SULTEN FØR LEGGETID: Dersom du ofte blir sulten før leggetid bør du spise noe som inneholder gode proteiner, sunt fett og langsomme karbohydrater.  Foto: apops - Fotolia
SULTEN FØR LEGGETID: Dersom du ofte blir sulten før leggetid bør du spise noe som inneholder gode proteiner, sunt fett og langsomme karbohydrater. Foto: apops - Fotolia Vis mer

Spise Før Du Legger Deg

Blir du sulten før sengetid?

Her er maten du bør droppe, og det du bør spise.

KK.NO: De fleste av oss har hørt at det ikke er særlig bra å spise rett før du legger deg, da det kan føre til at du sover dårligere og ha en negativ effekt på vekta.

Men som du sikkert vet, er det ikke lett å sovne når magen rumler som besatt.

Så hva skal du gjøre - legge deg sulten, eller ta noe å spise?

LES OGSÅ: Spiste du sent i går? Derfor blir du ekstra sulten i dag

Ikke bra å legge seg sulten

SULTEN FØR SENGETID? Det er ikke så uvanlig. Sjekk hva som er best/verst å spise før sengetid i denne saken!  Foto: VG
SULTEN FØR SENGETID? Det er ikke så uvanlig. Sjekk hva som er best/verst å spise før sengetid i denne saken! Foto: VG Vis mer

Ifølge Jeanette Roede, som er konseptsjef i Grete Roede AS, er det ikke bra å legge seg når magen rumler, da det blant annet kan ødelegge nattesøvnen din.

- Jeg vet ikke om det er dokumentert, men etter min erfaring er det ikke bra å legge seg sulten, da det ødelegger søvnen og man våkner innmari sulten neste dag. Ikke er det særlig godt heller, har hun fortalt. 

Kristin Bjørge, som er ernæringsfysiolog og gründer av KB Ernæring, forklarer at reparasjonen av celler, vev og organer foregår om natten, og det er derfor viktig at kroppen får ro til å utføre dette arbeidet gjennom en god natts søvn.

- Det er også viktig å tilføre kroppen nødvendig næring som trengs for gjenoppbygging av cellene. Med tanke på alt dette vil jeg ikke anbefale å legge seg sulten eller for mett. Begge deler kan nemlig gi en urolig søvn.

IKKE LEGG DEG SULTEN: Legger du deg sulten vil dette ødelegge søvnen din. Foto: Fotolia
IKKE LEGG DEG SULTEN: Legger du deg sulten vil dette ødelegge søvnen din. Foto: Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: 5 sunne ting du kan spise til kvelds

Unngå tunge måltider

Dersom du er sulten like før leggetid og føler at du trenger noe å spise, anbefaler Roede deg å styre unna store måltider.

- Det er fornuftig å ikke spise et stort og tungt fordøyelig måltid tett opp mot leggetid. Jeg pleier å sammenligne kroppen med en vedovn. Det er ikke nødvendig å legge på all veden like før du skal legge deg, du må heller fylle på med energi når du trenger energi, og ikke når du skal sove.

- Mesteparten av maten bør du spise til frokost, lunsj og middag, men også til kvelds. Det er veldig lurt å lage seg et lite kveldsmåltid to til tre timer før leggetid, så slipper du å legge deg sulten.

Bjørge forteller at det heller ikke er særlig gunstig å innta raske karbohydrater sent på kvelden, da det gir raske svingninger i blodsukkeret og kan føre til økt appetitt og overspising.

VELG NOE SUNT: Det er best å velge noe sunt hvis du skal spise rett før sengetid.  Foto: Scanpix
VELG NOE SUNT: Det er best å velge noe sunt hvis du skal spise rett før sengetid. Foto: Scanpix Vis mer

- Styr unna tunge, fettrike måltider, samt mat som inneholder mye raske karbohydrater. Potetgull, sjokolade, brus, kaker, lyst brød og annen snacks vil falle inn under denne kategorien, sier hun.

LES OGSÅ: Øk forbrenningen mens du sover 

Gå for noe sunt og godt 

Når du først skal lage deg noe å spise sent på kvelden, kan det være litt vanskelig å vite hva som er et bra måltid eller hvor mye det er greit å spise.

Roede forteller at det er lurt å spise ordentlig mat fremfor noe tull du finner i skapet, da det demper søtsuget og holder deg mett hele natten.

- Det er mye godt du kan spise før leggetid. For eksempel kan du ta deg en yoghurt med litt kornblanding eller havregryn. Mange er glad i å smøre seg et par lomper med sennep eller smøre-ost, og fylle dem med skinke, stangselleri og salatblader – det er et sunt og godt kveldsmåltid.

- Hvis du har lyst på noe søtt, er det veldig godt å spise kanelknekkebrød med litt kesam, lett eplesyltetøy og kanel på. Det er en liten «dessert» som stopper søtsuget mange opplever om kvelden. Det er heller ikke noe galt i å spise et vanlig knekkebrød med ost, paprika eller agurk. En annen ting som kan være lurt er å ta et glass vann, en kopp koffeinfri te - ofte er det den beste medisinen mot sug som melder seg på kvelden.

EKSPERTEN: Kristin Bjørge, ernæringsfysiolog og gründer av KB Ernæring.  Foto: Privat
EKSPERTEN: Kristin Bjørge, ernæringsfysiolog og gründer av KB Ernæring. Foto: Privat Vis mer

Bjørge forteller at du bør gå for et passende måltid med gode proteiner, sunt fett og langsomme karbohydrater.
- For eksempel vil en liten skål med havregryn, hakkede mandler, gresskarkjerner, bær og naturell yoghurt være et godt, sunt og nyttig kveldsmåltid.

LES OGSÅ: Så mye er 2000 kalorier - ditt dagsbehov for mat

Spis mat som inneholder tryptofan

Bjørge forteller at det også er viktig å spise mat som kan bidra med god næring og gode byggeklosser gjennom hele dagen for å oppnå en god natts søvn.

- Hormonet melatonin skilles ut fra epifysen i hjernen, og står sentralt for søvnen vår. Melatonin er søvnhormonet som skilles ut fra epifysen. Vi har økt produksjon av melatonin om kvelden, og nivåene i kroppen er ti ganger høyere om natten enn om dagen.

Melatonin dannes fra aminosyren tryptofan. Det er derfor hensiktsmessig å spise mat som inneholder tryptofan gjennom dagen for å produsere melatonin.

- Fullverdige proteinkilder som fisk, kjøtt, meieriprodukter og egg er gode kilder. Bønner, særlig soyabønner, linser, nøtter, gresskarkjerner, mandler, havre og banan inneholder også tryptofan, sier hun.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: