Bønner

Bønnene du bør spise mer av

Hestebønner er proppfulle av viktige næringsstoffer og kan få deg i bedre humør.

BØNNER: Hestebønner - også kalt bondebønner, fababønner og favabønner - er proppfulle av viktige næringsstoffer og kan bidra til å holde deg mett lenger.  Foto: Thinkstock.com
BØNNER: Hestebønner - også kalt bondebønner, fababønner og favabønner - er proppfulle av viktige næringsstoffer og kan bidra til å holde deg mett lenger. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Du har helt sikkert fått med deg at det er enkelte grønnsaker og matvarer som har langt større helsefordeler enn andre.

Men hva bør du egentlig velge?

Det er nemlig mye å velge mellom. For eksempel kan valnøtter redusere risikoen for type-2 diabetes og grønn te er proppfull av sunne næringsstoffer som kan motvirke sykdom.

Det er imidlertid en annen grønnsak du bør gjøre plass til i kostholdet ditt - nemlig bønner.

Nærmere bestemt hestebønner, skriver FitSugar.com.

LES OGSÅ: Drikk bort kroppsfettet ditt

Hestebønner kan gjøre deg lykkelig

Hestebønner - også kalt bondebønner, fababønner og favabønner - inneholder ikke bare en rekke næringsmessige fordeler, men skal visstnok kunne gjøre deg lykkelig.

Grønnsaken inneholder nemlig høye konsentrasjoner av en kjent aminosyre kalt «L-dopa», som skaper en kjemisk reaksjon i hjernen og frigir dopamin. Dette kan igjen løfte humøret ditt og motvirke depresjoner.

Som om ikke det var nok, så er bønnene en god kilde til vitamin B1, kobber, jern, magnesium, fosfor og kalium.

Sammen bidrar disse til å styrke immunforsvaret og nervesystemet.

Grønnsaken er også en god kilde til vitamin A, et næringsstoff som blant annet bidrar til en sunn og glødende hud - noe vi alle er ute etter akkurat nå.

LES OGSÅ: Oljen som kan holde deg slank

HESTEBØNNER: Prøv å mose bønnene og ha dem på brødskivene dine. Et veldig godt alternativ til annet pålegg. Foto: Getty Images/iStockphoto
HESTEBØNNER: Prøv å mose bønnene og ha dem på brødskivene dine. Et veldig godt alternativ til annet pålegg. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Kan brukes i salater, supper og pasta

Hestebønner har også evnen til å holde deg mett lenger - som er spesielt gunstig hvis du skal være i aktivitet lenge.

Bare én kopp inneholder omkring 13 gram protein, som vil holde deg mett til det neste måltidet. Samtidig inneholder én vanlig servering under 200 kilokalorier og lite fett, og er en god kilde til kostfiber.

Bønnene krever riktignok litt tilberedning, men med så mange helsefordeler er det vel verdt innsatsen.

Bruk dem i salater, supper, pasta og i forretter, eller mos dem og smør dem utover på en ristet skive grovbrød.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Dette gjør sukker med kroppen din

Prøv også disse bønnene

Hestebønner er heller ikke de eneste bønnene du burde spise mer av. For eksempel inneholder brekkbønner veldig lite kalorier, og er en super kilde til folat og kostfiber.

Brekkbønner inneholder også rikelig med vitamin A, K og C - faktisk vil bare ti brekkbønner tilsvare 15 prosent av dagsbehovet ditt.

I tillegg er det god grunn til å spise svartøyebønner.

De er nemlig proppfulle av fiber og er bra for magen. Bare en halv kopp med kokte, tørkede svartøyebønner inneholder 5,6 gram fiber, mens en halv kopp med hemretiske bønner inneholder 4 gram.

Disse mengdene kan variere mellom forskjellige typer bønne, men gir deg et godt tilskudd i hverdagen, når du helst skal ha mellom 25-35 gram fiber hver dag.

Fiber er spesielt nyttig i forhold til at det regulerer fordøyelsessystemet, og hvis du øker inntaket kan det lindre forstoppelse eller irritabel tarm. Fiber bidrar også til at du holder deg mett lenger siden det tar lenger tid å fordøye.

LES OGSÅ: Drikk bort kroppsfettet ditt

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer