SLAPP OG SLITEN ETTER MIDDAG? Det er ikke alle som får mer energi av en god middag. Få vite hva som kan være årsaken lenger ned i artikkelen.  Foto: Colourbox.com
SLAPP OG SLITEN ETTER MIDDAG? Det er ikke alle som får mer energi av en god middag. Få vite hva som kan være årsaken lenger ned i artikkelen. Foto: Colourbox.com Vis mer

Trøtt

Blir du slapp etter middag?

Her er årsaken - og slik unngår du det.

Etter en lang dag på jobb og en mage som skriker etter mat, tenker du kanskje at middagen skal gi deg tilbake energien du trenger.

I stedet blir både kroppen og øyelokkene tunge, og du kommer ikke lenger enn sofaen denne kvelden.

Heldigvis er det mulig å slippe unna etter-maten-trøttheten.

Som oftest skyldes det hva og hvor mye du spiser, og med noen enkle triks kan du få tilbake energien, skriver helsenettstedet Quality Health (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: Føler du deg litt som dette?

Spis lett

Tunge måltider, spesielt de som er rike på karbohydrater kan bidra til å øke nivået av det kjemiske stoffet serotonin i hjernen.

Dette stoffet har en søvndyssende effekt, og det er ganske vanlig at du merker trøttheten snike seg på etter et stort måltid. Det kan være en bursdagsmiddag over fem retter, eller bare at du spiste ekstra mye siden du var så sulten.

Et stort måltid gjør også at fordøyelsessystemet ditt må jobbe hardere, og kan tappe deg for energi. For at du skal klare å begrense sulten noe, kan det være smart å spise noe lett først, som en liten forrett.

LES OGSÅ: Sliten av slanking?

Pass på sukkeret

Mat som inneholder mye sukker kan kanskje gi deg energi med en gang, men det vil raskt gå over.

Sukkerholdig mat gjør at blodsukkeret ditt stiger, og at kroppen produserer insulin slik at kroppen raskt får sukkeret ut av blodet og inn i cellene. Når dette skjer vil blodsukkeret synke, og det samme vil energinivået ditt.

Styr unna sukkerholdig mat til middag, men spesielt også sukkerholdige drikker.

LES OGSÅ. Bør du trene før eller etter middag?

Balanser måltidene dine

Du kan komme godt ut av å inkludere matvarer fra forskjellige matgrupper til både hovedmåltider og mellommåltider. Istedenfor å spise kun en håndfull nøtter som mellommåltid, kan du i tillegg inkludere et eple og et glass melk.

Fordelene med dette er at hver matvare vil absorberes i blodet i forskjelligunngår du det tempo, og kan derfor bidra til å holde blodsukkernivået mer jevnt. Og når du holder blodsukkeret jevnt, holder du også energinivået jevnt.

Fortsatt trøtt og sliten? Gjør et legebesøk

Hvis du ofte føler deg trøtt og sliten etter du har spist, kan det også skyldes allergier, vitaminmangel eller andre medisinske problemer.

Oppsøk en lege slik at han eller hun kan kartlegge hva som er årsaken til at ditt energinivå er så lavt.

LES OGSÅ: Spis dette - sov bedre!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: