Tomater

Boksmaten du bør ha i skapet

Redder middagen og gjør kostholdet sunnere!

SMART: Det er kjekt å kunne hive sammen noe mat fra kjøkkenskapene. Foto: Colourbox
SMART: Det er kjekt å kunne hive sammen noe mat fra kjøkkenskapene. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Boksmat klinger ikke umiddelbart så veldig godt i ørene. Hermetikkmat gir alle andre assosiasjoner enn frisk og fersk.

Og nei, boksmat er jo ikke det, og det finnes mange kjipe produkter i hermetikkhylla i butikken. Spaghetti á la Capri, Trøndersodd, brun lapskaus er kanskje ikke det du helst vil ha på middagstallerkenen.



Men det finnes boksmat av helt annet kaliber, som du faktisk burde gi fast plass i kjøkkenskapet. Da sikrer du deg at du alltid kan kaste sammen en middag på et blunk, selv om du ikke har fått handlet, og du kan supplere kostholdet på en sunn måte.

LES OGSÅ: Boksmat er like næringsrik som annen mat

KLIN KOKOS: Suppe med kokosmelk smaker veldig godt! Foto: Per Ervland
KLIN KOKOS: Suppe med kokosmelk smaker veldig godt! Foto: Per Ervland Vis mer
KJAPPMAT: Dette funker som middag på en travel dag. Foto: Colourbox
KJAPPMAT: Dette funker som middag på en travel dag. Foto: Colourbox Vis mer

Her er boksmatfavorittene

Under har vi listet opp boksmaten som er mest anvendelig, og som du derfor godt kan legge til på handlelisten:

Tomat på boks og tomatpuré
Dette radarparet har de fleste et forhold til. Supert for å smelle til med en kjapp hjemmelaget pastasaus supplert med grønnsakene du finner i grønnsaksskuffen. Smak til med sukker dersom du synes sausen blir for syrlig.

Bønner
Bønner er en super protein- og fiberkilde, og metter godt. Du kan selv velge om du vil bruke limabønner, røde bønner, brune bønner osv. Visste du forresten at små røde bønner inneholder mer antioksidanter enn blåbær?

Ha dem i salaten for ekstra tyggemotstand og metthetsfølelse, eller lag en kjapp gryte med løk, paprika, urter og en boks tomater. Bønner kan også erstatte ris, eller du kan blande inn bønner i risen for å kutte ned på karbohydratene.

PS! Å ha linser som en del av tørrvarene er også smart, for linser kan også erstatte kjøtt og ris.

Kikerter
Kikerter på boks er også et supert alternativ til gryteretter og salater. De er fulle av proteiner, og kan derfor fint erstatte kjøtt. Du kan også lage hummus av dem. Mos dem i en blender, tilsett hvitløk, sitronsaft og tahini (en masse av sesamfrø), ha i litt olivenolje til du får ønsket konsistens, og smak til med salt og pepper. Nydelig som dip til grønnsaker og brød.





Kokosmelk
Har du en boks med kokosmelk kan du fikse en super thaisuppe på et blunk! Et par spiseskjeer karripasta (rød, grønn eller gul), en boks kokosmelk, litt kyllingfilet eller fiskebiter, sukkererter og gulrotstrimler eller andre grønnsaker du har i kjøleskapet er alt som skal til!

Tunfisk
De fleste av oss er skeptiske til kjøtt på boks, men fisk på boks er greit. Tunfisk er en klassiker, og kan jazze opp både salaten, pizzaen eller pastaretten. Kanskje du skal prøve deg på tunfiskekaker også? Du koker noen poteter, moser dem, og blander inn tunfisk, persille, vårløk, salt og pepper. Ha i et egg, eller bruk potetmel dersom du er allergisk (begge deler funker som bindingsmiddel). Stek i olje på middels varme.

Ikke så glad i tunfisk? Det finnes også laks på boks, dersom du foretrekker det.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise fet fisk 2-3 ganger i uka

Makrell i tomat
Den gode, gamle flykrasjen redder deg de gangene du ikke har tid til å lage middag. En grov brødskive med makrell i tomat fungerer fint til det, ifølge KKs kostholdsekspert Ine Garthe.

LES OGSÅ: Makrell i tomat er forresten det beste du kan ha på frokostskiva!

FULLGOD FØDE: Boksmat er et fint supplement i kosten, hvis du velger riktig.
FULLGOD FØDE: Boksmat er et fint supplement i kosten, hvis du velger riktig. Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer