rhode Island, viser også lovende, melder FOXNews.

Ernæringsprofessor Kathleen Melanson og kollegaer ser blant annet nærmere på hvilken effekt tyggegummi har på appetitten og stoffskiftet.

Tidlige funn viser at tyggegummi undertrykker sult og stimulerer forbrenningen. Undersøkelsen mottar støtte fra forskningsgruppa The Obesity Society.

Slank uten sult

Ikke uten bivirkninger

Men selv sukkerfri tyggegummi er ikke uten bivirkninger. Sorbitol, et søtningsmiddel brukt i tyggis, har blant annet en lakserende virkning, skriver Live Science.

En liten studie fra i fjor, beskrevet i fagtidsskriftet British Medical Journal, fant at overdrevent inntak av sorbitol kan forårsake kronisk diaré, andre mageproblemer og uønsket vekttap.

Undersøkelsen inkluderte en detaljert analyse av to pasienter som fikk i seg over 18 gram med sorbitol daglig gjennom sukkerfri tyggegummi og annet kunstig søtet godteri. Etter at begge pasientene startet på en diett uten sorbitol avtok diaréplagene.

Kostholdsekspertens råd

I artikkelen Få søtkontroll gir kostholdsekspert Jeanette Roede sine beste råd mot søthunger:

  • Spis regelmessig
  • Det aller beste våpenet for å unngå søthunger er å holde et stabilt blodsukker gjennom dagen.

  • Puss tennene!
  • Sjokolade og annet søtt smaker ikke godt med nypussede tenner og tannpastasmak i munnen.

  • Tenk deg om
  • Spiser du fordi du er sulten, fordi du har lyst på noe godt eller fordi maten er med å dekke andre følelsesmessige behov? Er du bevisst på forskjellen blir det kanskje lettere å unngå unødvendig småspising.

  • Kom deg ut
  • Du får frisk luft, bevegelse og tankene over på noe annet. Forskning bekrefter også at det er mulig å gå bort søtsuget.

  • Drikk vann

  • Det kan være vanskelig å skille mellom å være tørst og det å være fysen på noe godt. En gang i blant hjelper et stort glass vann!

  • Spis gulrøtter

  • Disse grønnsakene er søte og gode - og du får hele 15 ganger så mye gulrot som sjokolade for samme energimengde, pluss en rekke verdifulle vitaminer og mineraler i gulroten som sjokoladen mangler.

  • Tenk annerledes
  • Hjernen forstår ikke «ikke»! Hvis du prøver du å unngå å følge lysten og suget, si til deg selv hva du skal gjøre, ikke hva du ikke skal gjøre.

  • Ta deg en yoghurt
  • En liten fruktyoughurt kan være et reddende mellommåltid. Spis den som den er, evt med litt oppskåren frukt i eller legg en lettyoghurt i frysen i ca 1 ½ time, og du har en deilig is.

  • Skjenk deg en kopp te
  • Gjerne med litt melk og eventuelt en halv teskje honning i. Søtsulten er ofte bare savn etter noe å spise på eller holde på med. Te har også flere gunstige helsevirkninger.

  • Hold deg unna søtt noen dager
  • Selv om søtsuget herjer. Da er det som om blodsukkernivået synker og du får mindre behov for søtt.

    Ønsker du flere tips?

  • Slik stopper du suget
  • Nødhjelp for sukkerslaver
  • Farvel, fråtseri


  • Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer